2018-03-19, 08:43
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Att lämna yrkeslivet på det sättet han gjorde är faktiskt rätt typiskt för de som fått ett besked av läkaren att de bara har några månader kvar att leva. Han kan därför ha valt att följa med till Australien istället för att tyna bort på något sjukhus i Sverige. Det verkade som han reste dit väldigt tidigt.

Det kan myclet väl vara självmord, men när det gäller patienter under palliativ vård så räknas sällan självmord utan det heter istället att man avslutar behandling.

Jaha, du menar att vi kommer att få läsa artiklar liknande Åsa Lindeborgs, när övriga uthängda av meetoo dör i framtiden, där skribenterna rannsakar sig?

Nja, Känns mindre troligt...
Citera
2018-03-19, 08:51
Medlem
Ideans avatar
Att Benny Fredriksson fick lämna sitt jobb efter anställdas kritik är en sak. Att media hanterat kritiken snaskigt är en annan. Att detta att bli av med jobbet, och utsättas för offentlig kritik, pressade honom till en för tidig död (oavsett om det var typ hjärtinfarkt eller självmord) är en tredje.

Kritik från anställda och i media är dessvärre nåt man får räkna med som hög chef under tjugo år. Om det var självmord så undrar man ju hur kritik mot yrkesutövandet kan få en människa, med två barn, fru, släkt och stöttande vänner, att ta sitt liv. Bara depression, eller annan svår sjukdom, få en människa till något sådant. Och anställda måste kunna kritisera sin chef utan att frukta att han ska ta livet av sig. Ingen här vet ju heller hur BF:s privatliv såg ut, och hur hans privatliv påverkade hans mående, hans liv och död.

Det är fruktansvärt sorgligt att en 58-årig man plötsligt har gått bort. En tragedi. Men att skylla på stadsteaterns anställda eller metoo-rörelsen är bara ett patetiskt försök att vinna billiga politiska poänger på en tragedi.
Citera
2018-03-19, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idean
Att Benny Fredriksson fick lämna sitt jobb efter anställdas kritik är en sak. Att media hanterat kritiken snaskigt är en annan. Att detta att bli av med jobbet, och utsättas för offentlig kritik, pressade honom till en för tidig död (oavsett om det var typ hjärtinfarkt eller självmord) är en tredje.

Kritik från anställda och i media är dessvärre nåt man får räkna med som hög chef under tjugo år. Om det var självmord så undrar man ju hur kritik mot yrkesutövandet kan få en människa, med två barn, fru, släkt och stöttande vänner, att ta sitt liv. Bara depression, eller annan svår sjukdom, få en människa till något sådant. Och anställda måste kunna kritisera sin chef utan att frukta att han ska ta livet av sig. Ingen här vet ju heller hur BF:s privatliv såg ut, och hur hans privatliv påverkade hans mående, hans liv och död.

Det är fruktansvärt sorgligt att en 58-årig man plötsligt har gått bort. En tragedi. Men att skylla på stadsteaterns anställda eller metoo-rörelsen är bara ett patetiskt försök att vinna billiga politiska poänger på en tragedi.

Så du menar på fullaste allvar att ett karaktärsmord i rikstäckande media är något varje chef ska förväntas acceptera. Det kommer med rollen?
Citera
2018-03-19, 09:08
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Nu är frågan, vilka var de 40 personer som undertecknade protesten mot BF?
De har säkert skålat och fnittrat förtjust övet att han tvingats bort.
Nu får de chansen igen att ta ansvar för uppnådda resultat.

Namnen?

Du uppmanar alltså folk inom tex F! att inte kritisera Schyman (om hon har en dålig ledarstil) eftersom Schyman kan bli ledsen? Gäller detta alla arbetsplatser?
Om Fredriksson tog sitt liv, vilket jag inte vet om han gjorde, så är det hans ansvar. Precis som att hans ledarstil var hans ansvar.

Har ingen aning om Fredriksson var bra eller dålig. Problemet med kritiken mot Fredriksson är inte de 40 som skrev under listan utan möjligtvis att de som uppskattade honom valde att inte stå upp.

