• 1
  • 2
2008-10-06, 14:31
Medlem
Skittjacks avatar
Jag har en djupfryst bit kycklingfile i frysen. Den vger 192 gram. Ungefr hur mnga gram vger den efter att den tinat?
Citera
2008-10-06, 14:46
Medlem
Skittjacks avatar
Jag har flera bitar. Jag har tnkt ta 200 gram, men jag vill inte tina upp fr mycket mat. Tnkte ifall vikten minskar vldigt mycket? Annars kan jag ju bara ta ut en bit som vger 192 och sen nja mig med den. Sjunker den mycket i vikt s mste jag ta ut tv. Fattar ni eller behver jag frtydliga ytterligare?
Citera
2008-10-06, 14:53
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skittjack
Jag har flera bitar. Jag har tnkt ta 200 gram, men jag vill inte tina upp fr mycket mat. Tnkte ifall vikten minskar vldigt mycket? Annars kan jag ju bara ta ut en bit som vger 192 och sen nja mig med den. Sjunker den mycket i vikt s mste jag ta ut tv. Fattar ni eller behver jag frtydliga ytterligare?

Det r sklart vatten som skulle frndra vikten. Du fr i dig lika mycket ktt om du skulle ta den fryst som en isglass eller kokt som en torsk.

Om du lindar silvertejp runt den kommer den att vga mer men innehlla lika mycket ktt nd. Jag lovar.
Citera
2008-10-06, 14:58
Medlem
Skittjacks avatar
Om jag har 1kg ktt. sen fryser jag ner den i en hink med tio liter vatten s blir den sammanlagda vikten 11 kg. 1+10=11. r ni med s lngt?
Om man inte visste hur mycket ktt som lg i hinken skulle man frst msta tina upp vattnet och hlla ut det fr att sedan vga kttet. Jag ville veta kttvikten utan att behva tina upp den fr risken finns att jag tinar upp fr mycket mat, vilket r oekonomiskt.
Senast redigerad av Skittjack 2008-10-06 kl. 15:11.
Citera
2008-10-06, 15:05
Medlem
Citat:
Om jag har 1kg ktt. sen fryser jag ner den i en hink med tio liter vatten som man sedan fryser s blir den sammanlagda vikten 11 kg. 1+10=11. r ni med s lngt?
Om man inte visste hur mycket ktt som lg i hinken skulle man frst msta tina upp vattnet och hlla ut det fr att sedan vga kttet. Jag ville veta kttvikten utan att behva tina upp den fr risken finns att jag tinar upp fr mycket mat, vilket r oekonomiskt.

Du har en pong. Problemet r att det inte gr att svara p din frga. Vattenhalten i kycklingen skiljer sig t mellan olika fabrikat. Vissa kycklingfiler innehller faktiskt s pass mycket vatten som 20 %. En kycklingfil p 200 gram r allts i sjlva verket ngonstans mellan 160 och 200 gram kyckling.

Om du vill ta ungefr 200 gram kan du nja dig med din bit p 192 gram enligt mig.
Citera
2008-10-06, 15:09
Medlem
Skittjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Violater
Du har en pong. Problemet r att det inte gr att svara p din frga. Vattenhalten i kycklingen skiljer sig t mellan olika fabrikat. Vissa kycklingfiler innehller faktiskt s pass mycket vatten som 20 %. En kycklingfil p 200 gram r allts i sjlva verket ngonstans mellan 160 och 200 gram kyckling.

Om du vill ta ungefr 200 gram kan du nja dig med din bit p 192 gram enligt mig.

Tack fr svaret och grattis till att fatta minst trgt av alla som skrivit i denna trd.
Citera
2008-10-06, 15:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tack fr svaret och grattis till att fatta minst trgt av alla som skrivit i denna trd.
Du orkade ju inte ens ta med din egen kycklings vattenhalt.

Detta vatten som kycklingen r "marinerat" med r nst intill omjligt att veta hur mycket som ger sig.
Du har 192g kyckling bit men du har ca40g vatten i den och resten kyckling om den r marinerad till 20%.
Men kycklingen kommer likt frbannat vga mer n ca150g tinad men du kommer nd inte ta mer n ca150g kyckling, du har preciserat din frga MYCKET dligt.

En del kycklingar(alla?) r glaserade med en vatten hinna fr att skydda kycklingen, denna r inte med rknad i totalvikten.
Citera
2008-10-06, 15:47
Medlem
Citat:

Haha, tack. Dock kunde du faktiskt ha varit lite mer precis i ditt inledningsanfrande.
Citera
2008-10-06, 18:41
Medlem
Man brukar sga att ett livsmedel som r fryst frlorar ca 7% av sin vtska nr man tinar den.

s vger den 200 fryst s borde du ligga p runt 180 tinad.

Drutver tillkommer vtskefrlust vid tillagningen , En fryst bit nr den r frdigstekt skulle jag tro skulle hamna nnstans kring 140gram.

Om vi dessutom tar hnsyn till att 20-30% av din kyckling faktiskt r vatten
s kommer vikten ktt att hamna kring 100gram frn de ursprungliga 200.

eftersom du har en vg s skulle jag vga biten.

vg den nr den r fryst , nr den r tinad samt nr den t tillagad.
skriv grna resultatet i trden.
Senast redigerad av zoloth 2008-10-06 kl. 18:44.
Citera
2008-10-07, 11:41
Medlem
Skittjacks avatar
Min kycklinfile som vgde 192 otinad vgde 95 efter tillagning. S det slutade med att jag hade tinat upp fr LITE kyckling lik frbannad.
Citera
2008-10-07, 12:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Min kycklinfile som vgde 192 otinad vgde 95 efter tillagning. S det slutade med att jag hade tinat upp fr LITE kyckling lik frbannad.
Fast det var ju inte det du frgade efter i ditt frsta inlgg eller hur??!?

~Paul~
Citera
2008-10-07, 12:10
Medlem
Citat:

Jklar vad bra det knns att f rtt ibland

hvdade ca50% viktfrlust och det var precis vad det blev.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in