2008-10-02, 00:41
Medlem
Nu har börsen ungefär halverats på lite drygt ett år.
Så jättemycket mer bör den väl inte gå ner nu?

Jag har funderat på XACT bull, http://www.xact.se/Fonder/XACTBull.htm .
Den går ju upp och ner ca 1,5 gånger börsen, vilket gör att man ju tjänar mer pengar om man kommer in på börsen i "rätt" tid.
Dock gäller ju naturligtvis även det motsatta.

Vad har ni för erfarenheter av XACT Bull? Vad behöver man veta om den, vilka för- och nackdelar finns?
Som sagt, börsen står ju på årslägsta för flera år nu, skulle inte den här fonden passa ganska bra då?
Ska man i så fall skjuta in en summa nu eller månadsspara?

Dessutom sägs det ju att man "alltid" tjänar på börsen i långa loppet, varför inte alltid ha en fond som går 1,5 gånger pengarna då?

Edit: Det finns ju även aktieobligationer, som kan gå upp över 100% av börsen (ifall man köper de 10% dyrare), men där man förlorar max ca 10% av sitt satsade kapital även om alla aktier skulle gå ner 100%.

Förutom säkerheten (Dvs. att man inte kan förlora alla sina pengar) och att aktieoblogationer binds under tex. 2 eller 3 år. Vad är för- och nackdelarna mot tex. XACT Bull?
Senast redigerad av Timilim 2008-10-02 kl. 01:00.
Citera
2008-10-02, 08:52
Medlem
FMMs avatar
Har börset vänt uppåt, det var mer än jag visste.

Känns mer som en fallande kniv, ska du verkligen fånga den?
Citera
2008-10-02, 08:58
Medlem
Om du inte tror att börsen kan falla mer skall du givetvis köpa!
Citera
2008-10-02, 09:00
Medlem
PrettySneakys avatar
Jag tror inte vi har nått botten ännu. Även om vi kanske klättrar uppåt ett tag så ska vi nog ännu lägre sen. Säger inte ATT det är så men det är vad jag tror.

Jag har handlat med xact bull emellanåt. Det fungerar på samma vis som när man handlar aktier, väldigt smidigt och enkelt. Varje år får man dessutom en utdelning.

Den uppenbara nackdelen är såklart att för varje procent som börsen går ner så tappar bull aktien 1,5%. Risken är mao större.

Sätter du in pengar nu, så låter det inte helt otroligt att du kan casha in rätt bra om säg 5 år.
Citera
2008-10-02, 20:50
Medlem
Finans.killens avatar
Jag tror tvärtom PrettySneaky, jag månadsparar i xact bull sedan 4 månader tillbaks, och tänker hålla på så tills vi börjar vända på riktigt, då cashar jag ut och köper aktier med bra utdelning, som jag "brukar göra". Använder xact bull nu för att det är ett sådant guldläge
Ingen tror väl på allvar att vi kan stå lägre än så här om 2 - 3 år?
Citera
2008-10-03, 14:47
Medlem
Fördelen med XACT Bull framför aktieobligationer är ju att man inte har sina pengar låsta. Men med Aktieobligationer kan man ju inte tappa mer än ca 10% av det man satsat, och dessutom finns det ju även aktieobligationer som går 1,5 gånger börsen. (Ifall man "köper till överkurs", 10% extra, eller vad det kallas)

Finns det några fler nackdelar än låsta pengar ifall man väljer aktieobligationer istället för XACT Bull?
Senast redigerad av Timilim 2008-10-03 kl. 14:49.
Citera
2008-10-03, 18:14
Medlem
Ifall man tex. kollar på SEB:s aktieobligationer http://www.seb.se/pow/BorsFinans/listor/id_bonds_struct.asp så finns det vissa som har över 2 i omräkningsfaktor...
Varför har vissa 2 medan andra har 1, eller ännu lägre?

Går de med 2 i omräkningsfaktor ofta inte upp lika mycket, eller hur funkar det?

Edit: Jag vill inte dumförklara mig själv... =P
Men varför inte alltid köpa aktieobligationer ifall man kan få 2 gånger uppgången och man aldrig riskerar mer än 10% av det man satsat?
Det låter ju för bra för att vara sant.
Vad är det jag missat? ^^
Senast redigerad av Timilim 2008-10-03 kl. 18:29.
Citera
2008-10-03, 20:47
Medlem
powerforcers avatar
Köp aldrig nåt du inte förstår, aktieindexobligationer har dessutom fått dåligt rykte sista tiden.
Citera
2008-10-03, 21:36
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timilim
Edit: Jag vill inte dumförklara mig själv... =P
Men varför inte alltid köpa aktieobligationer ifall man kan få 2 gånger uppgången och man aldrig riskerar mer än 10% av det man satsat?
Det låter ju för bra för att vara sant.
Vad är det jag missat? ^^

Att obligationen som ligger i botten blir värdelös, som har hänt med vissa obligationer som Lehamn Brothers tillhandahöll.

Avgifter, i alla fall på vissa?
Citera
2008-10-03, 23:51
Medlem
SEB garanterar ju att man får tillbaka sitt nominella belopp. Gick "Lehamn Brothers" i konkurs eller vad hände där?
Att någon av de svenska storbankerna skulle konka är väl ändå väldigt liten risk, och staten "låter" väl inte bankerna konka?

Är det ändå inte högre risk med XACT Bull då?
Citera
2008-10-04, 15:44
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timilim
SEB garanterar ju att man får tillbaka sitt nominella belopp. Gick "Lehamn Brothers" i konkurs eller vad hände där?
Att någon av de svenska storbankerna skulle konka är väl ändå väldigt liten risk, och staten "låter" väl inte bankerna konka?

Är det ändå inte högre risk med XACT Bull då?

Swedbank hade några obligationer hos Lehman Brothers, som blev värdelösa.

Har ingen aning om X-Bull har det, men ville bara höja ett varningens finger för "säkra placeringar"
Citera
2008-10-04, 19:00
Medlem
PrettySneakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Jag tror tvärtom PrettySneaky, jag månadsparar i xact bull sedan 4 månader tillbaks, och tänker hålla på så tills vi börjar vända på riktigt, då cashar jag ut och köper aktier med bra utdelning, som jag "brukar göra". Använder xact bull nu för att det är ett sådant guldläge
Ingen tror väl på allvar att vi kan stå lägre än så här om 2 - 3 år?

Det jag menar är att om TS köper bull och börsen dyker ytterligare (vilket jag tror) så kommer det ta ett tag innan vi är tillbaka till noll igen. Därför bör TS se det som en investering 5 år framåt.

Rent ekonomiskt sett är ju världsekonomin i risigare skick än efter dot com bubbland och när den sprack så sjönk ju omxs30 indext till 400 nånting. Nu ligger vi väl på 780. Ok, irak-kriget drog ju ner svenska börsen oxå men jag finner det inte osannolikt att vi kan komma ner på iaf 600. isf backar TS's xact bull 35%
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in