Citat:
Ursprungligen postat av P1ller
Den är riktigt god, håller med. Men jag tycker ändå att tjeckisk pilsner är lite överskattad. Att kalla någon som inte tycker om staropramen för korkad, är korkat. Det smakar lite annorlunda och kan sjlävklart inte älskas av alla.
Först var
Urquell, sedan kom resten - i alla fall när vi talar om ljus lager. Bryggeriet i Plsen i dagens Tjeckien var först ut någon gång i mitten av 1800-talet med att brygga pilsner, varför alla andra öler av ljus lagertyp är avarter och försök till kopior.
Jämförelse av personlig smak är väl egentligen helt ointressant även om vi alla lockas av det. "Tänk om
min smak skulle vinna! Kanske får man ett pris ..."
Föredrar man en sötare nordisk variant av pilsnern är det i sak egentligen helt ok, men - i och med att vi jämför smaker och således har rätten att pracka ner på andras oftast bristfälliga sådan - sällar jag mig till skaran och skrattar åt er som har så dålig smak att ni inte tycker om kvalitetsöl.
En annan sak som slår den mer erfarne betraktaren är att så få verkligen prövat det stora utbud som finns i ölvärlden. De flesta har gjort inga eller i vissa fall endast några få besök utom den ljusa lagerns rike. Ljus lager må vara det som säljs mest i världen mätt i volym, men trots detta är det fortfarande bara en sort av många, många andra.
Med tanke på er uttalat dåliga smak, vill jag hjälpa er på traven och få er att hitta fler "äckliga" öler:
- Ale - den största ölklassen där man kan förkovra sig i en uppsjö av hemskheter. Vem minns inte engelsk Bitter med sin hemska fylliga bitterhet, eller varför inte den i Sverige populära Brown Ale som har en enormt hemsk och underbar krämighet? När vi ändå så är inne på dessa hemskheter kan vi flytta oss över kanalen till norra Frankrike och södra Belgien, där några av världens kloakmynningar tycks finnas. Bier de Garde, Geuze, Biére Nouvelle - dessa Djävulens påfund som tyvärr Systembolaget med ett kreativt nytänkande lyckats börja ta hem, vilket gör att man blir flera hundra fattigare varje vecka - bara det gör en osmakligt torr i munnen. Dessutom smakar de troligen värre än utspädd bajs för de flesta av oss.
- Veteöl - detta Pisswasser! Sötaktig, syrlig, törstsläckande och gäckande och allmänt vidrig. Stod bredvid två pojkar på Systemet som av en slump gick förbi veteölshyllan varför de med förvåning och uttalad avsmak ondgjorde sig över detta fanstyg. Jag hjälpte till och vi välte hyllan och spottade på den fräsande glashögen innan vi fnittrande sprang iväg med vår färdigblandade busgroggar och tre amerikanska Budweiser.
- För att avsluta kavalkaden ska jag nämna Lambic - även denna öl har man börjat köpa in på Systemet och vi är nu många som misstänker att det är en del av en stor konspiration, där man enkelt kan foga över oss öldrickare då vi ligger och vrider oss i plågor över att ha druckit äcklig öl. Lambic har inte ens kontrollerad jästkultur, utan jäser helt spontant. Bara det är ju äckligt i sig. Spontanitet, nyfikenhet och annat skit hör inte hemma bland oss människor. Det kan delfiner, fiskmåsar och andra fiskar ägna sig åt. Till råga på allt kan man lagra helvetet i över ett decennium; så står det i alla fall på den flaska som Systembolagspersonalen tvingade mig att köpa medan tårarna rann ner för kinderna på mig.
Det händer inte varje morgon, men nu är jag faktiskt sugen ...