2008-10-02, 22:41
Medlem
Hej,
har en Fujitsu _Simens Amilo D laptop.
Jag under vilket r det maximala Internminnet som jag kan ha i den laptopen fr att Vista skall fungera optimalt?

//Peter
Citera
2008-10-02, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lelkes
Hej,
har en Fujitsu _Simens Amilo D laptop.
Jag under vilket r det maximala Internminnet som jag kan ha i den laptopen fr att Vista skall fungera optimalt?

//Peter

Det finns absolut ingen anledning att ha under 2GB. Minne e ju billigt nufrtiden. Eftersom minneshanteringen r mycket bttre och effektivare i Vista n XP, s finns det anledning att sikta p 4GB ven om 32bitars Windows inte kan anvnda sig av runt mer n 3.3-3.5GB.

Minneshanteringen i Win XP r mycket primitivare och resulterar i ett stndigt skrivande av OS'et i swapfilen. S r det inte i Vista. Vista frsker anvnda allt interminne hela tiden fr alla program som krs osv.

Detta borde vara n mer relevant fr dig som har en brbar. Hrddiskarna i brbara maskiner r alltid vsentligt lngsammare n vanliga 3.5 tums.
Citera
2008-10-02, 23:17
Medlem
tack fr ditt svar
Jag r inte hemmea nu, s vet inte hur mnga bitar jag har, men vad har det fr betydelse om jag ahr 4 gig internminne, men windows kan bara anvnda sig av runt 3?
Frlorar jag ngt i prestanda? Eller ngra nadra nackdelar?
Hur tar jag reda p hur mnga bitar jag har?
Citera
2008-10-02, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lelkes
tack fr ditt svar
Jag r inte hemmea nu, s vet inte hur mnga bitar jag har, men vad har det fr betydelse om jag ahr 4 gig internminne, men windows kan bara anvnda sig av runt 3?
Frlorar jag ngt i prestanda? Eller ngra nadra nackdelar?
Hur tar jag reda p hur mnga bitar jag har?

Man har bara Vista 64, om man vet att man har det. Kan man inte differentiera de olika Vista-varianterna s har man Vista 32. Vista 64 anvnds mer av avancerade anvndare, och de vet att de har det...

Du kan ocks vlja att installera 3GB, om det gr p din maskin. Det blir d 2*1+2*0,5. Men jag tycker det r bttre att installera 4GB, ven om Windows bara kan anvnda 3.3-35GB. DEt r ju lite mer iaf.
Anledningen till att den begrnsningen finns har just att gra med operativsystemet bara kan addressera i 32 bitar. Det r en inre begrnsning i sjlva arkitekturen.

Ju mer minne du, har desto bttre prestanda. Installera 4GB, prisskillnaden r frsumbar.
Citera
2008-10-05, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PanamaxSun
Man har bara Vista 64, om man vet att man har det. Kan man inte differentiera de olika Vista-varianterna s har man Vista 32. Vista 64 anvnds mer av avancerade anvndare, och de vet att de har det...

Du kan ocks vlja att installera 3GB, om det gr p din maskin. Det blir d 2*1+2*0,5. Men jag tycker det r bttre att installera 4GB, ven om Windows bara kan anvnda 3.3-35GB. DEt r ju lite mer iaf.
Anledningen till att den begrnsningen finns har just att gra med operativsystemet bara kan addressera i 32 bitar. Det r en inre begrnsning i sjlva arkitekturen.

Ju mer minne du, har desto bttre prestanda. Installera 4GB, prisskillnaden r frsumbar.
Jag hittar inga 4 GB RAM, utan bara 2x2GB. Om jag fattar rtt s kan jag installera 2 st DDR2 SDRAM, s hr str i manualen
Citat:
Up to 2GB DDR2 SDRAM in two memory SO-DIMM slots
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in