Flashback bygger pepparkakshus!
2008-10-05, 12:57
Medlem
thatdudes avatar
Imorse så bytte jag till Linux på serverdatorn där jag bl a. hostar Ventriloservrar.
Ville få upp allt fort så jag tog de gamla serverfilerna och körde i wine.

Är ganska färsk i Linux och kan minimum.

Nu till frågan:
När jag startar servern så dubbelklickar jag bara på "ventsrv.exe" och så går det bra sen.
Jag skulle villja att den cmd-rutan som servern körs i - står i en terminal istället, för då kan jag ju tabba mellan olika servrar så jag slipper ha x-antal fönster uppe.

Övrigt:
Kör Ubunt 8.04 (valde detta för att jag har uppfattat det som nybörjardisten) och snälla: kom med utförliga svar skrivna med hänsyn till mina låga kunskaper inom Linux.

Tror jag fick med allt där.
Tack på förhand
2008-10-05, 13:19
Medlem
Jag gissar att det finns en linuxversion av ventriloservern, så du inte ens behöver wine. Men, finns det inte det, så i terminalen skrivs:

wine ~/.wine/drive_c/Program\ Files/

Och sen efter det mappen till ventrilo och sist slash och sen ventserv.exe, dvs om sista mappen heter ventrilo så:

wine ~/.wine/drive_c/Program\ Files/ventrilo/ventserv.exe
2008-10-05, 14:49
Medlem
Precis, varför kör du igenom Wine när det finns en linux-version? I linux-versionen packar du bara upp det i en mapp, ändrar .ini-filen och drar igång servern igenom kommandot ./ventrilo_srv, sedan är den igång. Googla så kommer du hitta server-versionen till linux.
2008-10-05, 14:50
Medlem
thatdudes avatar
det var en temporär lösning. Svaret på eran fråga står i första stycket av min text.
Kör på en linuxversion nu istället och allt funkar prima!
Lås.
2008-10-07, 10:42
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thatdude
det var en temporär lösning. Svaret på eran fråga står i första stycket av min text.
Kör på en linuxversion nu istället och allt funkar prima!
Lås.

klick.

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in