2008-10-02, 11:22
Medlem
grifterss avatar
Igår startades det en topic under spel som hette typ gratis wow guld eller likande. Ts hade då lagt upp någons namn kontonummer personnummer hemadress telefonnummer osv.

Tråden raderades helt efter någon timme (ca 12:40) .Men jag ser att TS kom undan helt utan någon slags varning?

Hur kommer det sig och kan jag skriva hans användarnnamn här?
Citera
2008-10-02, 11:29
Bannlyst
Det röstas nog om en "åtgärd" ska du se... ibland tar det någon dag bara.

-Fast vad vet jag?
Citera
2008-10-02, 11:42
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grifters
Igår startades det en topic under spel som hette typ gratis wow guld eller likande. Ts hade då lagt upp någons namn kontonummer personnummer hemadress telefonnummer osv.

Tråden raderades helt efter någon timme (ca 12:40) .Men jag ser att TS kom undan helt utan någon slags varning?

Hur kommer det sig och kan jag skriva hans användarnnamn här?

Det tar ett tag innan ett beslut fattas. Om du ger det tills imorgon så finns det nog ett offentligt beslut i frågan.
Citera
2008-10-04, 09:27
Medlem
grifterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Det tar ett tag innan ett beslut fattas. Om du ger det tills imorgon så finns det nog ett offentligt beslut i frågan.

Tack!
Verkar dröja, men jag väntar jag ett tag till då. Om ni glömt namnet på honom är det bara att skicka ett medelande......
Citera
2008-10-04, 09:31
Medlem
chaoswithins avatar
Hur är det med dessa nummer, har fått lite olika svar men inget definitivt. Är det ok att posta dom eller inte?
Citera
2008-10-04, 09:36
Medlem
grifterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaoswithin
Hur är det med dessa nummer, har fått lite olika svar men inget definitivt. Är det ok att posta dom eller inte?

Måste väl vara hel klart mot alla regler att publicera någons kontonummer hemmadress telefonummer osv ? Tex 1.06. Användare på Flashback har rätt till anonymitet.

Det här måste även ha gått under Regel
"
1.04. Att uppvigla till brott är förbjudet

Det är förbjudet att uppvigla och organisera brottslig verksamhet från forumet. Brottslig verksamhet är enbart tillåten i teorin.
"
Senast redigerad av grifters 2008-10-04 kl. 09:39.
Citera
2008-10-04, 09:43
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Om ni glömt namnet på honom är det bara att skicka ett medelande......

Vi ser ju dock förstås även trådar och inlägg som är raderade.
Citera
2008-10-04, 09:51
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Måste väl vara hel klart mot alla regler att publicera någons kontonummer hemmadress telefonummer osv ? Tex 1.06. Användare på Flashback har rätt till anonymitet.

Det här måste även ha gått under Regel
"
1.04. Att uppvigla till brott är förbjudet

Det är förbjudet att uppvigla och organisera brottslig verksamhet från forumet. Brottslig verksamhet är enbart tillåten i teorin.
"
1.06 kan ju inte tillämpas i 99,99% av fallen då det inte är Fbares info som ges ut.

Och dom som ger ut dessa nummer (förutom idioten med wowguldet) brukar ju heller inte uppmana till några brott, utan deras inlägg brukar enbart bestå av informationen som behövs (då oftast i RYS). Så då borde ju 1,04 kunna tillämpas.

Personligen tycker jag att det helt klart borde få postas sådant här på FB, även fast jag tycker det är taskigt mot ägarna.
Citera
2008-10-04, 10:01
Medlem
Så om jag skulle skriva såhär:

Citat:
Tjena!
I teorin så skulle man kunna handla wow-guld med dom här kontokortsuppgifterna?
"Namn, kontonr osv blahablaha"
Hur skulle ni göra det teoretiskt?

Så hade jag inte råkat ut för några tillsägelser på FB om då inte användaren utav dessa personuppgifter finns på FB?
Citera
2008-10-04, 10:07
Medlem
grifterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaoswithin

Personligen tycker jag att det helt klart borde få postas sådant här på FB, även fast jag tycker det är taskigt mot ägarna.

Oj snacka om att vi inte är överens där , jag ser ingen som helst nytta med
att flashback skulle godkänna publicering av privatpersoners kontonummer osv...
Citera
2008-10-04, 10:37
Medlem
grifterss avatar
Citat:

Det här kanske inte är så krånligt om man läser FAQ

https://www.flashback.org/faq.php?faq=new_faq_item17#faq_new_faq_item19

Vilket lands lagar gäller på Flashback?
Flashback Forum lyder under brittisk lagstiftning, men följer även svensk lagstiftning i de forum som är på svenska och riktar sig mot svenskar.

Så om jag i terorin anmäler händelsen för brittisk polis vad händer då?Jag antar nu här att det inte är lagligt att skriva ut kontonummer/personummer osv enligt brittisk lag på internet.
Senast redigerad av grifters 2008-10-04 kl. 10:40.
Citera
2008-10-04, 15:20
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Nej och då är det ju tur att det inte är du som står för att reglerna efterföljs också. Vad är nyttan med RYS, Vardagsbekymmer och diskussioner om TV-serier? Finns det egentligen någon nytta med att diskutera något öht?

Du ser vart jag vill komma, va? Nu är jag inte speciellt juridiskt bevandrad men vari ligger det illegala i att sprida kontokortsuppgifter i informativt syfte om man, i enlighet med Isterbands exempel säger att man inte borde begå brott?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in