2009-02-12, 12:05
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Som redaktionsmedlem på Radikalen kan jag meddela att det kommer ett temanummer om just finanskrisen, snart nog

Hm, intressant, tillagt i favoriter, får läsa mer där när jag får tid.
Citera
2009-02-12, 12:13
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Som redaktionsmedlem på Radikalen kan jag meddela att det kommer ett temanummer om just finanskrisen, snart nog

Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Hm, intressant, tillagt i favoriter, får läsa mer där när jag får tid.

Samma här.
Citera
2009-02-12, 12:21
Medlem
Kheperas avatar
Sedan kommer väl Johan Norbergs nya bok om finanskrisen ut, bara om någon månad
Citera
2009-02-12, 13:38
Medlem
Citat:

Vad är Radikalen för något?
Citera
2009-02-12, 13:47
Medlem
iddqds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Vad är Radikalen för något?
http://www.radikalen.se/
Citera
2009-02-12, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geijer
Jag säger att en utilitarism aldrig kan försvara frihet från skatteutag av rika framför aidsmedicin till fattiga. Om man gör det är man inte utilitarist.

Varför är det ingen som svarar på det påståendet? Anser ni att frånvaro av skatt går att försvara utifrån en utilitaristisk ståndpunkt om aidssjuka barn inte får medicin?

(hur politik fungerar i praktiken, vare sig det är ron paul, en liberal diktator eller ohly som sitter vid makten, är en annan sak)
Det är klart att en utilitarist kan försvara frånvaron av skatt. Om "de rika" använder sina pengar - som annars skulle ha gått till att betala skatt - för att hitta ett botemedel mot HIV/AIDS så är ju det utilitaristiskt riktiga att låta dem slippa betala skatt.

Det visar ju också hur omöjlig utilitarismen är som filosofi. Är man inte omniscient så går det aldrig att veta vad som "maximerar lyckan" (så som utilitaristen definierar den) och då blir det bara vilda gissningar.
Citera
2009-02-12, 17:42
Medlem
Relays avatar
Citat:
Vart får man tag i den tidningen då?
Citera
2009-02-12, 17:43
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Vart får man tag i den tidningen då?
Iddqd gav ju länk ovan.
Citera
2009-02-12, 17:49
Medlem
Proffsdebattors avatar
Citat:

Riktigt fräsig hemsida, må jag säga! HTML 4.01-säkrad och allt...

Skämt å sido. Ser fram emot temanumret. Känner inte till de övriga skribenterna, men medier som utger sig för att vara för kapitalism (den "riktiga" typens dvs.) och mot ateism går det inte direkt inflation i.
Citera
2009-02-12, 17:56
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Jag är faktiskt riktigt intresserad av att höra vilka nyliberala reformer som orsakade finanskrisen. Det vore intressant om du kunde nämna ett par grundorsaker till dagens kris och sedan ge exempel där minarkister förespråkar införandet av dessa eller varför konsekvensen av något annat som minarkister förespråkar ger dessa konsekvenser.

Resonemang av typen ni vill ha en avreglerad penningmarknad och konsekvensen av detta är Fanny Mae undanbedes.

Jag är alltså intresserad av konkreta eller åtminstone specifika grundorsaker till dagens kris, exempel på liberaler som förespråkat dessa grundorsaker eller varför liberalernas åsikter får dessa konsekvenser.
Nyliberalismens agenda är ju att staten inte ska äga något utan det ska privata intressen göra. Och dessa avregleringar har ju kommit pö om pö sedan tidigt 90 tal. Agenda har det ju inte varit nåt snack om och det är ju bankerna som verkligen står som representanter för denna nyliberala backlash i världen. Sedan är det nåt som verkligen är snett när företag sparkar folk samtidigt som dom göder aktieägarna. Har dessa aktieägare överhuvudtaget något intresse för dessa företag, jag tror dom bara vill ha pengarna. Jag ser egentligen inte så stor skillnad mellan Gordon Gekkos bolagsplundrande och företagsdirektörerna som men en axelryckning i en bisats nämner att det blev lite nedragningar. Gordon Gekko är förresten en perfekt symbol för det nyliberalism står för idag.
Saken är den att jag tycker liberalism är bra men jag tar avstånd från det som nyliberalism står för. Marknaden kan inte reglera sig själv det har ju visat sig om och om igen. Jag vill ha en balans där människan inte kommer i kläm.
Citera
2009-02-12, 17:56
Medlem
Relays avatar
Citat:
Iddqd gav ju länk ovan.
Jag såg det först efter att jag frågat, sorry
Citera
2009-02-12, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proffsdebattor
Riktigt fräsig hemsida, må jag säga! HTML 4.01-säkrad och allt...

Skämt å sido. Ser fram emot temanumret. Känner inte till de övriga skribenterna, men medier som utger sig för att vara för kapitalism (den "riktiga" typens dvs.) och mot ateism går det inte direkt inflation i.
De är inte mot ateism...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in