• 1
  • 2
2008-10-01, 22:18
Medlem
Hade absolut ingen aning vart jag skulle posta men valde denna avdelning. Sökte även men hittade inget.

Är det någon här som mediterar och vill dela med sig av sina kunskaper till en nyfiken man?
Är väldigt intresserad av meditation men vet inte hur jag ska börja eller kanske till och med komma i kontakt med någon som kan vägleda en.
Har ni några tips hur man går till väga?
Citera
2008-10-01, 22:49
Medlem
Ad Astras avatar
Det absolut enklaste sättet är att sitta (med korslagda ben på en kudde eller som vanligt på en stol) med rak rygg, avslappnad blick någon meter framför dig på golvet (eller blundande) och sedan andas med magen, långsamt. Ett på inandning, ett på utandning, två på inandning... och så vidare till tio då du börjar om.

Det finns oändliga mängder av tekniker som alla ska göra olika saker, men det här tror jag är en av de vanligaste formerna. Ibland kan man lägga till ett mantra som man ska upprepa på andningarna, ibland ska man fokusera på något helt annat. Men det här är nog en bra början. Fem-tio minuter är nog en rimlig tid att sitta i början.
Citera
2008-10-01, 22:51
Medlem
Ad Astras avatar
Som du kan läsa t.ex. här finns det mängder av varianter och anledningar till att folk mediterar. Läs och förundras, och eventuellt inspireras.
Citera
2008-10-01, 23:01
Medlem
mischief_s avatar
Ligg ner på rygg i en behaglig position medan du andas lugnt och försiktigt och slappnar av. Försök att inte tänka på något. Voila!
Citera
2008-10-01, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mischief_
Ligg ner på rygg i en behaglig position medan du andas lugnt och försiktigt och slappnar av. Försök att inte tänka på något. Voila!
Det där kallas för att sova.
Citera
2008-10-01, 23:29
Medlem
mischief_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Roth]
Det där kallas för att sova.

Då ska jag väl tillägga att du inte ska vara så slapp i huvudet att du somnar.
Citera
2008-10-02, 07:22
Medlem
Meditation som tidigare nämnts kan utföras på många olika sätt, min variant är som följer: jag ser till att jag inte är trött (för då somnar jag), och så sätter jag mig i "indianställning" och tittar fram och bara andas och rensar hjärnan från alla tankar. Det som är viktigt är att inte tänka PÅ att du har tankar och aktivt försöka rensa bort dom, utan det handlar om att du ska försöka slappna av mentalt. Det bästa med meditation är att du kan meditera innan sängdags och efter en timme eller så gå och lägga dig efter och få en natt med ett djupt lugn.

Det är väldigt svårt och nå just "tomhet" i sinnet i början, tog fan mig nästan en månad av försök innan jag uppnådde just den frid som meditation kan ge.
Citera
2008-10-02, 15:36
Medlem
Som några nämnde så finns det olika tekniker till meditation, men kan någon nämna några exemplar och varför det är så olika ...vet nån ?

Jag har sett många dokumentärer om t.ex UFO/Kvantmekanik m.m och alltid finns det någon professor eller lärare som testat meditation och fått sig en rejäl tripp, men de nämner inte vilken teknik de använder sig av, eller så hinner ja inte förstå när de säger de... hmm .
Citera
2008-10-02, 17:34
Medlem
Tack för alla svar. Ska prova på ikväll och se hur det går. Vem vet, kanske jag upplever en astral prjektion
Citera
2008-10-02, 18:01
Medlem
Det blir inte mycket lättare än att lyssna på dom här guidade mediationerna:
http://amberstar.libsyn.com/index.ph...%20Meditations

Efter att du gjort det räcker det med en timer.
Citera
2008-10-02, 18:23
Medlem
Oroboross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Som några nämnde så finns det olika tekniker till meditation, men kan någon nämna några exemplar och varför det är så olika ...vet nån ?

