2011-01-06, 11:34
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catlite
Det var en härlig generalisering. Jag kan lika gärna dricka en Carlsberg/Sofiero/etc som jag kan dricka en Sam Adams Imp. stout/Sierra Nevada Torpedo/Leffe Brune/etc. Jag skulle inte betala för "fulölen" men jag ratar den inte för det. Släpp din elitistiska attityd och låt folk dricka vad de vill.
Att hitta en bra burköl (oavsett pris) på ett svenskt systembolag är knappast (med ett fåtal undantag) möjligt. Personer som har sina referensramar runt billig lager och som tycker att Staropramen och Newcastle är "finöl" som verkligen har smak som skiljer sig rejält från "blasköl", de har mycket svårare att uppskatta en Stout, IPA eller barleywine. Till och med en tämligen tam brittisk ale som Bishops Finger eller Hobgoblin är "för mörk och besk".

Jag tycker att det är fel att kalla det "elitistisk attityd" när man påstår att det inte finns bra öl under 12 kr på bolaget. Det är lågbudgetöl avsett som berusningsmedel, inget annat. Om sen folk tycker det är gott och dricker det bryr inte jag mig om, men det är fortfarande inte bra öl.
Det jag retar mig på är att vi som uppskattar annat än ljus lager knappast aldrig har något alternativ att välja på, möjligen kan det finnas Newcastle på kran, och det är ju en klen tröst. Till och med på bolaget känner man sig diskriminerad när största delen av ölavdelningen består av pallvis med billig burköl. Jag måste alltid vara förutseende och beställa vad jag vill ha i god tid, medan den som "ska supa till det i helgen" kan hoppa in en fredag eftermiddag och hämta tre flak Kung utan problem. Tänk vilket ramaskri det skulle bli om det fanns tio sorters burköl hemma och om man ville ha något annat, eller fler än tio stycken, skulle man vara tvungen att beställa hem en vecka innan.
Citera
2011-01-06, 13:20
Medlem
Catlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Att hitta en bra burköl (oavsett pris) på ett svenskt systembolag är knappast (med ett fåtal undantag) möjligt. Personer som har sina referensramar runt billig lager och som tycker att Staropramen och Newcastle är "finöl" som verkligen har smak som skiljer sig rejält från "blasköl", de har mycket svårare att uppskatta en Stout, IPA eller barleywine. Till och med en tämligen tam brittisk ale som Bishops Finger eller Hobgoblin är "för mörk och besk".

Jag tycker att det är fel att kalla det "elitistisk attityd" när man påstår att det inte finns bra öl under 12 kr på bolaget. Det är lågbudgetöl avsett som berusningsmedel, inget annat. Om sen folk tycker det är gott och dricker det bryr inte jag mig om, men det är fortfarande inte bra öl.

Håller helt med om att det är lågbudgetöl, syftade mest på generaliseringen att man inte kan uppskatta en Leffe bara för att man konsumerar tidigare nämnda lågbudgetöl.

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det jag retar mig på är att vi som uppskattar annat än ljus lager knappast aldrig har något alternativ att välja på, möjligen kan det finnas Newcastle på kran, och det är ju en klen tröst. Till och med på bolaget känner man sig diskriminerad när största delen av ölavdelningen består av pallvis med billig burköl. Jag måste alltid vara förutseende och beställa vad jag vill ha i god tid, medan den som "ska supa till det i helgen" kan hoppa in en fredag eftermiddag och hämta tre flak Kung utan problem. Tänk vilket ramaskri det skulle bli om det fanns tio sorters burköl hemma och om man ville ha något annat, eller fler än tio stycken, skulle man vara tvungen att beställa hem en vecka innan.

Systembolaget, trots att de säger tvärtemot, riktar sig till helgsuparna.

En liten tröst i mörkret är ju ändå att beställningssortimentet är rätt bra.
Citera
2011-01-06, 13:34
Medlem
Asystoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catlite
Håller helt med om att det är lågbudgetöl, syftade mest på generaliseringen att man inte kan uppskatta en Leffe bara för att man konsumerar tidigare nämnda lågbudgetöl.

Systembolaget, trots att de säger tvärtemot, riktar sig till helgsuparna.

En liten tröst i mörkret är ju ändå att beställningssortimentet är rätt bra.

