2008-10-05, 19:07
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Lite skrämmande när man sitter och läser i ett retro-forum, och alla trådarna handlar om spel som kom efter det att jag slutade spela. Men nån mer gamling än jag borde väl hänga här...?

Nån som minns ZX Spectrum med underbara spel som Chuckie Egg II, Tantalus, Cobra, Gigants Revenge, Juggernaut, etc?
Senast redigerad av Bobbo Viking 2008-10-05 kl. 19:23.
Citera
2008-10-05, 19:39
Medlem
sommarlovs avatar
Antagligen hittar du en emulator med googles hjälp.
Sedan är det bara rida på nostalgins vågor...
Citera
2008-10-05, 19:56
Medlem
trickydicks avatar
Det var på en sådan jag lärde mig programmera, först Basic, sedan Z80 assembler.. Fantastik lite maskin

http://img.hexus.net/v2/gaming/screenshots_pc/spectrum/zxspectrum.jpg
Citera
2008-10-05, 20:09
Medlem
Bobbo Vikings avatar
http://www.youtube.com/watch?v=ZkL1jNvkqVU
Senast redigerad av Bobbo Viking 2008-10-05 kl. 20:13.
Citera
2008-10-05, 20:15
Bannlyst
Ägde en sådan maskin under tidigt 80-tal, men minns dock inga av de speltitlar som nämns i huvudinlägget. Hur som helst så var det en väldigt trevlig maskin. Saknar på sätt och vis "den gamla goda tiden".
Citera
2008-10-09, 18:25
Medlem
brainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Lite skrämmande när man sitter och läser i ett retro-forum, och alla trådarna handlar om spel som kom efter det att jag slutade spela. Men nån mer gamling än jag borde väl hänga här...?

Nån som minns ZX Spectrum med underbara spel som Chuckie Egg II, Tantalus, Cobra, Gigants Revenge, Juggernaut, etc?

Mums, det som gick allra varmast var Knight Lore och Valhalla!
Citera
2008-10-21, 08:05
Medlem
Finn-Fans avatar
Inatt när jag letade ved i mitt soprum för en brasa på berget, vad snubblade mina ögon på i elskrot-tunnan?
Jo, en ZX Spectrum med Interface 1, Microdrive och ett Kempston Pro Joystick Interface.
Det enda jag vet om den här datorn är att den är ungefär lika gammal som mig själv och att jag testat något urtråkigt spel emulerat i iPodLinux.
Jag har då några frågor angående denna maskin:

1. Vid strömporten står det bara "9VDC". Någon som har en spectrum-transformator och kan säga om det är plus eller minus på pinnen? Har ju ingen lust att bränna skiten av ivrighet.

2. Vad är det för kassetter som stoppas in i microdriven? har jag sån tur att Sinclair har sina egna kassetter som jag måste köpa för en förmögenhet på ebay? om så är fallet, finns det något hyfsat enkelt sätt att koppla in en vanlig bandspelare så man kan köra program som man laddat ner från nätet?

3. Spelen man hittar på ebay, jag antar att de flesta av dessa är kassetter och inte cartidges? ganska svårt att se..

4. Detta Joystick interface som "följde med".. Vet någon vad man kan koppla in i det? Går det att mörsa in en gammal PC-joystick eller måste jag leta efter nåt specifikt?

Jag antar att jag kan få svar på mina frågor efter några timmars googlande, men enligt erfarenhet är det inte lätt att hitta nybörjarinfo om retroprylar så jag hoppas att någon vänlig själ vill hjälpa en eventuellt blivande spectrum-användare
(dvs. om den över huvud taget fungerar)
Citera
2008-10-21, 08:20
Medlem
Finn-Fans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
http://www.youtube.com/watch?v=ZkL1jNvkqVU
Jag tror för övrigt att det var spelet vid 3:49 i videon som blev emulerat på iPoden.. Undrar varför, för det såg ju verkligen ut att finnas roligare spel.. vafan det finns ju både mario bros och jetpack!
Citera
2008-10-21, 11:20
Medlem
Sheriffen76s avatar
Hade en sån ca 1986-1987 nångång. Spel som Manic Miner, Jet Set Willy och Attic Attack kommer jag ihåg att jag tyckte va grymma! Skönt med gummitangenter på keyboard men satan va svåra spel tyckte jag då.
Citera
2008-10-29, 17:49
Medlem
Jag har 3st tror jag, även några ZX-81or men de kan man ju inte spela på.

En av dem Spectrum då alltså har ett tangentbordsskal som den sitter inbygd i, gummitangenter var ingen höjdare.

I övrigt så har jag kört dem med en vanlig cd bara, spelen läses in på det sättet så man kan lägga upp ljuden som wave filer på en CD.

Plus brukar ju vara i mittenstiftet, men detta är ju engelska grejor...........

Jag mins microdriven som hade några konstiga ändlösta band man satte i, så har du inga sånna lösa så är det kört, de liknar inget anat jag sett.
Jag har nån skrivare som bränner ut siffror och text på en pappersremsa, värdelöst men klart udda.

Även nån moj man kopplar in som ger en 2 joystickportar.

Själv var jag helt Commodore C64 anhängare när det begav sig, och i detta fall var det nog rätt val.
Senast redigerad av Nezan 2008-10-29 kl. 17:53.
Citera
2008-10-29, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheriffen76
Hade en sån ca 1986-1987 nångång. Spel som Manic Miner, Jet Set Willy och Attic Attack kommer jag ihåg att jag tyckte va grymma! Skönt med gummitangenter på keyboard men satan va svåra spel tyckte jag då.
Fy faan vilken nostalgi Attic attack har man ju lagt ner några hundra timmar på vilken fantasi spelutveklarna hade på den tiden.
Citera
2008-10-30, 12:48
Medlem
chuckie egg 2 kommer jag ihåg, sedan spelade jag ett text baserat spel som hette vallhall eller något. o man hamnade i helvetet om man anv. grova ord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in