2018-03-19, 14:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Det gäller bara konstnärerna. Scenbyggare, ljussättare, städare och annat pack ska ha det lika bra som du för att kunna leverera.
Din omtanke om kulissarbetarna är berömvärt.
Citera
2018-03-19, 14:23
Medlem
Undrar om Aftonbladet skickar Joachim Kerpner och Åsa Linderborg för att bevaka begravningen?
Citera
2018-03-19, 14:34
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tycker också det känns som om detta kan ha varit riktat mot frun.
Det tycker jag också.
Det är mycket jobb och trassel när någon dör utomlands.
Om han hade brytt sig om sin familj så hade han besparat dem detta.

Att dessutom göra det några dagar innan frun skulle uppträda känns utstuderat elakt.

Han kanske hade samma beteende hemma som på teatern.
Citera
2018-03-19, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Litet tillägg: Heter du Benny, uppvuxen i arbetarhem i Sthlm, född i Kräftans tecken, finns alla förutsättningar till stort hävdelsebegär och snarstuckenhet samt en stark inneboende drivkraft att styra omvärlden och forma den efter ditt sinnelag.

Citat:
Ursprungligen postat av vadeva
Låter som en normal VD i vilket företag som helst. Nu är en teater inte vilken arbetsplats som helst, fullt med narcissistiska människor (=skådespelare) som det är. Det är nog väldigt enkelt att uppfattas som diktator där om man sköter sitt jobb och bestämmer saker. Och bestämmer man något utan ett stormöte uppfattas man säkert som "oberäknelig". Att vara chef på en teater måste vara som att valla katter, det krävs nog en rejält fast hand.

Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Benny Fredrikssons död är tragisk, och det förefaller vara ganska säkert att #meetoo-drevet hade någonting med det att göra.

För den sakens skull är det inte säkert att det inte låg någonting i kritiken mot Benny Fredriksson. Men jag håller med om att det var mycket som gick fruktansvärt mycket för fort och blev alldeles onyanserat när stormen blåste som värst. Plötsligt kunde valfri kvinna rikta ett #meetoo-finger åt valfri känd man och få honom avsatt från sin post. Det var, som Stefan Löfven skulle ha sagt, helt enkelt inte okej.

Jag tror det är sant att Benny Fredriksson gjorde mycket gott för Stadsteatern, och det är tragiskt att det skulle sluta så här.

Detta självmord har säkerligen inte med frun att göra. Att det sker utomlands är troligtvis planerat.

BF måste ha fått sitt livs chock när han efter 40 år på teatern fick sparken. Benny, arbetarungen och vaktmästaren som blev högste chef och adligt gift.
Nederlag finns inte på kartan för sådana personer som BF - samma personlighetstyp som den framgångsrike pappan i Bjärred som satte punkt för sitt och familjens liv.
Misslyckande och nederlag är för dem värre än döden. Under det hårda skalet finns en mjuk insida, ja som en kräfta.
Som de flesta chefer hade han säkert både vänner och fiender. Metoo fick proppen att gå ur och plötsligt var det legitimt att häva ur sig allt som dolts i den förhatliga "tystnadskulturen". Oavsett hur illa han gjort och hur illa man tyckt om honom, är ett sådant offentligt smutskastande osmakligt. Media borde skämmas som lånar sig till den sortens "journalistik". Sanningar är oftast inte så enkla som media vill göra dem. Dessa män som under metoo-drevet hängts ut till pöbeln som villebråd är också familjefäder, makar, söner och bröder.
Jag ser inga problem med att hänga ut individer som dömts i domstol för bevisligen begångna brott. Men att dra ut någon till den råa pöbelns chavott under anklagelser baserade på hörsägen och fria projektioner är djupt oetiskt.
Citera
2018-03-19, 14:45
Medlem
Softis...s avatar
Varför lät Stockholm Stad honom bara sluta så där. Det vettiga hade väl varit att se till att han fick lära om vad gäller people skills? Han transformerade teatern på ett bra sätt, och det är många som tackar honom för det.

Antagligen så handlade det väl om att de ansvariga inom Stockholms Stad/kommun inte ville att deras egna tillkortakommanden skulle synliggöras.
Citera
2018-03-19, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunhilde
Tusen tack. Kanske beror det på att jag befinner mig utomlands att jag inte kan läsa artikeln?

Hur som, återigen tack för att du lade upp, blir liksom lite mer kött på benen då man kan läsa artikeln.

Tragiskt hur som. Han var 58, hade garanterat en bra pension, ett äktenskap och barn och barnbarn. Nu "semester" down under, blir helt obegripligt varför han väljer att göra det då? Och nej, man tänker självklar inte rationellt i det stadiet, men att göra det under fruns turné på andra sidan jordklotet ger enkom ytterligare ok på bördan för de anhöriga.
" ... till följd av ett gränslöst mediadrev ... ". Hur vet man det? Mediadrevet handlade om hans ledarstil visavi anställda vid Kulturhuset Stadsteatern och det betyder alla anställda, många människor.
Som chef har han varit mycket medveten om vilken utsatt position han innehaft. Det kan inte enbart handla om Stadsteatern. Vad fick bägaren att rinna över? Och varför just där?
Citera
2018-03-19, 14:49
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvaChloe
”Ett dödsoffer för Metoo”

Yeah right.
Benny är ett dödsoffer för sin egna äckliga ledarstil. Han har medvetet trampat på, förlöjligat och trakasserat sina anställda.
Vad förväntade han sig?

