Citat:
Att hitta en bra burköl (oavsett pris) på ett svenskt systembolag är knappast (med ett fåtal undantag) möjligt. Personer som har sina referensramar runt billig lager och som tycker att Staropramen och Newcastle är "finöl" som verkligen har smak som skiljer sig rejält från "blasköl", de har mycket svårare att uppskatta en Stout, IPA eller barleywine. Till och med en tämligen tam brittisk ale som Bishops Finger eller Hobgoblin är "för mörk och besk".
Ursprungligen postat av Catlite
Det var en härlig generalisering. Jag kan lika gärna dricka en Carlsberg/Sofiero/etc som jag kan dricka en Sam Adams Imp. stout/Sierra Nevada Torpedo/Leffe Brune/etc. Jag skulle inte betala för "fulölen" men jag ratar den inte för det. Släpp din elitistiska attityd och låt folk dricka vad de vill.
Jag tycker att det är fel att kalla det "elitistisk attityd" när man påstår att det inte finns bra öl under 12 kr på bolaget. Det är lågbudgetöl avsett som berusningsmedel, inget annat. Om sen folk tycker det är gott och dricker det bryr inte jag mig om, men det är fortfarande inte bra öl.
Det jag retar mig på är att vi som uppskattar annat än ljus lager knappast aldrig har något alternativ att välja på, möjligen kan det finnas Newcastle på kran, och det är ju en klen tröst. Till och med på bolaget känner man sig diskriminerad när största delen av ölavdelningen består av pallvis med billig burköl. Jag måste alltid vara förutseende och beställa vad jag vill ha i god tid, medan den som "ska supa till det i helgen" kan hoppa in en fredag eftermiddag och hämta tre flak Kung utan problem. Tänk vilket ramaskri det skulle bli om det fanns tio sorters burköl hemma och om man ville ha något annat, eller fler än tio stycken, skulle man vara tvungen att beställa hem en vecka innan.