2018-03-19, 15:20
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkinFood
Vad som är typiskt i den här tråden, och samtliga som på ett eller annat sätt avhandlar Metoo, är att alla som efterfrågar analys och nyanser blir stenhårt ansatta av Metoo-fanatikerna och påhoppade med att man är medlöpare och avskum.

Det är svårt att förstå hur en så stor grupp människor kan ha drabbats av ett kollektivt delirium där ingenting får ifrågasättas och precis allt som sägs och skrivs måste tas för en absolut sanning i det fall man vill fortsätta befinna sig på den ”goda” sidan. Att det dessutom har spillt över på media och debattklimat är i allra högsta grad besynnerligt.

Vad ville jag ha sagt med det då. Tja, kanske inte så mycket mer än att det är en smula märkligt och att de personer som en gång längre fram i tiden sätter sig ner och ska analysera Metoo nog kommer att klia sig i huvudet och undra hur sjutton det kunde bli så här fel med något som i början var bra och nödvändigt.

Vette fan om jag håller med. Det är väl mer så att om det är någon man inte gillar så är metoo bra - om det är någon man gillar så är det dåligt... Är det nån man aldrig hört talas om så är det vänstermedias kulturmupps ointressanta B-nyhet som antagligen beror på att vänstermedia vill flytta fokus från invandringen.
Citera
2018-03-19, 15:31
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Kan man nog säga om Aftonbladet & Virtanen också...
Men på beskrivningerna låter det som om Benny F inte var den sort som kan lära om.
Tragiskt i alla fall.
Jag tycker inte att den jämförelsen håller baserat på det jag har läst om de båda. Jag tror att Benny skulle kunna ha lärt om. B var ändå en skapare och utvecklare, och V är en förstörare.

Notera att jag skriver tror. =)
Senast redigerad av Softis... 2018-03-19 kl. 15:58. Anledning: lära -> lärt
Citera
2018-03-19, 15:34
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Jag tycker inte att den jämförelsen håller baserat på det jag har läst om de båda. Jag tror att Benny skulle kunna ha lära om. B var ändå en skapare och utvecklare, och V är en förstörare.

Notera att jag skriver tror. =)

Jag vet inte heller, baserar också bara på vad jag läst om de båda. Då låter Benny F som en psykopat, och de kan inte förändras. Tänker på vredesutbrotten bl.a. Virtanen påstås väl redan ha förändrats, han håller inte på som förr. Men som sagt, det enda man har att gå på är ju det som skrivs i media.
Senast redigerad av Snopphanen 2018-03-19 kl. 15:45.
Citera
2018-03-19, 15:41
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det tycker jag också.
Det är mycket jobb och trassel när någon dör utomlands.
Om han hade brytt sig om sin familj så hade han besparat dem detta.

Att dessutom göra det några dagar innan frun skulle uppträda känns utstuderat elakt.

Han kanske hade samma beteende hemma som på teatern.
Han fru jobbar med att sjunga så hon ska ganska ofta sjunga, eller lira opera, om några dagar.
Enligt https://www.annesofievonotter.com/schedule/ (där Sydneyföreställningarna ännu inte är bortplockade) är hon ledig (= inga föreställningar) 24 mars - 30 april, i övrigt sjungs det ungefär varje vecka.
Citera
2018-03-19, 15:54
Medlem
40 lättkränkta under 15 år gillade inte hans "hårda ledarstil". Låter inte direkt som något att gå i taket över. Hur många kan han varit chef över under dessa 15 år? Dessutom att missbruka metoo för gå till angrepp mot någons ledarstil för att framställa det i så dålig dager som möjligt borde göra att de 40 som skrev under listan och den som var ansvarig för publiceringen plockas in av polis och utreds för vållande till annans död.
Citera
2018-03-19, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Var har du fått det ifrån?

På deras egna hemsida:
Nja, på deras egna hemsida står det så här: Stockholms stadsteater AB engagerar ungefär 420 årsverken under ett år samt omsätter ca 450 mkr. http://kulturhusetstadsteatern.se/Om...n/bolagsfakta/
Texten som du skriver hittar jag bara hos företaget som installerat deras videoväggar: https://www.vertiseit.se/project/kul...gital-signage/
Jag vet att det var ett 30-tal skådespelare som hörde till teaterns fasta ensemble för några år sedan. Sedan är ju även de andra som medverkar i produktionerna anställda, men oftast bara på korttids-kontrakt. Sådana brukar ofta inte vara med i medarbetarundersökningar. Men säg att de mirakulöst ökat till 50 st, eller till och med 100, det är fortfarande en stor majoritet som inte är "neurotiska" skådespelare.
Citera
2018-03-19, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Å ena sidan är det såklart jobbigt för människor som är vana att få sin vilja igenom och är stolta över sig själv och vad man åstadkommit att bemötas med negativa åsikter.

