• 1
  • 2
2008-10-08, 02:27
Medlem
Gummibollehs avatar
Jag har själv endast prova att röka på en enda gång, och tyckte
verkligen inte om det, så jag har själv noll erfarenhet på drogområdet.

Men jag är nyfiken på hur en person kan veta att h*n har sitt bruk
under kontroll?

Människor lurar sig själva hela tiden med att de har något under kontroll, när
de själva verket kanske tappade kontrollen för länge sedan? Och Ja, självfallet
FINNS det de som faktiskt har sitt bruk under kontroll.
Antar jag.

Och vad är det lättast att falla dit på?
Cannabis t.ex kan man ju bara bli mentalt beroende av?

Citera
2008-10-08, 02:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gummibolleh

under kontroll?

Antar jag.

Det luriga med droger är ju det att oftast så märker du inte när det gått för långt, Sen kan man ju alltid diskutera vad som är för långt, vissa tycker att det är okej att vara igång på tjack 5 dagar i veckan, medans drar gränsen till missbruk om du röker spliff varje helg.
Som jag uppfattat det så upptäcker de flesta att det gått för långt när dom kommer in i djupa depressioner, då uppstår dock ofta ett dilemma, skall man söka hjälp eller skall du pumpa armen full för att bli "glad" igen ?

Lättast att falla dit på skall väll vara heroin om jag inte minns fel ? Är säkert väldigt olika från person till person, men heroin skall visst vara över jävligt när det gäller att håva in folk i dimman.

Och även om man nu inte kan bli fysiskt beroende av Cannabis så vad är det som säger att ett pysikiskt beroende är bättre än fysiskt ? båda klingar lika illa i mina öron iaf..
Citera
2008-10-08, 04:06
Medlem
Gummibollehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxzekerxx
Det luriga med droger är ju det att oftast så märker du inte när det gått för långt, Sen kan man ju alltid diskutera vad som är för långt, vissa tycker att det är okej att vara igång på tjack 5 dagar i veckan, medans drar gränsen till missbruk om du röker spliff varje helg.
Som jag uppfattat det så upptäcker de flesta att det gått för långt när dom kommer in i djupa depressioner, då uppstår dock ofta ett dilemma, skall man söka hjälp eller skall du pumpa armen full för att bli "glad" igen ?

Lättast att falla dit på skall väll vara heroin om jag inte minns fel ? Är säkert väldigt olika från person till person, men heroin skall visst vara över jävligt när det gäller att håva in folk i dimman.

Och även om man nu inte kan bli fysiskt beroende av Cannabis så vad är det som säger att ett pysikiskt beroende är bättre än fysiskt ? båda klingar lika illa i mina öron iaf..

Jo det har du väl rätt i.. jag tänker väl som så att när man inte kan må bra/vara glad utan något, vad det än är så är man beroende, men som sagt.. har inga kunskaper på det här området.

Okej, är heroin vanligt eller är det något de flesta droganvändare försöker hålla sig borta från?

Jo, psykiskt beroende är nog inte att leka med. Därför tycker jag inte folk borde ta så lättvindigt på cannabisbruk, men när jag säger det högt så fnyser folk bara åt mig
Citera
2008-10-08, 08:28
Medlem
tandkrams avatar
Det finns så pass många droger för många olika tillfällen att det lätt blir så att man vill sätta guldkant på tillfället. Att man vill dra nån lina på fest eller chilla lite extra framför tvn. Bara att peta i sig några mot kvällen kan sluta i ett starkt beroende.

Så det gäller att ha disciplin för att inte utveckla ett beroende. Att inse att det inte håller i längden att förgylla varje dag med droger, utan det är något man får unna sig vid speciellt tillfälle. Då bör det inte vara någon fara.
Citera
2008-10-08, 08:32
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Opioider är den mest förädiska drogkategorin.
Citera
2008-10-08, 10:10
Bannlyst
Länge har jag också tänkt på detta, och det jag kom fram till var att jag började med droger helt enkelt för att jag var nyfiken. Och så är det än idag.
Jag har varken missbrukat eller överdoserat då jag har en otrolig respekt för droger.

Jag ser mig själv lite som en äventyrare och är väl medveten om att det kan hända att man går för långt. Tycker ändå att det inte är fel att ta droger så länge man kontrollerar intaget och fortfarande har råd att kunna försörja sig generellt.
Citera
2008-10-08, 10:44
Medlem
Citat:

under kontroll?

Antar jag.

Man märker att man har det under kontroll då man kontrollerar det, d.v.s. då man själv bestämmer över bruket och inte bruket över dig.

För att märka skillnaden måste man vara lite duktig. Tänk till exempel om du röker en cigarett och tänker "jag skulle kunna skippa den här ciggen men det gör jag inte". Situationen är sån att du inte kan veta om det är ciggen som tar dig eller du som tar ciggen, därför måste du skita i cigaretter i en vecka och se hur det känns för att definitivt veta att du har kontroll.

Jag brukar själv inte tyngre än cannabis, senaste gången jag rökte var för ca en och en halv månad sen. Jag är i ett uppehåll på två månader, och jag har röka två meter från tangentbordet, så om jag inte hade bruket under kontroll så hade jag rökt nu. Eftersom att mitt bruk är under kontroll så kan jag välja att inte röka.

Det finns inget annat sätt att veta om man klarar av att avstå från drogen än att prova att göra det.
Citera
2008-10-08, 10:59
Medlem
Nemesis1s avatar
Man får väl helt enkelt kolla upp vad som räknas som riskkonsumption och så ser man hur mycket man själv konsumerar... Svårare än så är det inte... Numbers don't lie!
Citera
2008-10-08, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Man får väl helt enkelt kolla upp vad som räknas som riskkonsumption och så ser man hur mycket man själv konsumerar... Svårare än så är det inte... Numbers don't lie!
Vart kan man hitta den tabellen?
Citera
2008-10-08, 13:04
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aboo_re
Vart kan man hitta den tabellen?
T.ex. så ger folkhälsan ut ger en tabell som berättar att riskkonsumption av alkohol... Sju alkoholportioner i veckan för män och fem för kvinnor... Nu kanske den är lite propaganda för att folk skall hålla drickandet nere men håller man sig inom dessa ramar så vet man ju åtminstone att man inte överkonsumerar...

Vad andra droger beträffar så kan man ju alltid fråga en bra läkare om man själv saknar den medicinska kunskap som behövs...
Citera
2008-10-08, 13:20
Medlem
Gummibollehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1

Men är det inte väldigt individuellt? Person A kan ju ha extrem självdisciplin och självinsikt och kan på det sättet veta när h*n gått för långt eller inte, medan person B har mycket sämre självdisciplin och noll självinsikt och därför inte märker när h*n fastnar?

Förstår du hur jag menar? Tabeller för riskkonsumtion är ju jättebra, men de kanske inte stämmer för alla? (bara en tanke)
Citera
2008-10-08, 13:27
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Men är det inte väldigt individuellt? Person A kan ju ha extrem självdisciplin och självinsikt och kan på det sättet veta när h*n gått för långt eller inte, medan person B har mycket sämre självdisciplin och noll självinsikt och därför inte märker när h*n fastnar?

Förstår du hur jag menar? Tabeller för riskkonsumtion är ju jättebra, men de kanske inte stämmer för alla? (bara en tanke)
Tja, tabeller stämmer hundra gånger bättre än att "gå på känsla"... Sen om man t.ex. är extremt underviktig kanske man måste ha det i åtanke osv men man kommer i varje fall mycket längre med att ha koll på en tabell än att inte ha det...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in