Flashback bygger pepparkakshus!
2014-02-14, 11:45
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelmerLjus
Pistonhead slår allt med hästlängder. Smakar avdunstade kemikalier. Fattar inte hur någon normal människa kan finna en uns av njutning av den

Nu vet jag inte vilken Pistonhead du inte gillar, men det är nog humlen som inte faller dig i smaken. Jag tycker Kustom lager är ganska god och en av de bättre i kategorin hockey/gräsklippning. Tyvärr är burken rätt töntig och man känner sig lite som en 18-åring som köpt ölet på grund av den tuffa burken (jag gissar att många besvikna finns i den kategorin).

Jag är nyfiken på vad du gillar annars.
Citera
2014-02-14, 12:05
Medlem
konstits avatar
Ville det inte vara till gagn för tråden/diskussionen om man kunde enas om att:

1. Öl finns i många typer och undertyper
2. Att vissa öl tar längre tid att lära sig/uppskatta
3. Att älskare av Belgare/IPA/APA osv. visst kan dricka en ganska vanlig pilsner utan att rynka på näsan
4. Att omvänd snobbism också är snobbism
5. Vad man i sista änden anser gott/äckligt är en subjektiv upplevelse
6. Att smaka öl är lika svårt som att smaka vin
7. Öl är tekniskt finare än vin, bakom vin ligger plockning,trampning och lagring och så hoppas man på det bästa. Öl är hantverk där man har ett mål att uppnå.

Med det sagt vill jag säga att min ölresa nu har nått därhän att jag hittat belgare och holländare som jag njuter lika mycket, eller mer än kraftiga IPA/APA, men att det fortfarande är en fråga om tillfälle och humör.

Till vardags när jag kommer hem efter jobbet vill jag bara ha en källarsval pilsner, inga krusiduller eller svårbestämmda toner - bara en öl. (Vestfyens Prins Kristian)

Till filmen en grå kall vintereftermiddag vill en Straffe Hendrik (Brun) eller två sitta perfekt.

I ölklubben där vi röker och äter ost gillar jag fortfarande bäst en APA med massor av Cascade, gommen skall skrynkla sig lite !

En sommarkväll på terrasen, när det egentligen börjar bli kallt - Midtfyns Chili Triple.

Guinness skall såklart drickas från fat, på pubben, även om de små gaskulorna i burkarna gör ett hyfsat jobb.

Till sist - en sommarfavorit, en rigtig trädgårdsöl som vinner varje gång man skall klippa gräs (Den enda vars doft övergår nyslagets gräs dominans i doftbilden) - Kingfisher !
Citera
2014-02-14, 12:09
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Hmm. Då är du ändå inte rädd för sådant som smakar något, intressant. Däremot ställer jag mig lite frågande till din analys. Chimay blå har ingen kännbar humlebeska (precis som de flesta belgare), Yeti däremot är humlad till 75 IBU. Alltså rätt rejäl beska, mer än de flesta IPA och garanterat mer än dubbelt så mycket humling som något från Brutal Brewing. Däremot är det ju mycket annat som händer i Yetin så man uppfattar inte humlen på samma sätt, däremot har den ju rejäl beska på eftersmaken.
Jag är ingen ölexpert som sagt så jag vet inte riktigt hur jag ska förklara smaken på Chimay. Men visst är den trots allt lite besk eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2014-02-14, 12:28
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Ville det inte vara till gagn för tråden/diskussionen om man kunde enas om att:

1. Öl finns i många typer och undertyper
2. Att vissa öl tar längre tid att lära sig/uppskatta
3. Att älskare av Belgare/IPA/APA osv. visst kan dricka en ganska vanlig pilsner utan att rynka på näsan
4. Att omvänd snobbism också är snobbism
5. Vad man i sista änden anser gott/äckligt är en subjektiv upplevelse
6. Att smaka öl är lika svårt som att smaka vin
7. Öl är tekniskt finare än vin, bakom vin ligger plockning,trampning och lagring och så hoppas man på det bästa. Öl är hantverk där man har ett mål att uppnå.

Med det sagt vill jag säga att min ölresa nu har nått därhän att jag hittat belgare och holländare som jag njuter lika mycket, eller mer än kraftiga IPA/APA, men att det fortfarande är en fråga om tillfälle och humör.

Till vardags när jag kommer hem efter jobbet vill jag bara ha en källarsval pilsner, inga krusiduller eller svårbestämmda toner - bara en öl. (Vestfyens Prins Kristian)

Till filmen en grå kall vintereftermiddag vill en Straffe Hendrik (Brun) eller två sitta perfekt.

