• 1
  • 2
2008-10-01, 21:43
Medlem
Leif Ds avatar
Socialdemokaterna vill avskaffa monarkin. I alla fall vissa av sosarna. Jag har inte orkat läsa deras otäcka partiprogram, men lite snokande på deras hemsida visar tydligt riktningen. monarkin ska bort.
Men i den dagliga debatten är det tyst. Inte så konstigt. Kungen, och framförallt Silvia är mäkta populära bland allmogen. Det ger helt enkelt inte röster att propagera för avskaffande av kungahuset. Och i vanlig ordning är Makten viktigare än ideologin.

Men, om vi lutar oss tillbaka i våra respektive winchester fåtöljer och funderar lite: Varför är kungafamiljen så populär? Folk som fått makt och rikedom genom arv. Hur rättvist är det, på en skala? Ska inte jantelagen sätta stopp för sånt här? Om inte alla kan bli kung, ska ingen.
Alla kan däremot bli presedient, i alla fall i teorin.

Disktuion: Varför jobbar inte Paritet med för republik, deras politik i överigt är ju tämligen jantefierad. Och skulle det kunna vinna folks röster? Vilka argument ska SAP och andra republikaner komma med?
Senast redigerad av Leif D 2008-10-01 kl. 21:46.
Citera
2008-10-01, 22:18
Medlem
Dr Scriptums avatar
Folk är bekväma. Monarki är tryggt, det funkar bra, vad är poängen med att byta, tänk vad som händer då, det rullar ju på bra nu, kungen är sympatisk. Så går tankemönstret. Samma fenomen gäller i stort sett för folkets stöd till socialdemokratin.

Personligen gillar jag kungahuset. Det är en stark symbol för att vi inte bara är en nation av socialdemokratiska undersåtar. Jag inser paradoxen med tanke på vad jag skrev i föregående stycke, men jag tror ni förstår.
Citera
2008-10-01, 22:19
Medlem
-TnT-s avatar
Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv skulle det bli en förlust om kungafamiljen försvann. trycker bara in det
Citera
2008-10-01, 22:28
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TnT-
Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv skulle det bli en förlust om kungafamiljen försvann. trycker bara in det

Skulle det? Varför då?
Jag trodde kungahuset var för litet för att ha någon reell inverkan på ekonomin.
Citera
2008-10-01, 22:32
Medlem
Klints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Skulle det? Varför då?
Jag trodde kungahuset var för litet för att ha någon reell inverkan på ekonomin.
Det är det här eviga tjatet om kunghusets enorma hjälp som representant för Sverige med dess näringsliv och övriga ekonomiska intressen. Kungahuset som ett varumärke och sån skit.
Citera
2008-10-01, 23:22
Medlem
Frågan skulle inbära politiskt självmord därför tar ingen upp den.
Monarkin kommer stanna ett bra tag till. Förhoppningsvis tills jag själv ligger under jorden så jag slipper uppleva någon äcklig republik.
Citera
2008-10-01, 23:26
Medlem
GrovSnus01s avatar
Möjligt att kungen är ett bra varumärke just för att han har epitetet kung men jag vill fan kunna vlja ifall jag ska ha en dyselxi mupp som tycker att Brunei är super eller inte!

Angående detta med pratier, socialdemokraterna, som vill ha republik så är det ju så att dem inte är ensamma. En majoritet av riksdagsledamöterna vill införa republik men självklart är detta helt omöjligt att sätta i verket eftersom det skulle bli sånt jävla rabalder och dem som försökte skulle bli torska nästa val så de vissla om det! Och eftersom det krävs två mandatperioder för att ändra en Grundlag i det här fallet succesionordningen (stavning?) så blir det tyvärr omöjligt om inte folket tar sitt förnuft till fånga!
Citera
2008-10-01, 23:33
Medlem
Tjennstroums avatar
I ditt inlägg verkar du antaga att Socialdemokraterna skulle vara konsekventa och ideologiska, och du begriper väl ändå själv hur dumt det låter så här anno 2008?

Införande av republik är definitivt ingen valvinnare, snarare motsatsen.

Och generellt tycker Svensson mycket bättre om knugen än den eventuelle politikeridioten som skulle taga hans plats om republik infördes.
Citera
2008-10-02, 00:14
Medlem
Frater_Frags avatar
Det är ganska kul att sossarna fortfarande har kvar kravet på republik i sitt partiprogram. Frågar man deras väljare så vill så gott som samtliga ha kvar monarkin, men ändå så envisas man med att ha kvar detta krav på republik i sitt program. Med tanke på hur pragmatiska som sossarna har visat sig vara i gångna tider så är det egentligen tämligen besynnerligt att man inte helt sonika tippexat den biten...

Jag minns fortfarande min hur min mormor hade kungen i porträttform hängandes i köket, hon var sosse av gammal vana, och fattade aldrig att det parti som hon en gång stödde, inte fanns mer. Kungen däremot var en annan sak, nåde den som pratade skit om kungahuset så hon hörde det!
Citera
2008-10-02, 19:18
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
I ditt inlägg verkar du antaga att Socialdemokraterna skulle vara konsekventa och ideologiska, och du begriper väl ändå själv hur dumt det låter så här anno 2008?

Jovisst. Men jag tycker att det vore bra om sossarna körde den här frågan stenhårt, eftersom det skulle minska deras populäritet.
Citera
2008-10-02, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Socialdemokaterna vill avskaffa monarkin. I alla fall vissa av sosarna. Jag har inte orkat läsa deras otäcka partiprogram, men lite snokande på deras hemsida visar tydligt riktningen. monarkin ska bort.
Men i den dagliga debatten är det tyst. Inte så konstigt. Kungen, och framförallt Silvia är mäkta populära bland allmogen. Det ger helt enkelt inte röster att propagera för avskaffande av kungahuset. Och i vanlig ordning är Makten viktigare än ideologin.

Men, om vi lutar oss tillbaka i våra respektive winchester fåtöljer och funderar lite: Varför är kungafamiljen så populär?

Det är för att de har massiv pr i ryggen tillsammans med överenskommelse med media att media inte skall skriva att Roger Moore är Madeleines biologiska far

http://img381.imageshack.us/my.php?i...plustv2es8.jpg

och och ... att Kungen knullar runt och och ...
Senast redigerad av AelgenTheKung 2008-10-02 kl. 20:01.
Citera
2008-10-02, 20:04
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AelgenTheKung
... att Roger Moore är Madeleines biologiska far

http://img381.imageshack.us/my.php?i...plustv2es8.jpg

OK, men vem är morsan då?
Citera
  • 1
  • 2