Antagligen stämde uppgifterna om honom som kom ut. Det människorna sa om honom var sant. Annars hade han knappast valt att ta sitt eget liv.

Benny Fredriksson var en vuxen människa. Han var fri att göra sina egna val. Någonstans måste man i det hela se vart den enskildes ansvar börjar och slutar. Han hade inte behövt ta sitt liv, han kunde ha stått rakryggad och tagit kritiken. Gett svar på tal och kanske till och med bett om ursäkt. Människor hade förlåtit honom. Människan är sällan långsint.
Men antagligen var Benny ett ynkrygg som inte ens kunde stå för sina egna handlingar.

Det är inte okej att bete sig hur som helst. När ska folk fatta det? Blir förbannad på de som utmålar honom som ett offer.
Han hade en hjärna, den kunde han ha använt på ett förnuftigt sätt.

Det här fallet påminner mig om några dagboksanteckningar som min farmors farfar gjorde på 1800-talet. Han skrev att en man i byn hade dränkt sig själv i sjön efter att ha blivit avslöjad med att sno stora summor från byns gemensamma kassa. Mannen hade i det sista förnekat allting, men sanningen kom till slut fram och det blev väl för mycket för honom.
Farmors farfar skrev att karln hade gjort sitt val och därmed fick stå sitt kast.

Det är lätt att beskylla omgivningen för att försöka smutskasta Benny. Men skapade ju faktiskt det här själv. Vad gav honom rätten att behandla andra människor på det nedsättande viset han gjorde?
Hade Benny någon slags speciell rättighet från Gud att trycka ner människor?
Besatt Benny någon slags överhet som undtog honom från sunt förnuft?
Varför ska Benny bli förskonad konsekvenserna av sina handlingar?

Uppenbarligen så tycks nu stora delar av kultursverige sakna ”svinet” när spiltan är tom.

Att vara ledare är inte att vara kompis. Speciellt inte på ”kreativa” arbetsplatser. Det krävs piska för att fösa og driva in dem alla mot ett gemensamt mål. Att få dem att leverera sitt yttersta.

Merparten har nu fått sin vilja igenom. Benny är borta från kulturhuset. Alla borde vara glada.

Att han dött borde bara generera en neckrolog.

Det jag nu reagerar på att det tycks hycklas. Mer än en person tycks bära på dåligt samvete.
Citera
2018-03-19, 14:50
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det tycker jag också.
Det är mycket jobb och trassel när någon dör utomlands.
Om han hade brytt sig om sin familj så hade han besparat dem detta.

Att dessutom göra det några dagar innan frun skulle uppträda känns utstuderat elakt.

Han kanske hade samma beteende hemma som på teatern.

Narcissist? Jag, jag, jag.
Citera
2018-03-19, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
" ... till följd av ett gränslöst mediadrev ... ". Hur vet man det? Mediadrevet handlade om hans ledarstil visavi anställda vid Kulturhuset Stadsteatern och det betyder alla anställda, många människor.
Som chef har han varit mycket medveten om vilken utsatt position han innehaft. Det kan inte enbart handla om Stadsteatern. Vad fick bägaren att rinna över? Och varför just där?

Såsom jag förstår det så handlar det inte om "alla". Det handlar om ca 40 av 300 fast anställda, till detta kommer ju även tillfällig personal. I min värld är inte det en förkrossande majoritet.

Sen det faktum att Åsa Linderborg nu gör ngn form av avbön och börjar prata om självransakan säger väl allt. Aftonbladet går över lik, och #metoo är ett drev som påminner om forna tiders häxjakt.
Senast redigerad av Furorem 2018-03-19 kl. 15:28.
Citera
2018-03-19, 14:55
Medlem
Sam.Boyds avatar
Hur skyldiga är journalisterna för hans död?
Citera
2018-03-19, 15:01
Medlem
Mr.Swedens avatar
Då vet vi det. Pressmeddelandet från Stadsteatern anger i klartext att orsaken till självmordet var ett gränslöst mediadrev. Tydligare kan det inte sägas. Den här trådens losers (de som inte klarar auktoriteter) och vänstermedias medlöpare kommer fortsätta käfta emot.

Men för vanligt folk är saken solklar. Aftonbladet och Åsa Linderborg har en jävligt tuff tid framöver. Jag skulle personligen inte vilja vara i hennes kläder.
Citera
2018-03-19, 15:02
Medlem
Jofs avatar
Kanske ett sista sätt för andra uthängda att lite likes. Göra en Benny.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in