I ölklubben där vi röker och äter ost gillar jag fortfarande bäst en APA med massor av Cascade, gommen skall skrynkla sig lite !

En sommarkväll på terrasen, när det egentligen börjar bli kallt - Midtfyns Chili Triple.

Guinness skall såklart drickas från fat, på pubben, även om de små gaskulorna i burkarna gör ett hyfsat jobb.

Till sist - en sommarfavorit, en rigtig trädgårdsöl som vinner varje gång man skall klippa gräs (Den enda vars doft övergår nyslagets gräs dominans i doftbilden) - Kingfisher !
Kan tipsa om Guinness Draught Surger, http://www.systembolaget.se/71013 det är så nära "the real thing" man kan komma hemma. Det krävs dock en "surgerplatta", en manick som skapar ultraljud, för att det ska funka. Finns hos bl.a. sejdelshopen för en dryg hundring. Ölet i sig i dessa burkar är i det närmaste odrickbart som det är.
http://www.youtube.com/watch?v=EqFAOyDNXIw
Citera
2014-02-14, 12:44
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Kan tipsa om Guinness Draught Surger, http://www.systembolaget.se/71013 det är så nära "the real thing" man kan komma hemma. Det krävs dock en "surgerplatta", en manick som skapar ultraljud, för att det ska funka. Finns hos bl.a. sejdelshopen för en dryg hundring. Ölet i sig i dessa burkar är i det närmaste odrickbart som det är.
http://www.youtube.com/watch?v=EqFAOyDNXIw

Jo, jag har sett den... men så vill jag hellre ha en tapp hemma som jag såg på Cypern en gång. Där fyllde dom glasen från flaska, och så förde dom upp glaset mot någon slags pip, nästan som om dom skulle hälla upp ölen, drog i ett handtag som utlöste en gas och vips (efter en knapp minut) var Guinnessen färdig ! Smakade så nära "riktig" som man kan komma. Jag har inte sett denna anordning andra ställen, och idogt sökande på nätet har varit fruktlöst. Någon som vet vad jag babblar om ?
Citera
2014-02-14, 12:54
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Jo, jag har sett den... men så vill jag hellre ha en tapp hemma som jag såg på Cypern en gång. Där fyllde dom glasen från flaska, och så förde dom upp glaset mot någon slags pip, nästan som om dom skulle hälla upp ölen, drog i ett handtag som utlöste en gas och vips (efter en knapp minut) var Guinnessen färdig ! Smakade så nära "riktig" som man kan komma. Jag har inte sett denna anordning andra ställen, och idogt sökande på nätet har varit fruktlöst. Någon som vet vad jag babblar om ?
Är du säker på att det var gas då? Det kan ju ha varit en egentillverkad ultrljudsmaskin inbyggd i en pump?
Citera
2014-02-14, 13:01
Medlem
Fernets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallisång
Alla former av veteöl, hur fan kom någon en gång i tiden på att göra öl av vete?

1+ på det. Det smakar ungefär som när man råkar få hårschampo in i munnen. Fy fan vad äckligt det är!

Citat:
Ursprungligen postat av Kallisång

Godast är dom tjeckiska starobrno, staropramen, budweiser budvar med flera, har aldrig smakat en kass tjeckisk öl.

Staropramen är jävligt äcklig dock. Typ helt odrickbar. Den smakar som svensk öl, men det är väl därför den är svenskarnas tjeckienfavorit nr 1. Och Budvar är alldeles för söt. Svijany, Gambrinus, Kozel och Richtar, där har du några tjeckiska pärlor.

Men helst dricker jag belgisk öl.
Citera
2014-02-14, 13:02
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Är du säker på att det var gas då? Det kan ju ha varit en egentillverkad ultrljudsmaskin inbyggd i en pump?

Helt säker, det var ett distinkt, kort men kraftigt "Phhhhhtttt" ! Innehållet i flaskorna saknade helt bubbel om jag minns riktigt.
Citera
2014-02-14, 13:04
Medlem
Drtyboys avatar
Smålands. Den har bjudit på flera otrevliga överraskningar.
Citera
2014-02-14, 13:10
Medlem
SoCos avatar
För mig tar Pistonhead hem priset, sinnesjukt vidrig öl.
Citera
2014-02-14, 13:16
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
För mig tar Pistonhead hem priset, sinnesjukt vidrig öl.
Suck.....När ska stolpskotten sluta kommentera?
För femtielfte gången VILKEN PISTONHEAD?
Citera
2014-02-14, 13:18
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Du, min bästa herre, kan absolut inte ett smack om vintillverkning, det är uppenbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in