Flashback bygger pepparkakshus!
2008-10-03, 19:08
Medlem
Jag har råkat på en sak och undrar om man kan gå runt någons skyddade identitet och kolla upp personen?
Han har 2 personnummer och jag har ett av dem, det är mycket han säger som jag undrar om det är sant.
Kan jag få reda på varför han har skyddad identitet ? kollar man personnummret står det inga uppgifter.
Citera
2008-10-03, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tottis
Jag har råkat på en sak och undrar om man kan gå runt någons skyddade identitet och kolla upp personen?
Han har 2 personnummer och jag har ett av dem, det är mycket han säger som jag undrar om det är sant.
Kan jag få reda på varför han har skyddad identitet ? kollar man personnummret står det inga uppgifter.

två personnummer låter väldigt tveksamt snarare vanlig skyddad identitet eller vissa på skattemyndigheten har tillgång till dom uppgifterna o några poliser på lite högre ort hörde nåt stopp över polisradion på någon med detta
Citera
2008-10-03, 23:01
Medlem
Ptomas avatar
Vissa får ett nytt personnummer så på så sätt får du två. Och nej, det är inte lätt att få reda på anledningen. Ett sätt är att kolla om han varit inblandad som vittne/informatör på det gamla numret. Kräver viss kunskap om hur du ska söka.
Citera
2008-10-08, 11:47
Medlem
Det är tanken med skyddat ID,att man inte ska hitta personen i fråga.
Citera
2008-10-11, 18:16
Medlem
loytens avatar
Skyddad id

Lite mytoman.. har du skyddad id har du kvar ditt gamla personnummer.. och det är bara vissa på skattemyndigheten, polisen, försäkringskassan som kan få fram uppgifter. finns några få i sverige som bytt id och då får du ett nytt personnummer och har inte kvar det gamla.
Citera
2008-10-13, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loyten
Lite mytoman.. har du skyddad id har du kvar ditt gamla personnummer.. och det är bara vissa på skattemyndigheten, polisen, försäkringskassan som kan få fram uppgifter. finns några få i sverige som bytt id och då får du ett nytt personnummer och har inte kvar det gamla.

Hur lyckas någon byta personnummer i det svenska systemet? Sådant kan väl bara vara förbehållet rikets olika säkerhetstjänster?
Citera
2008-10-15, 00:29
Medlem
Archer-Rs avatar
vet inte direkt vem som gör det, men det är troligen skatteverket/folkbokföringen i samband med försäkringskassan.

I uteslutande de flesta fallen får man skyddad identitet, dvs ditt personr blir hemligt,,så inga uppgifter e tillgängliga via skatteverket längre, oftast har du dock kvar din gamla adress, och har en skyddad eftersändning av post. Så all post du får, kommer till folkbokföringen, där dom sedan vidarebefodrar den till rätt adress.

I extrema fall, får du helt nytt personnr, namn o allt sånt. Ditt gamla jag finns dock kvar, men det används inte alls.
Citera
2008-10-15, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Archer-R
vet inte direkt vem som gör det, men det är troligen skatteverket/folkbokföringen i samband med försäkringskassan.

I uteslutande de flesta fallen får man skyddad identitet, dvs ditt personr blir hemligt,,så inga uppgifter e tillgängliga via skatteverket längre, oftast har du dock kvar din gamla adress, och har en skyddad eftersändning av post. Så all post du får, kommer till folkbokföringen, där dom sedan vidarebefodrar den till rätt adress.

I extrema fall, får du helt nytt personnr, namn o allt sånt. Ditt gamla jag finns dock kvar, men det används inte alls.

Men sverige är väl alldeles för litet för att gömma någon? Jag menar med tanke på hur mycket kriminaliteten vuxit i detta land de senaste 20 åren så finns det ju en kriminaldåre med skyldighet att rapportera till alla andra kriminaldårar, i varje samhälle större än typ bastuträsk eller något? De utbyter ju som bekant väldigt mycket information, alltifrån bilder på människor till rena register med påhittad dynga som sällan stämmer med verkligheten utan utgör en enstaka kriminaldåres vilja att hämnas på en viss individ utan egentlig motivation (eller några som helst bevis för den delen). Det lustiga är att i stort sett alla (97,72% om man får tro MENSA) som saknar förmågan att tänka går på det och agerar på det?
Citera
2008-10-15, 09:36
Medlem
Archer-Rs avatar
nja,,man kan ju tycka att sverige e för litet.

Men i vissa fall skickas du dessutom utomlands, t.ex ta Peter Rädz som tjallade på mc gänget, han finns inte kvar i Svea rike

men i det fallen du får ny identitet, och kanske inte just lever under hot av ett mc gäng, är det nog inga större problem, det kan ju va alla sorters problem, såsom problem med ngra lokala livsfarliga typer, till ngn fd partner som är ute efter att döda dig. Då är det inga prob. att gömma dig på annan ort.
Citera
2015-06-27, 03:55
Medlem
JayGatsbys avatar
Bumpar en galet gammal tråd.

Såg en Beckfilm nyligen där de nämnde "skyddad identitet i något av de länder vi samarbetar med".
Skickar man alltid de med skyddad identitet utomlands?

Vilka länder är det; EU-länder eller USA?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in