• 1
  • 2
2008-10-07, 07:18
Medlem
KoettFaerss avatar
Vad anser ni är bäst, rakapparat eller rakhyvel? Dessutom, vad föredrar ni, after shave eller återfukande hudkräm efter att ni har rakat er? Alltid undrat om det är rakhyveln eller apparaten som ger närmast rakning. Kan också vara kul att veta vad ni har för några, själv har jag en icke-batterdriven gilette fusion.
Citera
2008-10-07, 07:46
Medlem
Entrans avatar
jag har alltid kört med rakhyvel, känns lixom som att apparaten aldrig bitit på mig ordenligt Efteråt föreslår jag en återfuktande kräm!
Citera
2008-10-07, 08:26
Medlem
Goblins avatar
Har beslutat att börja med rakapparat efter att alltid rakat med hyvel. Jag får alltid utslag som svider och kliar på halsen, ibland flera dagar efteråt. Det spelar alltså ingen roll vilken hyvel, förbehandling eller balm som jag använder.

Jag har som sagt inte prövat dagens rakapparater, men det sägs att de är mycket bra numera. Är det någon som har något bra tips kanske?
Citera
2008-10-07, 08:48
Medlem
Koolaids avatar
Rakhyvel - självklart.
Preparera med olja, Aesops är överlägsen, raka med rakcremé, återigen Aesops-bäst, avsluta med toner med alkohol i för att bli riktigt ren och därefter självklart avsluta med nå´n fuktighetscremé då du ju faktiskt nyss hyvlat av en bit ansikte.

Upprepa vid behov.
Citera
2008-10-07, 08:52
Medlem
Koolaids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goblin
Har beslutat att börja med rakapparat efter att alltid rakat med hyvel. Jag får alltid utslag som svider och kliar på halsen, ibland flera dagar efteråt. Det spelar alltså ingen roll vilken hyvel, förbehandling eller balm som jag använder.

Jag har som sagt inte prövat dagens rakapparater, men det sägs att de är mycket bra numera. Är det någon som har något bra tips kanske?

Goblin,

tror att ditt problem kommer ifrån det du använder till rakningen förutom hyveln.
Har du testat t.e.x. Zirhs rakcremé? Väldigt bra mot just ditt problem. Och du behöver definitivt en bra olja som prep.
Testa Zirhs där oxå eller den bästa - Aesop.
Citera
2008-10-07, 08:53
Medlem
Börjar med skäggtrimmer och "stylar" med rakkniv. Använder alltid aftershave för att slippa infektioner efteråt. Men det är sällan man får det med rakkniven till skillnad från när man använder hyvel. Iaf när det gäller mig själv!
Citera
2008-10-07, 21:11
Medlem
Richie Apriles avatar
coops engångshyvlar och löddrad niveatvål, min hy står pall för det mesta, inga utslag här inte!
Citera
2008-10-07, 21:22
Medlem
Har rakat mig med hyvel en enda gång, och det blev en väldigt bra rakning (trots att det bara var en helt vanlig hyvel, inget "vibrerande rakningssystem" från Gillette) men fan vad det kliade. Kanske går att fixa om man använder rätt produkter, men jag vill ändå inte stå och joxa med massa lödder osv på morgonen.

Använder en rakapparat från Philips. De jag har haft har hållt i 2-3 år, men då köper jag de billigaste modellerna jag kan hitta (den senaste, som jag köpte för några dagar sen, kostade < 500 kr). Det blir en helt okej rakning.
Citera
2008-10-07, 23:33
Bannlyst
Rakhyvel, rakborste och raktvål

Avsluta med en varm handduk och sedan kallt vatten. Sedan någon go kräm.
Citera
2008-10-08, 12:10
Bannlyst
Rakhyvel..
Citera
2008-10-08, 13:11
Medlem
ulexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goblin

Nu har jag inte provat samtliga rakapparater på marknaden, men min erfarenhet säger köp ingen trehövdad. Dom tar fan så mycket sämre än de vanliga.
Citera
2008-10-08, 13:44
Medlem
Audemarss avatar
Hyvel. Alltid. En rakapparat kommer inte ens i narheten nar det galler kansla och resultat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in