Å andra sidan ska det givetvis belysas om arbetsmiljön är under all kritik. Man kan inte ha en gäng mini-Hitlers som ränner runt.

Å tredje sidan är det tveksamt om det är i riksmedia den sortens granskningar och beslut ska genomföras och drivas fram, till hela landets beskådan. Det låter mer som en arbetsgivarfråga men blev plötsligt, på grund av tidpunkten, någon slags nationell angelägenhet och det bidrog givetvis till att göra situationen ännu svårare för Fredriksson.

Kvällspressen behöver verkligen granska sig själva och hur man och när man drevar. De måste inse vilken makt de har att förstöra människors liv och att den inte ska missbrukas. I fallet Fredriksson tycker jag definitivt den missbrukats, det var ingen nationell nyhet att han behandlade anställda dåligt men hans beteende och hans uppsägning förvandlades till det av kvällspressen.

Inga fler syndabockar nu! Om en person gör fel och inte får hjälp att göra rätt kan det bli så här... Vad kan HR göra om medarbetarundersökningar visar att något är fel...?
Senast redigerad av rappytt 2018-03-19 kl. 16:35.
Citera
2018-03-19, 16:36
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Då vet vi det. Pressmeddelandet från Stadsteatern anger i klartext att orsaken till självmordet var ett gränslöst mediadrev. Tydligare kan det inte sägas. Den här trådens losers (de som inte klarar auktoriteter) och vänstermedias medlöpare kommer fortsätta käfta emot.

Men för vanligt folk är saken solklar. Aftonbladet och Åsa Linderborg har en jävligt tuff tid framöver. Jag skulle personligen inte vilja vara i hennes kläder.
Ja fy fan. Dessa etablerade media i Sverige hänger ut folk utan seriösa bevis, förstör deras liv, bara på lösa rykten via en uppiskad hatstämning, där folk dras med likt lämmlar i ett lämmeltåg.

Den värsta hatretoriken står media själva för, trots att de nästan dagligen storvulet hivar iväg hatanklagelser om detta till höger och vänster.
Senast redigerad av Karman 2018-03-19 kl. 16:42.
Citera
2018-03-19, 16:41
Avstängd
HBOLLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Självmord enligt Alexander Bard på twitter. Blev han deprimerad av alla skriverier?

citat
Benny Fredriksson tog sitt liv: ”Gränslöst mediedrev”

https://www.svd.se/benny-fredriksson...lost-mediedrev
Citera
2018-03-19, 16:41
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nu har jag ingen egen erfarenhet av Benny Fredriksson. Men det där med att folk brändes ut, höll på att dö osv. Please, det var en jävla teater, hur svårt kan det vara?

Det finns inte en enda teaterchef som inte varit i blåsväder. Ett riktigt skitjobb. Ett minst lika stort uppblåst ego som de ständigt sinsemellan bråkande divorna till skådespelare eller autism kan kanske vara ett plus, men att få med sig de flesta- som på andra arbetsplatser- finns det inte en chans i helvete till. "Omtyckta" teaterchefer har troligtvis aldrig satt ner foten och låtit skutan segla vind för våg med diverse skådisar och regissörer vid rodret. Jag säger som Margareta Krok sa till Bergman: "Bajs".
Citera
2018-03-19, 16:44
Medlem
Sunimods avatar
Sensationsjournalistiken har fått vad de ville. Han är död nu. Räcker det med detta jävla drev. Räcker väl med anmälan och rättsväsendet får ha sin gilla gång.

Men istället väljer pressen att hänga ut dessa och skiter totalt i alla jävlar som gruppvåldtar kvinnor på alla möjliga sätt.

Benny Fredriksson hade nog gjort fel men var det värt detta?

Fy faen för detta jävla drev som ofta dömer före rättsväsendet.
Citera
2018-03-19, 16:47
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Hur skyldiga är journalisterna för hans död?

En bra fråga. Men kanske var det de anställdas åsikter om honom som en buffel och översittare som han tog hårdast. Men att ta livet av sig? Det gör man inte bara så där. En frisk människa kan ha distans till sig själv och hantera det. Byta jobb. Byta spår. Gå i kloster typ. Tänka om. Be om ursäkt.

Sedan kan jag inte låta bli att tänka att Benny F var en arg person. Full av ilska. Då kan man vilja hämnas genom att ta livet av sig. Skjuta över skulden på dom jävlarna. Få dom att må dåligt.
Senast redigerad av stevenstills 2018-03-19 kl. 16:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in