• 1
  • 2
2008-10-05, 21:18
Medlem
Jag har fått stora problem med min dator som funkat tidigare mycket väl.

Ibland får jag helt plötsligt bluescreen och datorn startas om och då är jag ibland tvungen att sätta i vista skivan och ställa tillbaka tiden på en tidpunkt då datorn fungerade.

Ibland startar den bara om helt random, och oftast kommer jag till läget där jag kan välja om jag vill starta i felsäkert läge eller normalt.

Sen när jag väl är inne så kommer det upp massa meddelanden 'xxx har slutat fungera, windows söker en lösning på problemet'

JAG har testat att formatera båda partionerna på hårddisken och installerat om windows vilket var lite problematiskt men tillslut lyckades, men problemet kvarstår.

Någon som vet en lösning?
Citera
2008-10-05, 21:20
Medlem
stilltons avatar
skulle kunna vara ett värmeproblem i någon komponent, öppna datorn och kontrollera att alla fläktar snurrar
Citera
2008-10-05, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
skulle kunna vara ett värmeproblem i någon komponent, öppna datorn och kontrollera att alla fläktar snurrar

Japp jag dammsög t.o.m datorn igår med tanke på att det kunde vara det.

Min polare pratade om att det kunde vara hårddisken, att det blir för mycket och hårddisken kraschar = bluescreen. pga något fel kanske. Men en vild gissning.

jag har även fått meddelande om någon .sys fil som inte hittades/fungerade.
Citera
2008-10-05, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nilsen1
Japp jag dammsög t.o.m datorn igår med tanke på att det kunde vara det.

Min polare pratade om att det kunde vara hårddisken, att det blir för mycket och hårddisken kraschar = bluescreen. pga något fel kanske. Men en vild gissning.

jag har även fått meddelande om någon .sys fil som inte hittades/fungerade.

kan vara nåt av minnena.. prova plocka ut ett och testa.. samma sak? sätt tillbaka plocka ut ett annat ... testa dig fram så
Citera
2008-10-05, 22:48
Medlem
927s avatar
det är viktigt att du skriver den infon som står på blåskärmen, oftast står det något under teknisk info. sys filen är mycket intressant
Citera
2008-10-05, 23:11
Medlem
som ovan stående säger.. kan vi inte hjälpa dig om du inte ger oss felmeddelandet du får när du får bluescreen...
Citera
2008-10-05, 23:15
Medlem
djues avatar
Tycker det låter som att det antingen är värmerelaterat eller RAM relaterat... men ska inte uttala mig då jag inte har sätt bluescreenen
Citera
2008-10-06, 07:51
Medlem
Bluescreenen säger mer eller mindre detta:

Your computer was shutdown to prevent damage to your computer.

If you recently installed a antivirus or w/e try uninstall it and see if the computers runs okay again.

Jag har inte installerat något på den senaste tiden.

.sys filen får jag tippa närmare på.

Jag böt plats på minnena, först satt båda på slot 1 så böt över dem till slot 2 båda två. Svårt att förklara men de sitter rätt.
Citera
2008-10-06, 11:55
Medlem
Banshee19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsen1
Bluescreenen säger mer eller mindre detta:

Your computer was shutdown to prevent damage to your computer.

If you recently installed a antivirus or w/e try uninstall it and see if the computers runs okay again.

Jag har inte installerat något på den senaste tiden.

.sys filen får jag tippa närmare på.

Jag böt plats på minnena, först satt båda på slot 1 så böt över dem till slot 2 båda två. Svårt att förklara men de sitter rätt.

Det ska inte ha något med .sys filen att göra om du har samma problem efter en omformatering.
Citera
2008-10-06, 14:41
Medlem
Ska jag testa att formatera igen?

Kan knappast bli värre.

Eller så har någon fil i Vista skivan buggat, samtidigt som datorn fuckar ur. Bara en jävla timing.

Jag har bara använt skivan en gång tidigare, då jag installerade vista för första gånge.
Citera
2008-10-06, 20:08
Medlem
Bump Tråden hamna på sida två.
Citera
2008-10-06, 20:34
Medlem
mrEricssons avatar
Hej nilsen1,

Du kan alltid börja med att kolla i loggarna för windows. Höger klicka på "My Computer" och ta "Manage". Här har du något som heter "Event Viewer" -> "Windows Logs" -> "System" . Det finns alltid lite Error och skit här, helt normalt på alla datorer men försök att kolla vid dom tidpunkter du har haft problem.

Gå även in i "System Properties" -> "Advanced" -> "Startup and Reconvery" -> System failure, bocka här ur "Automatically restart". Nu borde vi kunna se felkoden när windows blå dumpar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in