2009-05-29, 00:05
Medlem
Magistrates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudmannen
Här är ett bättre tips. Trädgårdsmannen är webbutvecklare och har ett företag som sysslar med trädgårdsdesign. Starta en webbsite där folk kan diskutera trädgårdar och utbyta tips helt gratis! Underhåll webbsiten på kvällar och helger. Delta i diskussionerna och publicera egna tips och artiklar på webbsiten. Resultatet är att han marknadsför sitt trädgårdsföretag genom att han skapar massa cred. Intresset för företaget ökar och genererar jobb. Han får dessutom utlopp för sin passion genom att han får kontakt med andra trädgårdsintresserade. Worst case har han bara en webbsite som gör reklam för trädgårdsföretaget och som han kan hänvisa till. Ett win-win scenario.

Jo, trädgårdsmannen måste i konkurrens med WW vara klart sämst.

En intressant fråga, vet ej om den tagits upp tidigare, men vad för DD har gjorts på bolagen, som 'Drakarna' får ta del av innan programmet (tar för givet att det är så)? Om De ej erhåller mer info än den som framkommer i programmet, ter sig det hela gravt ansvarslöst.
Citera
2009-05-29, 00:17
Medlem
schabo-labos avatar
Den kvinnliga draken vill precis som någon skrev gå in i hundra procent säkra investeringar, hon gamblar inget.

Korvgubben kommer få ångra sin miljon, tyvärr.
Citera
2009-05-29, 02:00
Medlem
andreews avatar
kan inte nån sammanfatta alla investeringar så ska jag försöka hitta hur det går för företagen, orkar nämligen inte kolla om på alla avsnitt.
Citera
2009-05-29, 03:25
Medlem
Kalmahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironmaidengeek
är det bara jag som reagerar på dem relativt små summorna som investeras av drakarna? Det är liksom 0.5-1 miljon i snitt.Det känns verkligen som skitsummor om man snackar buisness. I Dragons Den brukar det iaf var en ca 3-5 miljoner kr som kastas in i bolagen. Tycker förövrigt den enda riktigt bra firman dem har investerat i var norrläningens dämparföretag i förra avsnittet.

Det är väl ganska vanligt att folk kommer och ber om £50-100k i Dragon's Den, så det är väl ungefär i samma klass. Det är dock inte så vanligt att folk får £250k och mer när de ber om det, då de drakarna ofta tycker de övervärderar och/eller ha gjort för lite för att de ska känna sig trygga med att investera så mycket. Det har ju också bara kommit 5 avsnitt av den svenska versionen. Tror nog att vi får se lite större summor så småningom.
Citera
2009-05-29, 03:27
Medlem
Kalmahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreew
kan inte nån sammanfatta alla investeringar så ska jag försöka hitta hur det går för företagen, orkar nämligen inte kolla om på alla avsnitt.

Man kan ju hoppas att det, likt den engelska versionen, kommer ett avsnitt som följer upp och visar hur det gått för entreprenörerna.
Citera
2009-05-29, 06:23
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmah
Det är väl ganska vanligt att folk kommer och ber om £50-100k i Dragon's Den, så det är väl ungefär i samma klass. Det är dock inte så vanligt att folk får £250k och mer när de ber om det, då de drakarna ofta tycker de övervärderar och/eller ha gjort för lite för att de ska känna sig trygga med att investera så mycket. Det har ju också bara kommit 5 avsnitt av den svenska versionen. Tror nog att vi får se lite större summor så småningom.

Om jag inte minnst fel är maxbeloppet satt till 2,5 mijoner i Sverige.
Citera
2009-05-29, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suddisen
Håller med en smula. vad har hon för företag idag?

xzakt kundrelation AB. Utöver det har hon Gunilla Samuelsson holding(hette troligen Samuelsson som ogift) där det finns lite mer pengar.
Citera
2009-05-29, 11:47
Medlem
CaptainNemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironmaidengeek
är det bara jag som reagerar på dem relativt små summorna som investeras av drakarna? Det är liksom 0.5-1 miljon i snitt.Det känns verkligen som skitsummor om man snackar buisness. I Dragons Den brukar det iaf var en ca 3-5 miljoner kr som kastas in i bolagen. Tycker förövrigt den enda riktigt bra firman dem har investerat i var norrläningens dämparföretag i förra avsnittet.
Dämparnissen borde ha gått till en seriös investerare istället för pajasarna i TV. Hans dämpare har ju varit på tapeten inom både MC och skotervärlden under många år. Gå in på vilket mc-forum som helst och fråga om hans dämpare och de flesta vill ha.

F.ö så är programmet inget annat än showbuisness. Att försöka lägga in värderingar eller antaganden baserat på dessa affärsmän är meningslöst.
Citera
2009-05-29, 11:50
Bannlyst
Apropå lokal SMS-reklam till mobiler:
Hur hade de som ville göra lokal sms-reklam tänkt sig att positioneringen skulle fungera? Skall folk själva installera en liten app i sin mobil som snackar med deras backend via gprs/3g, eller är det tänkt att de skulle triangulera via mobiloperatörernas master? Om det är det senare är jag kritisk, eftersom jag dels inte tror att det finns någon tjänst att köpa från mobiloperatörerna som tillhandahåller positionering av mobilnummer x eller y, och dels inte tror att det är tillåtet enligt någon integritets-lag-tjohej.

Vidare, de ändrade sig fort angående att den presumtiva kunden som fått SMS-reklam i sin mobil måste göra en motprestation för att få ut sin utlovade enkrona. De sa dock inget så vitt jag hörde vad denna aktiva motprestation skulle innebära? Att man köper varan i butik? Att man svarar på sms'et? Jag kan inte komma på vad folk skulle vara benägna att göra för att få ut en krona till ett bonuskonto, som man sedan kunde lösa ut till "present" ur diverse företags produktportföljer. Känns som onödigt meck.

Apropå temperaturmätare-till-frysdiskar-gubben:
Hur mycket information får drakarna innan kameran sätts igång? Gubben ljög dem iaf rätt upp i ansiktet när han påstod att hans system är det enda trådlösa på marknaden. ..Eller så är han själv helt enkelt inte bevandrad i vad som finns tillgängligt.
Citera
2009-05-29, 11:56
Medlem
Kalmahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Om jag inte minnst fel är maxbeloppet satt till 2,5 mijoner i Sverige.

Ja, det var det tydligen. Tråkigt, minst sagt.
Citera
2009-05-29, 12:00
Medlem
Tritecs avatar
Uk versionen är myyyycket bättre.
Varför ska vi alltid köpa koncept från andra länder.
Ja vi startade Robinson.

//
Citera
2009-05-29, 12:04
Medlem
Kalmahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainNemo
F.ö så är programmet inget annat än showbuisness. Att försöka lägga in värderingar eller antaganden baserat på dessa affärsmän är meningslöst.

Varför skulle det bara vara showbusiness? Skulle de sitta i TV och spendera sina egna pengar för showens skull menar du? De är självklart där för att tjäna pengar och självklart kan man då också lägga in värderingar och göra antaganden baserat på vad de gör i programmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in