• 1
  • 2
2008-10-01, 12:33
Medlem
Jag ser inte löken för att jag inte kan sluta gråta..och hur ska man hacka själva löken? den beter sig inte som en Tomat utan delar uppsig medans jag hackar
Citera
2008-10-01, 12:46
Medlem
Coolcittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
Jag ser inte löken för att jag inte kan sluta gråta..och hur ska man hacka själva löken? den beter sig inte som en Tomat utan delar uppsig medans jag hackar

Fråga din hemkunskaps-lärare.
Citera
2008-10-01, 12:56
Medlem
Cyklop!

Du kan testa att ha cyklop på dig då tåras inte ögonen så mycket, men det ser ju helt sinnessjukt ut iofs ;o)

Annars hjälper det att skölja fingrarna i kallt rinnande vatten emellanåt, vet inte varför men av nån anledning funkar det. Lycka till!
Citera
2008-10-01, 12:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
Du måste visa vem det är som bestämmer .

Men för att återgå. De flesta gråter eftersom det tar alldeles för lång tid att hacka löken.

Hemligheten är rappheten i utförandet. Dvs, en vass kniv, bra teknik och tillfredsställande ventilation.

~Paul~
Citera
2008-10-01, 12:57
Medlem
Ja!

Vass kniv är viktigt för då blir det inte lika mycket saft som leder till att ögonen tåras.

Detta var ett intressant ämne!
Citera
2008-10-01, 12:58
Medlem
Bolages avatar
Dela löken i två delar, från skaften till roten. Skala den, skär bort skaftdelen men behåll rotdelen kvar. Sedan skär du som klyftor in mot roten, men inte helt igenom. Du har alltså fortfarande en ihopsittande lökbit. Sedan skär du bara klyftorna tvärs över i lagom stora bitar. Klart!
Citera
2008-10-01, 13:01
Medlem
Vass kniv är jävligt viktigt.

Här har du hur man gör:
http://www.sweetonionsource.com/dicinganonion.html

http://www.reluctantgourmet.com/cut_onion.htm
Citera
2008-10-01, 13:04
Medlem
Mhaels avatar
Jag brukar inte ha problem med det när jag hackar lök hemma, men jag minns för några veckor sedan när jag hackade lök till en sittning (läses som stökig middag för studenter), med kårens knivar...traumatiskt!

Gissade att det kunde vara knivarna, härligt att få det avklarat, från och med nu tar jag med mig mina egna^^
Citera
2008-10-01, 13:19
Medlem
Wie bitte?s avatar
Slänger in en likartad fråga:
Vid finhackning av gurka till t ex tzatziki, tar ni bort skalet eller får det följa med?
Jag och svägerskan gör annorlunda nämligen (hon skalar).
Citera
2008-10-01, 13:33
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Vid finhackning av gurka till t ex tzatziki, tar ni bort skalet eller får det följa med?

Jag brukar skala gurka då det ser smakligare ut då, i sallader, tzatziki osv.
Däremot när jag bara äter gurka så tar jag bett med skal och allt, likaså de gånger man har gurkskivor på mackan, så skalar jag inte.

Misstänker att detta är en enbart estetisk sak dock (+ fruntimmer som är rädda för bekämpningsmedel osv.).
Citera
2008-10-01, 13:44
Medlem
across avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Jag brukar skala gurka då det ser smakligare ut då, i sallader, tzatziki osv.
Däremot när jag bara äter gurka så tar jag bett med skal och allt, likaså de gånger man har gurkskivor på mackan, så skalar jag inte.

Misstänker att detta är en enbart estetisk sak dock (+ fruntimmer som är rädda för bekämpningsmedel osv.).
Skalet kan ju vara lite beskt ibland också, då kan det vara godare att ta bort det.

Jag upplever för övrigt att ögonen inte tåras lika mycket vid lökhackning när man har linser istället för glasögon, troligen för att vad-det-nu-är inte kommer åt ögat lika bra när det ligger en lins ivägen.

Jag har aldrig förstått poängen med att skära horisontellt in i löken efter att man gjort de första snitten på längden. Löken ligger ju ändå i horisontella lager och delar sig fint när man efter att har skurit på längden sedan skär på bredden?
Citera
2008-10-01, 13:49
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Jag brukar inte hacka gurkan till Tzatziki, jag river den på grova sidan av rivjärnet. Då följer inte skalet med och det blir lagom bitar ner i byttan.

Ang lök brukar jag skölja en stund i ljummet vatten när jag skalar den, då tycker jag ögonen tåras mindre när man hackar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in