2008-10-01, 18:40
Medlem
Bam.Bams avatar
Blev för ett par veckor sen påkörd i min bil av en annan bil bakifrån och har sen dess haft ont i nacken. Olyckan var helt den andra bilens fel - jag stod stilla vid trafikljus och den andra bilen körde rakt in i mig.

Skadan på bilen är löst (det var en hyrbil), men jag uppgav i skadeanmälan som man måste lämna in att jag hade ont i nacken. För ett par dar sen fick jag ett brev från den andra förarens försäkringsbolag att om jag hade några skadeanspråk skulle jag höra av mig.

Har gjort ett par läkarbesök samt börjat träffa en sjukgymnast och kvittona från dessa kommer jag ju att lämna in (det är visserligen bara småsummor, men ändå), men det finns ju nåt som heter sveda och värk också, kan man kräva ersättning för det?

I så fall, vad är ett lämpligt belopp? Ska man göra det i samråd med läkare? Läkaren jag träffade sa att det förmodligen inte skulle bli en permanent skada, men sånt kan man ju aldrig veta? Hur funkar det?

Har inte varit sjukskriven från jobbet eller nåt sånt (för det skulle det krävas minst böldpest eller ebola), men jag har som sagt fortfarande ganska ont i nacken.

Nån som varit med om nåt liknande?
Citera
2008-10-01, 21:17
Medlem
amengiv1s avatar
Mitt antagande är lite taget ur luften men är det inte så med nackskador att försäkringsbolaget gjärna väntar ngt år för att se hur skadan artat sig. Eller är det ett förbehåll att man i ett senare skede kan få extraersättning för skador som syns först senare?

Är som sagt antagligen ute på djupt vatten men någonstans i bakhuvudet har jag för mig att det är något åt det hållet
Citera
2008-10-02, 17:42
Medlem
Bam.Bams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amengiv1
Mitt antagande är lite taget ur luften men är det inte så med nackskador att försäkringsbolaget gjärna väntar ngt år för att se hur skadan artat sig. Eller är det ett förbehåll att man i ett senare skede kan få extraersättning för skador som syns först senare?

Är som sagt antagligen ute på djupt vatten men någonstans i bakhuvudet har jag för mig att det är något åt det hållet

Ok. Men för den initiala "svedan och värken" borde de väl kunna casha ut lite? Hur mycket skall man begära?
Citera
2008-10-02, 17:50
Medlem
Har du åkt på en rejäl viplash så riskerar du att värken bara blir värre och värre och att du till sist slutar som förtidspensionär. Vi får hoppas att´det inte går så långt, men i så fall har du rätt till ersättning för förlorad arbetsförtjänst dvs skillnaden i ersättningen från försäkringskassan och vad du tjänar på ditt jobb.
Citera
2008-10-02, 18:06
Medlem
jandis avatar
för sveda och värk brukar det ligga runt 1000-5000kr, men du får själv bestämma beloppet. vid såna påkörningar finns det ju en risk för whiplash och när jag var med om samma sak, bilen jag satt i stod stil och en annan körde på bakifrån, så sa läkarna till mig att det var jätteviktigt att vi skulle ta kontakt med läkare om vi fick ont i nacken för att en sådan skada kan träda fram flera år senare. lyckligtvis har jag inte känt av något än och det var 7 år sen. jag fick dessutom kring 1200kr för att jag hade ont i ryggen efter krocken (hade dock bara sträckt muskelfästet vid ryggslutet).
Citera
2008-10-02, 18:16
Medlem
Tråkigt att det hänt dig också. Att bli påkörd bakifrån är ett jävla otyg. I mars nu i år råkade jag ut för något liknande, och nacken smärtade som fan direkt efter smällen. Man hade ju hört alla skräckscenarion och blev lite smårädd att man själv skulle bli förtidspensionär och hela kitet.

Efter 6 månader har jag fått betalt för läkarundersökningarna, sjukresor (bränslekostnader) och sveda och värk på hör och häpna; 1100 kr.

Har fortfarande känningar i nacken lite då och då. Får se om jag har det om ytterligare 6 månader. För det är inte förrän efter 1 år det går att avgöra om det blir något bestående..
Citera
2012-03-28, 02:49
Medlem
slrslrs avatar
Jag undrar lite samma sak som TS.

Jag blev påkörd på motorväg bakifrån och det är dags för mig att ringa försäkringsbolaget då jag ska hämta ersättning för skada och värk. I början hade jag riktigt ont i rygg,nacke och vänster armbåge. Nu är faktiskt min rygg i bra skick men jag blir ganska lätt trött i nacken jämfört med hur jag va förr. Jag kan fortfarande göra vad jag vill men när jag t.ex. sitter i soffan och kollar på tv i 1 timme så känner jag att det värker i min nacke, detta problem hade jag inte innan olyckan.

Det värsta är min vänstra armbåge, jag kan få skitont i den när jag ska lyfta lätta föremål och jag har ofta värk och stickningar i den, fattar själv inte vad det är för fel på den då det gör ont i armbågen när jag lyfter upp armen i vissa speciella vinklar.

Hur mycket borde jag kunna kräva? Om det är mellan 1000-5000kr så tycker jag det är totalt jävla värdelöst för jag tror att jag kommer ha långvariga problem med armbåge och nacke såsom det känns nu.

Hade varit tacksam för argument till min fördel när jag ska förhandla med försäkringsbolaget.
Citera
2012-03-28, 08:01
Medlem
Försäkringsbolagen brukar vara snåla som tusan och vänta med ersättning för sveda och värk etc.
kvitton för med /läkarbesök brukar man få ut snabbt dock.
Men har man inte besökt läkare inom 24 timmar efter crashen hände så är dom jävligt tjuriga men det är bara ringa försäkringsbolagen.
Citera
2012-03-28, 17:33
Medlem
http://www.trafikskadenamnden.se/

Leve google.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in