2008-10-04, 20:53
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrettySneaky
Det jag menar är att om TS köper bull och börsen dyker ytterligare (vilket jag tror) så kommer det ta ett tag innan vi är tillbaka till noll igen. Därför bör TS se det som en investering 5 år framåt.

Rent ekonomiskt sett är ju världsekonomin i risigare skick än efter dot com bubbland och när den sprack så sjönk ju omxs30 indext till 400 nånting. Nu ligger vi väl på 780. Ok, irak-kriget drog ju ner svenska börsen oxå men jag finner det inte osannolikt att vi kan komma ner på iaf 600. isf backar TS's xact bull 35%

Ok nu förstår jag vad du menar!

Men tror fortfarande att vi har bottenkänning, framtiden får utvisa vem som får rätt!
Citera
2008-10-04, 20:58
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Det jag menar är att om TS köper bull och börsen dyker ytterligare (vilket jag tror) så kommer det ta ett tag innan vi är tillbaka till noll igen. Därför bör TS se det som en investering 5 år framåt.
Oavsett vad man tror, bör man förstås ha en viss uthållighet. Det är i princip omöjligt att pricka exakta bottnar och toppar.

Citat:
Rent ekonomiskt sett är ju världsekonomin i risigare skick än efter dot com bubbland och när den sprack så sjönk ju omxs30 indext till 400 nånting. Nu ligger vi väl på 780. Ok, irak-kriget drog ju ner svenska börsen oxå men jag finner det inte osannolikt att vi kan komma ner på iaf 600.
Det blir galet att jämföra med bubblan i början av 2000-talet eftersom det var just en bubbla. Kurserna på svenska börsen var då upphaussade till extrema nivåer vilket gjorde att fallhöjden blev så mycket större.

I april 2000 handlades stockholmsbörsen till det vansinnigt höga p/e-talet 38 (på 12 mån vinstprognos), vilket innebar att företagen var extremt övervärderade.
Jämför det mot när börsen började falla i fjol då genomsnittliga värderingen i Sverige var blygsamma p/e 15.
http://www.aktiefinansanalys.se/borsens_vardering_aug_2008.htm

Som framgår befinner sig Stockholmsbörsen i dagsläget på historiskt låga nivåer och placerarna har alltså tagit höjd för en väldigt pessimistisk framtid.

Något som också är intressant och ovanligt är genomsnittliga direktavkastningen som för närvarande ligger på rekordhöga 5.3%, vilket är långt över räntan på en riskfri tioårig statsobligation!
Mer om det här.

Allt detta betyder förstås inte att vi vet varken när det ska vända eller om det ska sjunka ytterligare, men det ger oss en uppfattning om hur stor säkerhetsmarginal vi rimligtvis har mot fortsatta fall.
Citera
2008-10-06, 11:16
Medlem
-5% idag (än så länge).
Man kanske ska passa på att veckospara istället för att månadsspara nu?
Tror ni att börsen kommer gå upp väldigt mycket på några få dagar nångång framöver eller kommer uppgångarna komma långsammare?
Citera
2008-10-06, 22:55
Medlem
Dåliga erfarenheter endast...
Speciellt idag, inte trevligt alls. Det som jag tycker är bra med Xact bull/bear är att man kan handla med dem även fast man omfattas av insider lagarna. (så som jag förstått). Och det gäller väl med samtliga ETF:er (exchange traded fund)
Citera
2008-10-06, 22:59
Medlem
Vet ni var man kan hitta bra, neutral information om XACT bull?
Så man slipper läsa i blindo
Citera
2008-10-06, 23:21
Medlem
PrettySneakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Oavsett vad man tror, bör man förstås ha en viss uthållighet. Det är i princip omöjligt att pricka exakta bottnar och toppar.

Det blir galet att jämföra med bubblan i början av 2000-talet eftersom det var just en bubbla. Kurserna på svenska börsen var då upphaussade till extrema nivåer vilket gjorde att fallhöjden blev så mycket större.

I april 2000 handlades stockholmsbörsen till det vansinnigt höga p/e-talet 38 (på 12 mån vinstprognos), vilket innebar att företagen var extremt övervärderade.
Jämför det mot när börsen började falla i fjol då genomsnittliga värderingen i Sverige var blygsamma p/e 15.
http://www.aktiefinansanalys.se/borsens_vardering_aug_2008.htm

Nu var det väl inte bara .com-bubblan som drog ner börsen utan irakkriget också. Säger inte att du har fel men varför skulle börsen sjunka till lägre nivåer bara för att den var mer övervärderad? Tycker det låter konstigt?
Citera
2008-10-07, 12:09
Medlem
En låt till er som köpte Xact Bull för att sedan sälja.

http://www.youtube.com/watch?v=ioAQTwc8Oas
Citera
2008-10-07, 12:28
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Nu var det väl inte bara .com-bubblan som drog ner börsen utan irakkriget också.
OMXS30 nådde sin topp på 1558 i mars 2000 och föll därefter ned mot bottennotering på 414 i oktober 2002.
Efter en rekyl neråt tog uppgången fart ordentligt i mars 2003.

Irakinvasionen inleddes 20:e mars 2003, d.v.s. efter att börsen vänt och var på väg uppåt med besked.

Däremot gav 9-11 attackerna 2001 ekonomin en ordentlig knuff utför.

Citat:
Säger inte att du har fel men varför skulle börsen sjunka till lägre nivåer bara för att den var mer övervärderad? Tycker det låter konstigt?
Det sa jag inte, däremot är den totala fallhöjden i procent större om fallet startar vid p/e 38 istället för p/e 15 som nu var fallet.

Utan it-bubblan hade OMXS30 kanske stått i 800 istället för 1558 när nedgången inleddes den gången och då hade fallet inte blivit alls lika stort procentuellt sett.
Citera
2008-10-08, 10:31
Medlem
Jag startade en tråd om risker med Xact Bull men fick inga svar. Någon här kanske vet besked?

https://www.flashback.org/showthread.php?t=760681

Jag undrar främst om vad som kan hända som gör att fonden helt tappar sitt värde genom t.ex. "konkurs", eller om det ens går.
Citera
2008-10-08, 15:05
Medlem
eriikhs avatar
Om börsen (eller egentligen de underliggande terminerna som Xact bull handlar i) går ner till noll så kommer ju även fonden att gå ner till noll. Annars kan jag knappast tänka mig att det skulle kunna hända.
Citera
2008-10-08, 22:35
Medlem
Jag tror han menar ifall fondbolaget skulle gå i konkurs. Vad händer då?
Citera
2008-10-08, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timilim
Vet ni var man kan hitta bra, neutral information om XACT bull?
Så man slipper läsa i blindo

Det vet jag inte. Men jag tycker du ska fundera på följande exempel:

Du köper XACT Bull för 100 kr. OMXS30 går ned 50%, sen åter till den nivå där du köpte, dvs. upp 100%. Hur mycket är ditt innehav värt efter detta? Resultatet från detta exempel kombinerat med risken för en, låt vara positiv, volatil börs det närmsta året gör att frågan hurvida Bull är en lämplig långsiktig investering bör ställas.
Jag hinner just nu inte kontrollera om min teori stämmer, men nu är iaf diskussionen startad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in