2008-10-01, 23:45
Medlem
djues avatar
Har funderat på detta i ca 5 år nu och verkar äntligen ha kommit på varför jag mår som jag mår.

Sedan ungefär 8e klass har folk rökt (eller när nu folk började med allt det coola) och visst smakade man och hade sig. gör ju det fortfarande. Men jag kom aldrig underfund med varför jag alltid mådde dåligt av nikotin.. alltså jag var/är överkänslig man såg folk trilla dit i skiten medans man själv mådde dåligt efter ca 3-4 bloss. så är det iofs fortfarande med försöker hålla mig borta från nikotin eftersom jag bara mår dåligt.. men sitter det i hjärnan eller kan man vara allergisk/överkänslig mot nikotin?

jävligt rörigt skrivet men jag har precis läst tyska
Citera
2008-10-01, 23:59
Medlem
West-ens avatar
Nikotinruset är en vanesak, när det brukas frekvent känns det av mindre och de negativa effekterna blir inte lika framträdande.
Ja, en nybörjare blir illamående av nikotin.
En hel cigarett kan få vissa som aldrig rökt förr att rent av spy och må riktigt vedervärdigt.
Andra bieffekter som nikotin kan bringa är eufori, yrsel samt ett kortvarigt tillstånd som kan liknas vid en fylla. Därav uttrycket "rökfull".
Så nej, allergisk är du knappast, bara ovan.
Senast redigerad av West-en 2008-10-02 kl. 00:02.
Citera
2008-10-02, 00:32
Medlem
Skäggbiffens avatar
Nej du har bara upplevt din första nikotinkick. Hade du varit allergisk hade du förmodligen svullnat upp eller fått klåda över hela kroppen.
Citera
2008-10-02, 20:03
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djue
Har funderat på detta i ca 5 år nu och verkar äntligen ha kommit på varför jag mår som jag mår.

Sedan ungefär 8e klass har folk rökt (eller när nu folk började med allt det coola) och visst smakade man och hade sig. gör ju det fortfarande. Men jag kom aldrig underfund med varför jag alltid mådde dåligt av nikotin.. alltså jag var/är överkänslig man såg folk trilla dit i skiten medans man själv mådde dåligt efter ca 3-4 bloss. så är det iofs fortfarande med försöker hålla mig borta från nikotin eftersom jag bara mår dåligt.. men sitter det i hjärnan eller kan man vara allergisk/överkänslig mot nikotin?

jävligt rörigt skrivet men jag har precis läst tyska

Haha.
Citera
2008-10-02, 22:23
Medlem
R.Rs avatar
Nickokick som sagt, med största sannolikhet ingen allergi.
De första är ofta värst men det tar ett tag innan man vänjer sig.
Alla som börjat röka/snusa har nog haft en och annan otrevlig upplevelse i början. Men sen fastnar man.
Citera
2008-10-04, 01:06
Medlem
djues avatar
Jo alltså, i början var det ju naturligt med "nikokick" men jag har ju smuttat lika mycket som mina vänner som åkt dit på det :S
Citera
2010-01-08, 19:18
Medlem
Gurkangoessvamps avatar
Bumpar denna tråd för jag själv upplever samma sak och har funderat på detta ett tag nu.
Jag började röka och jag upplevde en normal nickokick och blev nästan aldrig illamående, endast när jag rökte för mycket, vilket var en hel cigg i början.
Så i början rökte jag runt 75% av ciggen men till slut när jag blev lite mer tolerant mot nikotinet så kunde jag röka en hel cigg utan att bli illamående.
När sommarlovet började så rökte jag allt mindre cigaretter eftersom rökandet mest var en tidsfördröjning av rasterna. Jag rökte fortfarande då och då och en kväll då jag kände mig sugen på lite eufori så rökte jag en mentholcigarett. När jag hade rökt klart blev jag mycket illamående. Jag låg i sängen nån halvtimma eller mer tills jag mådde bättre.
Sedan dess så har jag mått illa utav nikotin, kan röka en 2-3 bloss av en cigarett och känna illamåendet stiga markant.
Någon idé varför det är på detta vis?
Citera
2010-01-08, 19:29
Medlem
Saypayaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkangoessvamp
Bumpar denna tråd för jag själv upplever samma sak och har funderat på detta ett tag nu.
Jag började röka och jag upplevde en normal nickokick och blev nästan aldrig illamående, endast när jag rökte för mycket, vilket var en hel cigg i början.
Så i början rökte jag runt 75% av ciggen men till slut när jag blev lite mer tolerant mot nikotinet så kunde jag röka en hel cigg utan att bli illamående.
När sommarlovet började så rökte jag allt mindre cigaretter eftersom rökandet mest var en tidsfördröjning av rasterna. Jag rökte fortfarande då och då och en kväll då jag kände mig sugen på lite eufori så rökte jag en mentholcigarett. När jag hade rökt klart blev jag mycket illamående. Jag låg i sängen nån halvtimma eller mer tills jag mådde bättre.
Sedan dess så har jag mått illa utav nikotin, kan röka en 2-3 bloss av en cigarett och känna illamåendet stiga markant.
Någon idé varför det är på detta vis?
Toleransen minskar med tiden när man inte röker och detta är anledningen till att du mår illa igen. Toleransen återställs dock ofta fort till "normal" nivå. Det bör räcka med ett par cigg bara
Citera
2010-07-13, 12:02
Medlem
Bumpar denna då jag är nästintill säker på att man kan vara allergisk.

Kunde inte röka och sen pussa mitt ex, då blir hon jättesjuk. Influensaliknande sjuk, dåsig i huvet och seg. Kan väl kanske vara någon slags överkänslighet, men jag skillnaden är hårfin på det och allergisk.
Citera
2010-07-20, 22:07
Medlem
BadAngels avatar
Bumpar med denna....

Rökt nån enstaka cigg man fått vid ojämna mellanrum... inga problem. igår så köpte jag ett eget paket och rökte 4 cigg inom loppet på en timme.
Mådde kass efter, började svettas och sen vinglade ja ut i trägården och spydde.
Innan illamåendet kom så va de highlife, nikotinet kändes verkligen.

lite rörigt kanske,... over and out.
Citera
2010-07-20, 23:42
Medlem
WhoFortyTwos avatar
jag brukar varken röka eller snusa men dom gånger jag har testat har jag aldrig upplevt något sådant. min första nikotin kick var något snus i nian, blev så snurrig att jag nästan ramlade när jag skulle gå men det gick över efter typ 10 minuter, men jag mådde aldrig dåligt...

däremot är det bara jag som känner en skillnad i nikotin kicken mellan snus och cigg? cigg gör mig trött och jag känner mig tung men snus gör mig pigg och lätt...
Citera
2010-07-20, 23:47
Medlem
BadAngels avatar
lyllo dig... blev riktigt groggy! låg å stånkade på en soffa utan dynor ute i nån timme 4 på natten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in