2007-07-15, 23:44
Medlem
_sleazy_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggeh
Sen finns det ju faktist en hel del ställen i skelleftehamn som är intressanta.
Finns väldigt många tunnlar som många inte vet om där, ska visst finnas en tunnel nära bilisten som ska gå väldigt långt.

Sen finns ju kallholmsberget, på berget finns ju säkert en tio stycken dörrar och gångar (en del öppna) in genom berget. Minns själv när man var ung och klättrade/gick omkring där, fanns/finns sovlokaler etc..

Var där förra sommaren lite med tjejen och kikade ner, var rätt mycket spindelnät så ja ville inte ner .

Gången från bilisten tror jag inte sträcker sig mer än till en fjärrvärmekulvert, då det finns förberett för en såkallad kris-värmeanläggning på andra sidan vägen (mot vattnet) där man i fall av värmeförlust från rönnskär ska kunna rigga upp dieselvärmeverk med pumpar och hela biberibban.. Om man går dit ser m,an betongfundamenten som är avsedda för det. sedan förgrenas fjärrvärmen någonstans vid bilisten, fortsätter dels mot kyrkan, och dels mot skolan.. och kommer således från rönnskär..

Det på kallholmen är inte så värst mycket att se, blöta, mossiga värn, och nåra sovsalar, finns även ett par dylika ute mot lotsstationen, mellan den och oljehamnen ungefär.. Bakom "ambra/abrab" finns ett skyddsrum oxå.. ut mot vattnet.

Idag gjordes en lyckad sväng faktiskt innåt landet.. Bilder kommer att dyka upp snart.

/A
Citera
2007-07-16, 03:06
Medlem
gubbjävels avatar
Sådärja. Nu ikväll har jag, _sleazy_, och en före detta fotboja-bärande herre varit ute på lite äventyr några mil innåt landet med Skellefteå som utgångspunkt.
Vårat mål var det "Tåg-hangar" som vi fått nys om skulle ligga vid något som heter Gomtjärn en bit norr om Bastuträsk. Så vi hoppade in i bilen, rätt taskigt utrustade i t-shirts, gympadojor, endast en ficklampa och en kamera. Till Bastuträsk gick allt fint och _sleazy_ hade med sin grymma grusvägs-kännedom memorerat hela vägen dit vi på en höft beräknat att Tåg-garaget borde finnas.

Dock tog det ett tag att hitta dit men så av en slump såg vi några skumma spår som ledde rakt in i skogen och DÄR, där såg vi portarna. Dom skumma spåren vi sett var helt enkelt där järnvägen tidigare gått insåg vi senare.

Nåväl. För att förklara lite hur det ser ut så man förstår mer av bilderna då:
Först möts man av ett stängsel med en låst grind. Låset ger man fan i och går in vid sidan där staketet är öppet. Väl framme vid portarna finns på höger sida en liten röd stuga som verkar ha använts som någon slags sov-barack eller liknande. Fanns även någon konstig stenformation i närheten som såg ut att ha rasat samman. Antingen ett schakt nedåt eller kanske en brunn. Svårt att bedömma. Värt att notera, men dock kasnke lite svårt att uttyda på bilderna, är dom jävulska glidportarna som finns utanför själva huvudporten. Dessa glidportar finns i dubbla upplagor och var nästan en halvmeter tjocka vardera. Helt sjukt massiva. Riktigt vad skulle dom hålla ute? Innanför portarna var allt hemskt mörkt och bilderna är kassa pga avsaknad av stativ och tillräckligt med ljus. Det fanns en stege längst in som ledde rakt uppåt ganska långt, där det fanns ytterligare en stege. Men vi lade ned för denna gång och bestämde oss för att återkomma med bättre utrustning och kläder. Ska då även traska runt en del uppe på berget och i närheten, känns som det borde finna en del spännande där med. En ingång uppifrån kanske?
Nåväl...dom bilder som ändå togs finns att beskåda på http://marmeladov.myphotoalbum.com/

Vidare togs även bildserierna "2007-07-15 - Djupgrovens dansloge" och "2007-07-15 - Övergivet hus" också nu under kvällen, på hemresan från Gomträsk.

