• 1
  • 2
2001-10-15, 07:42
Medlem
För att återknyta till tidigare tråd..Det går INTE att få licens för militära vapen..allt annat är en lögn.
Nej det går inte med skytteföreningar,samlarlicenser eller andra fantasilösningar. Och att få vapenhandlarlicens är lika lätt som att få ett ligg med kronprinsessan Victoria.
Enda sättet mig veterligen att lagligen få tag på ett sådant vapen är att gå med i hemvärnet.
Citera
2001-10-15, 12:40
Medlem
militära vapen

Vad är en gägare?
Citera
2001-10-15, 21:36
äldre konto (old)
Ej medlem
militära vapen

Nu ska vi tänka lite pojkar…Jag såg ett avsnitt av Reportrarna (samhällsprogrammet på kanal 1 eller 2) för 5år sen kan det nog vara nu, men det handlade i alla fall om folk som hade (har) licens för att innehava och handla med automatvapen och jag blev jävligt förvånad när jag såg hur många det var som fick göra detta!! Bara i Helsingborg fanns det 27 personer som lagligt fick innehava och handla med just automatvapen!!! Detta är sant!!!! Jag vet inte om man kan söka upp innehållet i just det programmet kanske det går…….. Dom visade även alla andra delar av landet där folk har sådana vapen licenser……….. Själv är jag medlem i en pistolklubb och ingen som jag pratat med i klubben känner till någon som har automatvapen licens men samtidigt tror jag inte att dom ljög i programmet Reportrarna
Citera
2001-10-16, 06:55
Medlem
militära vapen

Big time gangsta har noll koll.
Citera
2001-10-16, 20:25
Medlem
militära vapen

Håller med Honken.
Fantasilösning kan Big time gangsta vara själv.

Dessutom så kan ni fråga hans föräldrar vilken ställning som gör de fulaste barnen....
Citera
2001-10-17, 09:35
Medlem
militära vapen

gägare = jägare
skuter = skjuter.

Hade inte ork att kolla stavvningen, inte nu heller som du kanske ser smurfel.

Roje: har dessa vapen handlare fullautomat eller semiautomat vapen?

Sen är det väl en fråga om att klyva hårstrån på vad man kallar för militära vapen. En granatkastare tror jag inte att det finns någon som har licens för, men det kan nog finnas en hel del folk som skulle villja ha...
Citera
2001-10-19, 01:40
Medlem
militära vapen

Det går att få licens för vad ni kallar militära vapen, jag har själv ett, men detta är defenitivt fel forum att tala om hur, men de flesta som söker orkar inte härda ut allt strul hos polisen. Är ni någorlunda seriösa så borde ni veta hur man får licens.
Lycka till!!!
Citera
2001-10-19, 09:18
Medlem
militära vapen

DAX: för vilket vapen har du licens? är det för en fullautomat AK4 så kan man nog gissa sig till vem du är...
Citera
2001-10-19, 13:25
Medlem
militära vapen

Militära vapen har oftast en kopia på civila marknaden och är det då halvautomatiskt med ett rimligt stort magasin tror jag det inte är några probelm att få licens.
Citera
2001-10-22, 19:56
Medlem
militära vapen

OK. Ni som varit med ett tag känner till att det bara finns tre personer på Flashback som faktiskt kan något i det här ämnet; Honken, Eminem samt undertecknad.
Jag benar därför ut detta en gång för alla så behöver ni inte undra igen.

Det går att få licens för vilket vapen som helst. Både militära och civila.
NEJ, jag tänker inte informera om hur det går till. Darwins principer gäller även här; vet du inte hur det går till så är du inte kvalificerad nog.
Jag vet personligen folk som har licens för:
Kpistar, automatkarbiner, kulsprutor, granatgevär, granatkastare, pansarskott, automatkanoner m.m.
Vad gäller rent militära vapen så finns även bestämmelser gällande slutanvändarintyg samt intyg från KMI.
När försvarsmakten skall inhandla utlänska militära vapen för tester etc är det inte helt ovanligt att man gör detta via privatpersoner. Det finns en handfull individer i landet som har mycket goda kontakter på den internationella marknaden.
Vart enda vapen ni kan rabbla upp finns i privat ägo i landet. Jag vet tom en privatperson som har ett flertal fullt beväpnade stridsvagnar. Då kanske ni förstår vidden av det hela.

Citera
2001-10-24, 18:39
Medlem
militära vapen

ursäkta att inte allt kom med i sammma inlägg men, men.

Citerar: "Vart enda vapen ni kan rabbla upp finns i privat ägo i landet. Jag vet tom en privatperson som har ett flertal fullt beväpnade stridsvagnar."

Att stå som ägare och att ha en licens kan vi ju klargöra att det absolut inte är samma sak!

Citera
2001-10-26, 20:06
Medlem
militära vapen

Albin; vad gäller stridsvagnarna så är det endast kulsprutorna som är licensbelaggda. Kanoner är licensfria (dock krävs slutanvändarintyg, och ammunitionen är licenspliktig).
Det är ingen skillnad på militära vapen och civila vapen. Om staten säljer en AK4 till en privatperson, upphör då vapnet att vara militärt i dina ögon? Jag anser inte det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in