Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond
Hur kunde du få siffrorna 115-112 när Chavez enbart vann en enda rond?
Bra fråga, efter att ha sett om fighten så gav jag enbart två ronder till Chavez. Men okej, ska ändå försöka förklara hur jag tänkte första gången jag såg fighten (såg då inte en HBO-stream så fick inte heller Compubox-statsen).
Vi kan båda hålla med om att sista ronden absolut var en 10-8 rond till Chavez i och med att han hade en knockdown och hade Martinez riktigt illa ute.
Många hade det 11-0 till Martinez efter elva ronder och jag kan absolut förstå varför då Martinez verkligen landade betydligt mer i volym än Chavez i varje rond. Men för mig är inte volym alltid det viktigaste. Och kollar man power punch-statistiken från Compubox så ser man att det är något jämnare där där bland annat Chavez landade 50% då Chavez knappt jabbade alls.
Ta rond två till exempel, Chavez fick in några riktigt tunga kroppsslag och en klockren left hook mot huvudet på Martinez medan Martinez dominerade med högerjabben. Men enligt mig gjorde Chavez mer skada än Martinez i den ronden och fick in fler tunga power punches. Iallafall så gjorde han det i första halvan av ronden där han pressade Martinez mot repen. Så jag gav den till Chavez. I efterhand kanske något billigt.
Men i efterhand har jag väldigt svårt att ge några andra ronder till Chavez. När jag såg fighten live så kommer jag ihåg att jag åttonde ronden till Chavez så på grund av att de slagen han väl fick in cuttade Martinez vänstra öga. Gav också 11:e ronden till Chavez, tyckte han kom igång efter Freddie Roach sa att han måste knocka Martinez. Men trots att Chavez hade framgång i båda dessa ronder (8:e o 11:e) så tyckte jag i efterhand inte att gjorde tillräckligt för att vinna dem. Martinez landade väldigt många slag. Det är väl kanske en grej som har att göra med att den mexikanska majoriteten i publiken vrålar varje gång Chavez har lite framgång som fick mig att ge ronderna till Chavez.
Så kortfattat så kunde jag i efterhand enbart ge två ronder till Chavez, den andra och den sista.