Ps. Twiggeh: Det finns bilder från värnen på Kallholmen på länken med. Ds.

Edit: stavfel
Citera
2007-07-17, 18:33
Medlem
_sleazy_s avatar
Ingen som har några bra tips?.. Bra tips belönas med en bra bildserie!
Allt i västerbotten, även norrbotten kan vara av intresse som är värda ett besök.. PM:a gärna!..
Citera
2007-09-05, 00:19
Medlem
Bor sedan många år i Stockholm. men minns den gammla folkparken väl. Kolla in gammla scenen på folkparken
det gick att komma in på baksidan minns jag.
Citera
2008-02-04, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semestervikarie
Kom och tänka på en sak, vid lekarens dagis vid erikslid. Där finns det en hyffsat stor kulle med ett skjul på, det finns även någon typ av ventilationsrör på kullen.
I min barndom såg jag två st gubbar gå ner där, vet någon vad som finns under marken?

Intressant att du tänkt på den kullen eftersom jag bor ett stenkast bort.
Men jag har själv aldrig varit intresserad av den kullen eftersom jag alltid trott att det varit en gammal jordkällare som ingen jämnat med marken.

Kan det vara något? Ska undersöka när det blir sommartider.
Citera
2008-02-14, 00:42
Medlem
Hellfir3s avatar
Angående Erikslid så var det väl från början tänkt att vara ca 3 gånger dagens storlek om jag minns rätt. Det var väl tänkt att byggas uppåt in mot skogen där bak och vägen som går upp där härstammar väl från dessa planer? Kan det möjligen finnas nått under jord som hann byggas innan planerna lades på hyllan?
Citera
2008-02-15, 19:32
Medlem
_sleazy_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellfir3
Angående Erikslid så var det väl från början tänkt att vara ca 3 gånger dagens storlek om jag minns rätt. Det var väl tänkt att byggas uppåt in mot skogen där bak och vägen som går upp där härstammar väl från dessa planer? Kan det möjligen finnas nått under jord som hann byggas innan planerna lades på hyllan?

Finns lite rörstumpar och dylikt lämnat under marken, det är det enda desvärre..
Jordkulan på erikslid har jag sett många gånger, brukar fika hos vaktmästarna som huserar på andra sidan gatan bara, har dock aldrig tänkt mer på det, då den mest ser ut som just en jordkula bara..

På degerbyn, mellan statoil och uppfinnarvägen, finns en gångväg, efter den finns en ståldörr och nåt underjords-rum av något slag med.. Brukar se det dagligen då jag sandar/plogar..
Citera
2008-02-28, 21:57
Medlem
Rollofs avatar
Tänkte liva upp tråden lite igen.
Någon som kollat in Åbacka i Bureå?
Tydligen ett gammalt psykhem, ska dock vara rätt duktigt sönderslaget.

/K
Citera
2008-02-29, 01:45
Medlem
Tomt Och Ödes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollof

/K

Hmm... psykhem, det lät spännande.
Citera
2008-02-29, 02:16
Medlem
Läskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollof

/K

Det är inte så spännande, var där för ett år sen ungefär och som du skrev är det helt förstört av vandaler och dessutom duktigt nedklottrat.

Enligt en kille var det dock häftigt för något år sedan då allting fortfarande var kvar och oförstört och man kunde riktigt känna känslan av att det varit ett psyke en gång i tiden.
Citera
2008-02-29, 08:59
Medlem
Tomt Och Ödes avatar
Så det är helt förstört nu då eller bara "normalt" trashat?
Citera
2008-03-05, 04:06
Medlem
Har varit i Åbacka ett par gånger är rätt fränt men också duktigt sönderslaget, men ändå värt ett besök
Ingen som vet nått mer ställe?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in