2008-10-05, 15:20
Medlem
Hej jag undrar vilka aktier är det värt att satsa på i nu läget ? Det är så att vi fått en uppgift i skolan (3an gymnasiet) att ha ett kapital på 10 000 kr låtsas pengar då, dem ska vi satsa i olika aktier. I slutet av nästa läsår så ska vi se vem som vunnit alltså gått mest plus.

Uppgiften görs på sidan www.privataaffarer.se

Så hur hade ni satsat dessa 10 000 kr i olika aktier ?
Citera
2008-10-05, 15:32
Medlem
Citat:

skulle nog köpa några nokia

sprid på kanske 4-5 olika aktier
Citera
2008-10-05, 16:01
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cp barn
skulle nog köpa några nokia

sprid på kanske 4-5 olika aktier

Handlar det bara om att vinna ska man sprida så lite som möjligt eftersom det då är en tävling av lotterikaraktär.

Satsa istället på endast en högvolatil aktie, dvs ett litet bolag på first north tex, och se den som en lottsedel.
Citera
2008-10-05, 16:38
Medlem
Satsar du på att vinna så ska du göra som snow_man säger, leta efter något mindre bolag, kanske kan du hitta någon artikel i privata affärer exempelvis, och se om du hittar något som ser lovande ut. Sedan finns alltid risken med sådana bolag att det går totalt åt skogen, att det till och med går i konkurs, men för att vinna en aktietävling med rätt många deltagare måste man ta risken att det går tvärtom. Satsar du istället på¨större bolag, exempelvis Nokia, kommer du med största sannolikhet inte vinna, men inte riskera att göra bort dig totalt, utan kommer troligtvis hamna i mitten, eller lite bättre än så.
Citera
2008-10-05, 16:43
Bannlyst
Samtidigt har jag svårt att se att det räknas som "fel" om du istället sprider aktierna och motiverar varför.

En annan gick all-in i ett bolag, passerade -50% gränsen ganska nyligen och fortsätter nedåt. Nu handlar det ju inte om riktiga cash för din del, men se upp med att göra mitt misstag =)
Citera
2008-10-05, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxaz
Hej jag undrar vilka aktier är det värt att satsa på i nu läget ? Det är så att vi fått en uppgift i skolan (3an gymnasiet) att ha ett kapital på 10 000 kr låtsas pengar då, dem ska vi satsa i olika aktier. I slutet av nästa läsår så ska vi se vem som vunnit alltså gått mest plus.

Allt i Boliden, ju volatilare desto bättre om du bara ska ha mest eller inget. Sprid inte placeringarna således.
Citera
2008-10-05, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roxaz

vägra köpa aktier, säg till läraren att det ej är klokt att göra det nu, sen sätter du in allt på ett räntekonto mvg hade du fått av mig..
Citera
2008-10-05, 22:23
Medlem
Urban888s avatar
Du ska nog i alla fall undvika alla aktier som "professionella" analytiker på t.ex. di.se rekommenderar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in