Lever den här karln?
http://www.hn.se/nyheter/varberg/kri...stil-1.3582158
Citera
2018-03-19, 09:10
Medlem
Ideans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSanJuro
Så du menar på fullaste allvar att ett karaktärsmord i rikstäckande media är något varje chef ska förväntas acceptera. Det kommer med rollen?

Eftersom jag haft honom som chef rycker jag inte att det var karaktärsmord. Kritiken var berättigad. Även om jag tycker att aftonbladets journalistik är usel och personligen aldrig skulle medverka i en sån blaska. Men kritiken i media kom efter att Benny och teaterns styrelse i åratal vägrat lyssna på intern kritik, som framfördes sakligt. Så jag förstår dem som såg media som enda sättet att få styrelsen att lyssna. Det är väldigt många anställda på stadsteatern som drivits till stressrelaterade sjukdomar och för tidig pension under BF:s år som teaterchef. Många som tvingats säga upp sig för att inte själva dö i förtid.

Samtidigt som Benny kritiserades i media var det minst lika många som stöttade honom som chef, både på teatern och i media. Och i livet. Som exempel fick han ju fortfarande full lön från teatern, fast han slutat för flera månader sedan, och styrelsen tog i media helt hans parti och sa att han valt att säga upp sig frivilligt och att set var beklagligt.
Citera
2018-03-19, 09:11
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Benny Fredrikssons död är tragisk, och det förefaller vara ganska säkert att #meetoo-drevet hade någonting med det att göra.

För den sakens skull är det inte säkert att det inte låg någonting i kritiken mot Benny Fredriksson. Men jag håller med om att det var mycket som gick fruktansvärt mycket för fort och blev alldeles onyanserat när stormen blåste som värst. Plötsligt kunde valfri kvinna rikta ett #meetoo-finger åt valfri känd man och få honom avsatt från sin post. Det var, som Stefan Löfven skulle ha sagt, helt enkelt inte okej.

Jag tror det är sant att Benny Fredriksson gjorde mycket gott för Stadsteatern, och det är tragiskt att det skulle sluta så här.

Vi vet inte ens om majoriteten av de som skrev under är kvinnor. Kan lika gärna vara manliga scenbyggare och ljussättare etc etc.
Det här var väl inte en Metoo-grej öht så som jag förstått det?
Citera
2018-03-19, 09:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Nu har jag ingen egen erfarenhet av Benny Fredriksson. Men det där med att folk brändes ut, höll på att dö osv. Please, det var en jävla teater, hur svårt kan det vara?
Citera
2018-03-19, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nu har jag ingen egen erfarenhet av Benny Fredriksson. Men det där med att folk brändes ut, höll på att dö osv. Please, det var en jävla teater, hur svårt kan det vara?

Det är väl klart att om man tvingas till att arbeta som statist istället för att få beviljat tjänstledigt så är risken stor att man slutar som ett utbränt vrak.

Obs! Ironi!
Citera
2018-03-19, 09:21
Medlem
Ideans avatar
Citat:

Vad fan vet du om hur det är att jobba på en teater? Om du själv inte gillar att kolla på det, eller tycker att kultur i allmänhet är skit, gör det dig inte kvalificerad att ha åsikter om hur en stadsteater är som arbetsplats. Lika korkat som att inte gilla att köra bil och därför tro sig veta hur det är att jobba på Volvo.
Citera
2018-03-19, 09:22
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:

Nu är jag ingen skådespelare men jag kan tänka mig att det innebär en del press att prestera på topp varje kväll inför en betalande publik. Ej jämförbart med att sitta och köra gaffeltruck på lager eller andra enkla jobb.
Citera
2018-03-19, 09:22
Medlem
Ideans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Vi vet inte ens om majoriteten av de som skrev under är kvinnor. Kan lika gärna vara manliga scenbyggare och ljussättare etc etc.
Det här var väl inte en Metoo-grej öht så som jag förstått det?

Exakt. Kritiken mot Benny Fredriksson handlade inte om sexuella trakasserier.
Citera
2018-03-19, 09:28
Medlem
Dofternas avatar
Citat:

Om vi skiter i din oförståelse för pressen med att stå inför en publik som skärskådar ditt jobb varje kväll. Tror du att alla på en teater är skådespelare? Marie Göranzon snickrar lite scen mellan varven?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in