Citat:
Ursprungligen postat av PrettySneaky
Det jag menar är att om TS köper bull och börsen dyker ytterligare (vilket jag tror) så kommer det ta ett tag innan vi är tillbaka till noll igen. Därför bör TS se det som en investering 5 år framåt.
Oavsett vad man tror, bör man förstås ha en viss uthållighet. Det är i princip omöjligt att pricka exakta bottnar och toppar.
Citat:
Ursprungligen postat av PrettySneaky
Rent ekonomiskt sett är ju världsekonomin i risigare skick än efter dot com bubbland och när den sprack så sjönk ju omxs30 indext till 400 nånting. Nu ligger vi väl på 780. Ok, irak-kriget drog ju ner svenska börsen oxå men jag finner det inte osannolikt att vi kan komma ner på iaf 600.
Det blir galet att jämföra med bubblan i början av 2000-talet eftersom det var just en bubbla. Kurserna på svenska börsen var då upphaussade till extrema nivåer vilket gjorde att fallhöjden blev så mycket större.
I april 2000 handlades stockholmsbörsen till det vansinnigt höga p/e-talet 38 (på 12 mån vinstprognos), vilket innebar att företagen var extremt övervärderade.
Jämför det mot när börsen började falla i fjol då genomsnittliga värderingen i Sverige var blygsamma p/e 15.
http://www.aktiefinansanalys.se/borsens_vardering_aug_2008.htm
Som framgår befinner sig Stockholmsbörsen i dagsläget på historiskt låga nivåer och placerarna har alltså tagit höjd för en väldigt pessimistisk framtid.
Något som också är intressant och ovanligt är genomsnittliga direktavkastningen som för närvarande ligger på rekordhöga 5.3%, vilket är långt över räntan på en riskfri tioårig statsobligation!
Mer om det
här.
Allt detta betyder förstås inte att vi vet varken när det ska vända eller om det ska sjunka ytterligare, men det ger oss en uppfattning om hur stor säkerhetsmarginal vi rimligtvis har mot fortsatta fall.