2008-10-01, 01:43
Medlem
Fick nån slags knäpp idag och kom fram till att jag måste ge mig in på okända territorier på systemet. Hamnade således framför vinhyllorna men känner mig helt borta. När jag inte dricker öl föredrar jag rejäla "fjompdrinkar" och tänker därmed utgå ifrån att jag troligen är likadan när det kommer till vin. Har druckit Asti's olika varianter några gånger och gillat dom. På systemet fann jag nån slags halvflaskor som deklarerades som sött vitt vin, namnet var Châteu du Levant och lät synnerligen intressant. Som den veliga människa jag är kunde jag dock inte bestämma mig för att prova eller ej.

Så frågan är då alltså, är Levant vad jag letar efter eller är jag helt ute och cyklar? Letar då alltså efter något sött att sitta och smutta på vid godtyckligt trevligt tillfälle. Såg att det fanns liknande flaskor runtom denna sort, är dom kanske av samma typ men med annan smak?

Alla tips mottages tacksamt /Kilil
Citera
2008-10-01, 06:42
Medlem
Emols avatar
vår gamle vän black tower kan du ju alltid lita på
Citera
2008-10-01, 14:20
Medlem
Black tower är ett halvtorrt vin som med fördel ej serveras, det Kilil talade om var desertviner.
"Châteu du Levant" som du nämnde är väl ett Sautern vin, med andra ord ett botrytisvin vilket passar välldigt bra till starka ostar, nötter, torkad frukt.
En annan botrytisvinsort som är nämnvärd är Tokaij som passar underbart till äppel deserter.
Citera
2008-10-02, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yubbyubb
Black tower är ett halvtorrt vin som med fördel ej serveras, det Kilil talade om var desertviner.
"Châteu du Levant" som du nämnde är väl ett Sautern vin, med andra ord ett botrytisvin vilket passar välldigt bra till starka ostar, nötter, torkad frukt.
En annan botrytisvinsort som är nämnvärd är Tokaij som passar underbart till äppel deserter.

Blev nu inte så mycket klokare av det där men om det jag hittade nu är ett dessertvin låter det ju onekligen som om det skulle vara sött och således vad jag letar efter Att det passar till goda ostar och torkad frukt gör ju inte saken sämre!
Citera
2008-10-02, 07:36
Medlem
jag vill oxå bege mig in i vin världen, men det är en uppsjö viner det finns.. har dock inte druckit så mkt vin pågrund av att det .
gillar frukt , finns det nån att rekommendera.?
Citera
2008-10-02, 09:52
Medlem
Cantorass avatar
Samos (nr 8323) för 89:- är ett pålitligt sött vin som de flesta brukar uppskatta - rejält sött dock
Citera
2008-10-02, 10:51
Medlem
locmans avatar
relax är sött och lättdrucket
Citera
2008-10-03, 15:23
Medlem
Mandingos avatar
Lambrusco dell'Emilia Bianco (nr 12434)
42 spänn, köp två...

halvmousserande läskedryck, bara 7% men duger ändå
Citera
2009-04-18, 17:56
Medlem
NoTruces avatar
Jag drack ett mycket runt och ganska sött vitt vin igår som hette någonting med Cadillaque. Verkar inte finnas på Bolagets hemsida, men min polare sa att det var köpt där.
Citera
2009-04-18, 19:39
Medlem
Ihavenonames avatar
La Salle kanske skulle passa TS? Jag rekommenderar det i vilket fall som helst, tillhör kategorin "vitt vin som är så lättdrucket att första flaskan är slut i stort sett innan du smakat".
Citera
2009-04-18, 20:00
Medlem
Heims avatar
Asti Martini.
Citera
2009-04-19, 08:49
Medlem
Jakkss avatar
Jag vet inte om det är något sånt du är ute efter, men Kir och Solbacka finns ju. Kir är svartvinbärsvin och Solbacka är körsbärsvin (finns nog äpple också), och de är sjukt söta. Kanske för söta :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in