Jag tror det är viktigt att dela in meditationsteknikerna mot de 3 olika grundriktningarna som finns, och dessa är enligt mig (1) tekniker riktade mot österländska teosofier, (2) tekniker riktade mot västerländska teosofier och slutligen (3) fria/obundna tekniker som inte är riktade mot någon specifik teosofi.

Nedan följer några exempel på meditationstekniker inom de tre riktningarna...

Österländska teosofiska tekniker:
  • Yogameditation
  • Zenmeditation
  • Chakra/Kundalinimeditation
  • Japameditation
  • Vipassanameditation
  • Buddistmeditation

Västerländska teosofiska tekniker:
  • Kristen meditation
  • Kabbalameditation

Fria/Obundna icke-teosofiska tekniker:
  • Grundmeditation
  • Sömnmeditation
  • Gåendemeditation
  • Anvisningsmeditation

Det som är den grundläggande stora skillnaden mellan de teosofiskt inriktade meditationsteknikerna och de fria/obundna är att de tidigare inte alltför sällan innehåller visualiseringsövningar samt symbolik och uttryck som har en esoterisk och kvasireligiös betydelse, medan de fria/obundna teknikerna fokuserar mer på funktionaliteten och själva utförandet av teknikerna, fria från närvaro av esoteriska och religiösa övertoner.

Det vore dock alltför omfattande att gå in på djupet och beskriva varje enskild grundteknik - speciellt då det (åtminstone när det gäller de teosofiskt inriktade teknikerna) finns olika sub-tekniker, samt en i det närmaste oändlig mängd kombinationer.

EDIT: Glömde givetvis nämna "Transcendentalmeditation" som är en väldigt populär teknik, och som hör till de österländska teknikerna, men som på senare tid även har adapterats av västerländska traditioner.
Senast redigerad av Oroboros 2008-10-02 kl. 18:33.
Citera
2008-10-02, 20:30
Medlem
meditation

Har sysslat med olika former av "meditation" i över 10 år och har väll lite att säga om det och först kanske man ska fråga sig stjälv vad man vill få ut av det eller vad poängen är? De flesta använder det som en metod att slappna av eller stressa av mentalt och att säga att man ska slappna av och andas djupt eller ligga ner och slappna av brukar inte leda nånvart egentligen och att folk somnar när de ska meditera kanske beror på att det inte leder nånstans att bara sitta och tömma sig på tankar. Om det är hälsa och
avstressning man är ute efter kanske man ska prova de olika "hjärnprogrammen" som har utvecklats mycket de senaste åren som till exempel Neuro-programmer 2 etc (googla).

För att få bort alla tankar i huvudet så brukar man använda sig av att man tänker på samma tanke om och om igen i huvudet. Man kan hålla en bild i huvudet eller ett ord (mantra) så länge man orkar. En annan metod att få bort tankar är att titta på en fysisk bild eller punkt och hålla koncentrationen på den så länge som möjligt.

Om man ska se till poängen med meditation så kopplas det ofta in till andlig utveckling och så kallade paranormala saker och jag tror inte meditation
ursprungligen bara var något som man gjorde för att få kontroll över tankarna och stressa av utan det kopplas till att utveckla hjärnan och även "heala" sig stjälv och sin egen kropp med olika energier och just utveckla de "paranormala förmågorna och kommunicera med andra existensplan och dimensioner?

några exempel på vad man kan göra.

man kan använda mantran för att öppna det tredje ögat och se in på andra existensplan
man kan använda mantran för de andra sinnena som astral hörsel eller kanske telepati
man kan använda mantran för att väcka upp psykiska krafter
man kan använda mantran på olika frekvenser för healing (aktivera de olika chakrorna i kroppen)
man kan använda sig av metoder att lämna kroppen och kanske resa astralt
man kan utveckla remote viewing etc

Kanske är utomjordingarna inte så långt borta som man tror om man bara har
kraft och ork att väcka upp den sovande delen av hjärnan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in