Blir lite fundersam, du och zepofan menar alltså på fullaste allvar att ni är lite bättre än alla helgsupare för att ni köper öl för 30:- per flaska på bolaget? För mig låter ni som ett par pretentiösa wannabe ölkännare. Om "era" ölsorter vore så fantastiska så borde de ju rimligtvis inte vara beställningsvaror utan gå som smör i butikerna?
Så svep en Pripps Blå nu gossar, det är inte fel alls.
Citera
2011-01-06, 13:59
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asystole
Blir lite fundersam, du och zepofan menar alltså på fullaste allvar att ni är lite bättre än alla helgsupare för att ni köper öl för 30:- per flaska på bolaget? För mig låter ni som ett par pretentiösa wannabe ölkännare. Om "era" ölsorter vore så fantastiska så borde de ju rimligtvis inte vara beställningsvaror utan gå som smör i butikerna?
Jag dricker inte öl för att bli full så därför kan jag kosta på mig ett dyrare, gott öl. De som bara vill bli fulla skiter fullständigt i vad det smakar, hög alkoholhalt och ett lågt pris är de viktigaste kriterierna.
Det är inte frågan om att "vara bättre" på något sätt, men jag avstår hellre helt än tvingas dricka öl som luktar som en pissoar. Jag kan lova dig att om prisbilden hade varit den omvända, om en halvliter Sofiero, Kung eller Norrlands kostat 40-45 kronor och en billig ale med samma alkoholhalt kostat 12-15 spänn, så hade de också förpassats till beställningssortimentet. Tyvärr har större delen av Sveriges ölkonsumenter smaklökarna starkt förbundna med plånboken.
Citera
2011-01-06, 14:04
Medlem
Catlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asystole

Jag älskar att prova nya öl och blir fascinerad av hur stora skillnader det kan vara mellan två öl i samma stil.

Anledningen till att "våra" ölsorter inte säljer bra är för att majoriteten av svenska befolkningen håller sig till sina ljusa lager och inte vågar ta ett kliv utanför sin lilla bubbla. De allra flesta tänker med plånboken och siktar på en billig fylla. Då är lågbudgetöl ett bra alternativ.

Det jag hör oftast är "jag gillar inte mörk öl", vilket jag jämställer med att säga "jag gillar inte grönsaker" utan att prova äta dem. Det är lika stor skillnad mellan en gurka och en tomat, även fast båda är grönsaker, som det är mellan en ale och en stout, även fast båda är öl.

Jag försöker aldrig pracka på någon annan "mina" öl, men om man inte ens smakar på dem ska man inte säga att de är dåliga.
Citera
2011-01-06, 14:38
Medlem
Possens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rahja
Är ölfantast. Men den värsta ölen jag stött på som jag inte klarade dricka upp var Brewdog Punk IPA. Den eftersmaken som man fick var den längsta och vidrigaste jag någonsin smakat.

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=1515&Butik=0&SokStrangar=
http://legalbeer.com/images/brew%20dog%20punk%20ipa.jpg

Tycker de flesta ölfantaster brukar tycka Punk IPA är en helt okej IPA öl. Men alla tycker såklart inte samma, smaken är som baken.
Men tycker det är trist när en relativt bra öl hamnar bland andra öl som Smålands, Mariestad O.S.V.
Citera
2011-01-06, 15:01
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rahja
Är ölfantast. Men den värsta ölen jag stött på som jag inte klarade dricka upp var Brewdog Punk IPA. Den eftersmaken som man fick var den längsta och vidrigaste jag någonsin smakat.

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=1515&Butik=0&SokStrangar=
http://legalbeer.com/images/brew%20dog%20punk%20ipa.jpg
Ja, gillar man inte amerikansk humle så är ju inte Punk IPA någon höjdare. Själv är jag barnsligt förtjust i just den typen och tycker att den är riktigt god.
Är det någon mer som reagerat på flaskan på bilden? Visst är det väl en vanlig svensk returflaska?
Citera
2011-01-06, 15:33
Medlem
Carlsberg export, den svarta smuggelbiran som är på typ 7%. Smakar vodka och vatten, äckligaste skiten ever.
Citera
2011-01-06, 23:04
Medlem
Karaboudjans avatar
Då man är halvalkoholiserad har jag väl inget större problem med någon öl.. Men jag tycker nog att stockholms 7,2 är den sämsta ever..

Dock måste jag säga att vi alla säkert väljer smaklökarna efter plånboken.. tyvärr. Är jag full dricker jag vad fan som helst när jag fått smak, men när jag bara ska ta ngn öl framför tvn och vara "duktig" för frun blir det en god öl som Ruddles County eller ngn liknande fin brittisk bärnsten
Citera
2011-01-06, 23:07
Bannlyst
Danish Gold är den äckligaste...
Citera
2011-01-10, 00:39
Medlem
Herslev Brygghus sparrisölet är ju en unken strumpa i halsen. Fy vad minnen det kommer nu
Citera
2011-01-10, 00:40
Medlem
cobhc87s avatar
Slots guld tror jag den heter?

Sjukt vidrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem