• 1
  • 2
2008-10-02, 12:11
Medlem
Rodes avatar
Hejsan. Har lust och skaffa en Windows 2003 server men vet någon va man kan ha den till ? Finns det mkt man kan göra med denna.
Någon som vet lite mer om detta, skulle va om du kunde berätta lite.
Citera
2008-10-02, 12:11
Medlem
spontan tanke: varför ska du skaffa en server om du inte vet vad du ska använda den till?
Citera
2008-10-02, 12:20
Medlem
stilltons avatar
vilket OS som helst kan ju agera server, men det beror ju på vad du tänkt att ha för applikationer.. ftp, http, eller vad du nu har tänkt dig.. att köra novel eller liknande lär ju knappast vara intressant..
Citera
2008-10-02, 12:38
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rode
Hejsan. Har lust och skaffa en Windows 2003 server men vet någon va man kan ha den till ?
Du talar som att Windows 2003 Server är en fysisk entitet. Du är medveten om att Windows 2003 Server är ett operativsystem som körs på, just, servrar?

Vad kan man göra med en server? FTP, HTTP, SVN, mail...listan kan göras lång. Eller varför inte som en egen domänserver med roamade inloggningar på alla hemdatorer? Extra avancerat och totalt onödigt - men häftigt.
Citera
2008-10-02, 12:59
Medlem
Ventrilo, Roger Wilco, TeamSpeak, WoW, CS, IRC, LAMP... vafan... listan kan göras ännu längre... ta och läs på vad en client/server miljö är för nåt och du kommer inse att det finns mååååååååånga olika typer av servertillämpningar...
Citera
2008-10-02, 18:44
Medlem
päpplets avatar
Eller så gör man som jag och är tvärt om mot alla andra. Jag har gamla 486or med ms-dos som web och IRC servrar. De drar då mycket mindre ström än nya datorer och prestandan räcker mer än väl till. GUI är till för kärringar
Citera
2008-10-02, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av päpplet
Eller så gör man som jag och är tvärt om mot alla andra. Jag har gamla 486or med ms-dos som web och IRC servrar. De drar då mycket mindre ström än nya datorer och prestandan räcker mer än väl till. GUI är till för kärringar

Det här är kanske lite off-topic.
Kan du ge några tips på. om du kan, hur man får in gamla maskiner, typ dos och win3.11 in i windownätverket? Hur ska man göra? Vad behövs? Har två maskiner nu som är i windowsnätverk hemma. Men vill gärna koppla in farsans gamla dos och win3.11 maskiner.
Citera
2008-10-03, 16:49
Medlem
päpplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PanamaxSun
Det här är kanske lite off-topic.
Kan du ge några tips på. om du kan, hur man får in gamla maskiner, typ dos och win3.11 in i windownätverket? Hur ska man göra? Vad behövs? Har två maskiner nu som är i windowsnätverk hemma. Men vill gärna koppla in farsans gamla dos och win3.11 maskiner.
I Windows för Workgroups 3.11 (förutsätter att du har den och ett nätverkskort med drivrutiner)
Installera nätverket och i nätverksinstallation klickar du på drivrutiner och sedan lägg till protokoll. Ladda ner denna och packa upp på en diskett eller på datorn för att installera TCP-IP protokollet: ftp://ftp.microsoft.com/Softlib/MSLFILES/TCP32B.EXE Sen ska nätverket fungera. TCP-IP protokollet brukar funka bäst med en fast ip-adress. I filhanteraren får du använda "anslut nätverksenhet" för att komma åt filer från andra datorer. Oftast funkar det som det ska, ibland inte. Win xp kan vara lite grinigt. Sen kan du också installera Internet Explorer och surfa. Till exempel härifrån: http://www.hpcfactor.com/downloads/msie/ie50/
IE 5 är den nyaste 16-bit versionen för windows 3.x

I MS-DOS:
Här är en bra guide: http://members.tripod.com/~bbright/i...dosnetwork.htm
Drivrutinen för nätverkskortet behövs. Sök på ditt nätverkskort + packetdriver så ska du nog hitta den. Alla äldre ISA och PCI nätverkskort har drivrutiner för dos.
TCP-IP har jag inte provat att få igång så du kan behöva att installera t ex NetBEUI-protokollet på dina andra datorer för att kunna komma åt filer från modernare datorer. Mellan dos och w3.11 funkar det hur fint som helst!
Vill du exprimentera med TCP-IP på MS-DOS nätverk så har du drivrutinen här: ftp://ftp.oldskool.org/pub/tvdog/internet/ntcpdrv.zip och hur du använder den här: ftp://ftp.oldskool.org/pub/tvdog/internet/tcp201.txt

Märks det att jag gjort det här förut? Med MS-DOS kan man göra nästan allt Windows kan i serverväg. Men det är bra att kunna lite om bat-filer innan man ger sig på dosnätverk. Windows 3.11 är busenkelt att köra i nätverk tycker jag iallafall.
Om du vill göra en webbserver i dos ska du prova EZ-NOS. Det bästa serverprogrammet för dos i mina ögon och relativt lättförståeligt. Det kan även köras från diskett. Och på gamla 8088, 286 och framåt. http://www.dossolutions.pwp.blueyonder.co.uk/eznos.htm

Till alla GHz-tokar: LESS IS MORE!!!!!!

Edit: Ska du installera EZ-NOS behövs inte MS-DOS nätverket inte installeras, det är redaninbakat i programmet.
Senast redigerad av päpplet 2008-10-03 kl. 16:51.
Citera
2008-10-03, 19:48
Medlem
Doncos avatar
W2003

Jag skulle ha en egen hemsida på min W2003-server och på den hemsidan så skulle jag ha en gästbok. Det är stencoolt att ha en gästbok.
Citera
2008-10-03, 20:01
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donco
Jag skulle ha en egen hemsida på min W2003-server och på den hemsidan så skulle jag ha en gästbok. Det är stencoolt att ha en gästbok.
That's just sooo 90's.
Citera
2008-10-03, 20:09
Medlem
Spaxxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donco
Kom in i matchen, gästbok är så jävla ute... Tycker du ska satsa på en hemsida med lite goa gif animationer gärna jättemånga så det blinkar stilrent över hela sidan och framkallar självmordstankar
Citera
2008-10-03, 20:10
Medlem
kongolasse12s avatar
Ett förslag är ju att använda linux istället för ms-dos och win 3.11
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto