2008-10-06, 01:32
Medlem
Jag hller p studera Russell, Wittgenstein och Carnap fr tillfllet, och de kunskaper jag har om Russell knns hittills ordentligt lsryckta. Wittgenstein och Carnap har jag inte lika stora problem med konstigt nog. Jag undrar om ni kan hjlpa mig att klargra ngra saker.

Kan ngon frklara Russells variant av Ockhams rakkniv, varfr hrledningar ska ersttas med konstruktioner, samt syftet med abstraktionsprincipen (vilken tillmpas p alla symmetriska och transitiva relationer)?

Vilken betydelse har hans typteori fr den logiska analysen?
Citera
2008-10-06, 05:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Huesos
Jag hller p studera Russell, Wittgenstein och Carnap fr tillfllet, och de kunskaper jag har om Russell knns hittills ordentligt lsryckta. Wittgenstein och Carnap har jag inte lika stora problem med konstigt nog. Jag undrar om ni kan hjlpa mig att klargra ngra saker.

Kan ngon frklara Russells variant av Ockhams rakkniv, varfr hrledningar ska ersttas med konstruktioner, samt syftet med abstraktionsprincipen (vilken tillmpas p alla symmetriska och transitiva relationer)?

Vilken betydelse har hans typteori fr den logiska analysen?

Att inte tillta hrledningar vid kunskapsdefinitioner skulle kanske lsa Gettiers problem. Anta att vi inte tillter hrledningar eller deduktioner frn det enskilda till det allmnna:

Det skulle vara nonsens att sga att den som har 5 Euro i fickan fr jobbet. Man mste sga: "Norma Jean har 5 euro i fickan och fr jobbet".

Men d uppstr problemet med egennamn igen och det tror jag Russell har sysslat med.

Putman kanske lste problemet med sin "externalism". Bra sngrst har han i alla fall.
Senast redigerad av Tinman 2008-10-06 kl. 05:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in