Inatt när jag letade ved i mitt soprum för en brasa på berget, vad snubblade mina ögon på i elskrot-tunnan?
Jo, en ZX Spectrum med Interface 1, Microdrive och ett Kempston Pro Joystick Interface.
Det enda jag vet om den här datorn är att den är ungefär lika gammal som mig själv och att jag testat något urtråkigt spel emulerat i iPodLinux.
Jag har då några frågor angående denna maskin:
1. Vid strömporten står det bara "9VDC". Någon som har en spectrum-transformator och kan säga om det är plus eller minus på pinnen? Har ju ingen lust att bränna skiten av ivrighet.
2. Vad är det för kassetter som stoppas in i microdriven? har jag sån tur att Sinclair har sina egna kassetter som jag måste köpa för en förmögenhet på ebay? om så är fallet, finns det något hyfsat enkelt sätt att koppla in en vanlig bandspelare så man kan köra program som man laddat ner från nätet?
3. Spelen man hittar på ebay, jag antar att de flesta av dessa är kassetter och inte cartidges? ganska svårt att se..
4. Detta Joystick interface som "följde med".. Vet någon vad man kan koppla in i det? Går det att mörsa in en gammal PC-joystick eller måste jag leta efter nåt specifikt?
Jag antar att jag kan få svar på mina frågor efter några timmars googlande, men enligt erfarenhet är det inte lätt att hitta nybörjarinfo om retroprylar så jag hoppas att någon vänlig själ vill hjälpa en eventuellt blivande spectrum-användare

(dvs. om den över huvud taget fungerar)