2008-06-09, 22:01
Medlem
något som verkligen fångade mitt intresse var sandträsk sanatorium.. ska va uppköpt av nån som ska satsa på norska turister men jag undrar om det är gjort nåt där än.. känns dumt å åka från skell till boden i onödan..
Citera
2008-06-14, 11:47
Medlem
gubbjävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDough
något som verkligen fångade mitt intresse var sandträsk sanatorium.. ska va uppköpt av nån som ska satsa på norska turister men jag undrar om det är gjort nåt där än.. känns dumt å åka från skell till boden i onödan..

Finns en hel del info om vad som händer i Sandträsk i följande tråd - http://www.flashback.org/showthread.php?t=489931&page=13
Kan ju vara bra att läsa innan du/ni åker iväg.
Citera
2008-06-17, 18:30
Medlem
nerdinsides avatar
Jag funderar också att fara till det där sanatoriumet.
Citera
2008-06-19, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
Det är utkikstorn, på mullberget, finns två av dom, en mot norrvalla och en mot älven, dock ser man inte mycket längre då skogen växt förbi och skymmer sikten, man spanade efter ryssar i dom under finska kriget, vet dock inte om det är dessa som står kvar än idag, eller om man gjort nya på samma plats under senare tid, min fader har en bok någonstans där det står lite mer om tornen, kan kolla om jag hittar den.

f.ö. min f.d. granne på bilden.

Då reder vi ut detta en gång för alla..

Dessa två torn är s.k luftvärnstorn man placerade luftvärnskanoner av typen 40 mm m/36 där under andra världskriget.. De står kvar än i denna dag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bofors_40_mm_automatkanon
(för allmänbildningens skull)
Citera
2008-06-23, 18:18
Medlem
nerdinsides avatar
Nya bilder på bilarna
http://bruden88.myphotoalbum.com/albums.php
Citera
2008-06-24, 23:42
Medlem
Trappers avatar
Nu har jag hittat 2st intresanta platser. Ett verkar vara en gammal förvaring för brandfarliga vätskor och den andra en typ av övergiven bunker.
Citera
2008-06-26, 11:51
Medlem
_Cato_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapper
Nu har jag hittat 2st intresanta platser. Ett verkar vara en gammal förvaring för brandfarliga vätskor och den andra en typ av övergiven bunker.

Var hittade du dessa intressanta fynd?

Någon som vet något mer om gångarna under flygplatsen? Vägbeskrivning skulle uppskattas
Citera
2008-06-26, 16:25
Medlem
Trappers avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av _Cato_
Var hittade du dessa intressanta fynd?

Någon som vet något mer om gångarna under flygplatsen? Vägbeskrivning skulle uppskattas

Jag ska undersöka dessa närmare först, men jag kan lägga upp en bild.
Någon som kan gissa vars det är ???

http://pics.nikita.se/files/6867DSC00126.JPG
Citera
2008-06-26, 16:37
Medlem
djurutslepparens avatar
Kanske inte den mest avslöjande bilden, om det är i centrala Skellefteå skulle jag gissa Vitberget.
Citera
2008-06-26, 19:51
Medlem
_Cato_s avatar
Citat:
Jag ska undersöka dessa närmare först, men jag kan lägga upp en bild.
Någon som kan gissa vars det är ???

Vore grymt najs
Antar att man får ta den lilla automobilen och bege sig dit och leta
Citera
2008-06-27, 15:06
Medlem
Trappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djurutslepparen
Kanske inte den mest avslöjande bilden, om det är i centrala Skellefteå skulle jag gissa Vitberget.

Helt riktigt, eller jag tror att det hör till vitberget
Citera
2008-06-28, 16:56
Medlem
_Cato_s avatar
Drar nog till Gomtjärn imorgon. Slog upp det på eniro och området är ju ganska stort, någon som kan posta en vägbeskrivning när man väl kommer dit? Eller är det "omöjligt" att missa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in