2008-10-07, 14:17
Medlem
zebbos avatar
Hej,
Skulle vilja remixa en låt från grunden. Till exempel en låt från Death Magnetic, som är ganska dåligt mixad. Jag har sett många mixa om låtarna och fått dom låta bättre. Nu skulle jag själv vilja testa att mixa om låtarna. Men jag har ingen aning om hur man kan få ut trummorna, basen, gitarren, sången var för sig. Är det för avancerat för en nybörjare att göra eller finns det några knep? Jag använder mig av Adobe Audition, om det hjälper något.
Kalla mig dum i huvudet om jag är ute och cyklar.

Tack på förhand!
Citera
2008-10-07, 15:01
Medlem
The Meatballs avatar
Nu vet jag inte hur ljudkällorna till guitarhero fungerar, men det kanske finns separata spår för trummor, bas och gitarr att få därifrån.
Dock så tror jag att de flesta remixarna man kan hitta så har de endast sänkt volymen på låten och dragit ner basen för att undvika att det "clipper".
Citera
2008-10-07, 15:24
Medlem
Noetlovskijs avatar
Om du har en skiva i 5.1 ska du kunna isolera t.ex. sång och liknande, dock med lite bleed från andra instrument. Death Magnetic, som redan är söndermastrad och klipper nästan hela tiden, det kan du inte få bort. Det du kan göra är att EQa och liknande.
Citera
2008-10-08, 04:22
Medlem
kavajmongots avatar
Man kan väl, teoretiskt sett, skära bort frekvenser tills du får t.ex bara sången men det lär ju komma med andra ljud också. Plus att jag inte har någon aning om hur man gör
Citera
2008-10-08, 07:56
Medlem
Vappas avatar
kavajmongot-> Ungefär lika effektivt som att skära bort pappret runt texten för att få bläck...

Nej, att få ut några vettiga komponenter från en färdig källa är helt omöjligt.
Citera
2008-10-08, 08:21
Bannlyst
Hur funkar det egentligen när man separerar alla ljud på en inspelning, såsom remixare och "samplare" gör? Måste man inte ha tillgång till originaltejperna (eller filerna snarare numera) för att kunna få fram de separata instrumentspåren? Hur kan man "dela" på ljudet på en redan färdig inspelning?
Citera
2008-10-08, 09:52
Medlem
Noetlovskijs avatar
Du måste ha tillgång till mastertapes (eller filer, som de flesta kör nu för tiden).
Citera
2008-10-08, 10:50
Medlem
Disgustipateds avatar
Om vill försöka lära dig mixa och inte nödvändigtvis måste köra på Metallica, så finns det på http://remix.nin.com/ tillgång till mastertracks till ett flertal av Nine Inch Nails låtar. Program du kan använda är till exempel Ableton Live eller Garageband.
Citera
2008-10-08, 15:03
Medlem
zebbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disgustipated
Om vill försöka lära dig mixa och inte nödvändigtvis måste köra på Metallica, så finns det på http://remix.nin.com/ tillgång till mastertracks till ett flertal av Nine Inch Nails låtar. Program du kan använda är till exempel Ableton Live eller Garageband.

Okej, tack så mycket! Tog bara Metallica som exempel, NIN funkar ju också.
Citera
2008-10-08, 17:05
Medlem
Disgustipateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebbo
Okej, tack så mycket! Tog bara Metallica som exempel, NIN funkar ju också.

No worries mate, posta gärna ngt resultat här när du har lärt dig!
Citera
2008-10-09, 16:43
Medlem
nejnejnejs avatar
Sök på "multitrack masters" på tex pirate bay. Finns ett gäng låtar upplagda. Inget med metallica givetvis, men det är verkligen kul ändå. Mäktigast är nog bohemian rhapsody. Tänk på att det är inspelat analogt, jääävligt imponerande. Det är sång på i stort sett varje kanal så fort kanalens huvudinstrument är tyst.

övriga artister som finns är:

doobie brothers
beatles
nirvana
marvin gaye
stevie wonder
bob marley

testa att få det att låta bra, jämför med orginal och undra hur fan de gör för att allt ska gå fram i mixen. MYCKET lärorikt!
Citera
2008-10-10, 12:18
Medlem
zebbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejnejnej
Sök på "multitrack masters" på tex pirate bay. Finns ett gäng låtar upplagda. Inget med metallica givetvis, men det är verkligen kul ändå. Mäktigast är nog bohemian rhapsody. Tänk på att det är inspelat analogt, jääävligt imponerande. Det är sång på i stort sett varje kanal så fort kanalens huvudinstrument är tyst.

övriga artister som finns är:

doobie brothers
beatles
nirvana
marvin gaye
stevie wonder
bob marley

testa att få det att låta bra, jämför med orginal och undra hur fan de gör för att allt ska gå fram i mixen. MYCKET lärorikt!

Tack! Mycket uppskattat! Sökte lite förrut men hittade inget då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in