2009-04-19, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandingo
Lambrusco dell'Emilia Bianco (nr 12434)
42 spänn, köp två...

halvmousserande läskedryck, bara 7% men duger ändå

Detta har testats och ja precis som du säger så är det ju ungefär som läsk. Dvs rätt så precist vad jag letat efter!

Har även provat Black Tower vilken också föll mig i smaken. Ska se mig om efter resterande förslag i denna tråd vid senare tillfälle då jag känner för att testa fler vinsorter. Ett annat vin som provades samtidigt som BT var Paradise Garden vilket också var helt ok men bredvid BT kändes det inte lika "läskande" som jag kan tänka mig att det kanske gör om man bara har det.

I övrigt har jag även provat det vin jag nämnde i mitt första inlägg, Levant, och det var sött! Det provades tillsammans med ost och kex men jag kan tänka mig att det kanske skulle fungera bättre om man la till lite frukt i kombinationen.
Citera
2009-04-19, 15:20
Medlem
Stryops avatar
Alla Chardonney (stavning) viner är underbara. Prima druva!
Citera
2009-04-25, 22:52
Medlem
gabbekjs avatar
Sött vitt vin...

är Königsmosel Riesling. Riktigt sött.

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7469&Butik=102&SokStrangar=VITA+VIN ER%3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3a%3a%3a%3a %3a%3a
Citera
2009-04-26, 00:06
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stryop
Alla Chardonney (stavning) viner är underbara. Prima druva!

Men nu handlade det väl om söta dessertviner?

Tycker själv att sauternes nästan alltid är gott. Tokaji likaså, även om jag föredrar den första. Vill du testa en halva sauternes är både Chateau Grillon och Castelnau de Suduiraut prisvärda. Annars är Chateau Septy för 55kr ett kap, kommer visserligen inte från bordeaux, men ändå mycket god och prisvärd.

Letar du efter något helt annat har du alltid söta starkviner (portvin, madeira etc.). Vill du ha en riktig sötmabomb ska du leta efter Don PX. Sötare än så blir det knappast.
Senast redigerad av meeper 2009-04-26 kl. 00:09.
Citera
2009-04-26, 00:52
Medlem
Gullegubbens avatar
En riesling auslese går ibland att få tag på under hundringen. Om man går ner i kvalitet och pris, så rekommenderar jag en Muscat Beaumes de Venise. Överhuvudtaget är det lättare att hitta bra söta fortifierade viner där man avbrutit jäsningen genom att hälla i sprit än att hitta viner där musten varit tillräckligt söt för att det ska finnas kvar restsocker när jästen har dött av alkoholen. Saint Croix du Mont, Loupiac, Monbazillac etc. kan vara bra fusk-sauternes.
Citera
2011-02-11, 10:59
Medlem
EinPiggelineRs avatar
annars tror jag att Liebfraumilch skulle falla TS i smaken, kostar 50 spänn och smakar äppelcider i princip, 8,5 %. annars så är Tre apor också en möjlighet, 8.5 % och lättdrucken som den ovan nämnda inte fy skam att den kostar 149 kr för en bag-in-box heller
Citera
2011-02-11, 16:45
Medlem
Odi-et-amos avatar
Slår ett slag för många av Rieslingvinerna. Så sjukt gott att man dör

Typ Künstler, Relax (otroligt lättdrucket), Deidesheimer Herrgottsacker (dricker jag själv typ jämt). Finns hur många goda som helst.

Edit- Haha såg precis att tråden har några år på nacken. Men finns säkert någon annan som vill ha tips.
Senast redigerad av Odi-et-amo 2011-02-11 kl. 16:48.
Citera
2011-02-11, 17:24
Medlem
Säger som några innan, Riesling. Söt och fin druva. Men de bästa av dem (vad jag själv tycker) är nu inte direkt dessertviner.

Tokaji kan ju vara riktigt söt också, men vad gäller märken där ar jag totalt borta...
Citera
2011-02-18, 20:11
Medlem
Zestrea Muscat Ottonel på beställningsortimentet, halvsött och gott

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=71720&Butik=0&SokStrangar=
Citera
2011-02-19, 12:55
Medlem
Sedated90s avatar
Detta är i och för sig ett halvtorrt vin men är ganska sött ändå och har en fin ton av citrus som jag gillar.

Kloster Eberbach Riesling Kabinett (nr 5810) 8,5%

http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=5810&Butik=0&SokStrangar=
Citera
2011-02-20, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sedated90
Detta är i och för sig ett halvtorrt vin men är ganska sött ändå och har en fin ton av citrus som jag gillar.

Kloster Eberbach Riesling Kabinett (nr 5810) 8,5%

http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=5810&Butik=0&SokStrangar=

Kloster Eberbach och Sturz är mina favoritviner!
Citera
2011-02-20, 19:46
Medlem
underneathmes avatar
Jag som vanligtvis inte dricker viner har hittat tre favoriter. Visserligen sällskapsviner ..

Varm&Kall - smakar precis som äppelpaj och vaniljsås. Ligger på 7% om jag inte minns fel.

Red Gold - Smultronvin 15%
Lemon Gold - Citronvin 15%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in