2008-11-01, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Den här typen av argument finner jag lustiga. Verkar som det florerar en form av mall bland ateister som anger hur kristen en person är. Denna mall är graderad till hur bokstavligt man tolkar 1 Mosebok. Alltså ju mer bokstavlig desstu mer troende är man.

Lustiga eller inte många kristna resonerar på detta viset. Tror väl att det är det enda sättet för logiskt tänkande kristna att kunna behålla sin tro! Om man bara skulle svälja allt i bibeln så saknar man logik fullständigt.
Citera
2008-11-01, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
en sak som är ologiskt är om noa tog alla djur ombord på sin båt, hur skulle djuren ha kunnat sprida sig på andra isolerade kontinenter som amerika, antarktis och australien.

jag tror inte att det ska tas så bokstavligt, men det skulle kunna fungera även om man tar det bokstavligt. bibeln säger att bergen reste sig upp efter floden. världen var alltså mer platt innan floden (mount everest fanns inte), därför kunde den ha täckts av vatten. alla arter är spridda över hela planeten nu, men kanske de inte var då när gud skapade jorden.

svenska är mitt sjunde språk, så jag har lite svårt att hitta rätt ord ibland, men du fattar nog vad jag menar. jag är 23.

det står ingenstans, men vart annars skulle den där kvinnan kommit ifrån?

man ska se på dom så som det var menat att man skulle se på dom. läs mer här om du vill förstå det: http://www.theosociety.org/pasadena/sd/sd1-2-04.htm

folk idag tror att människor förut var dummare och hade mindre kunskap om världen än vi har idag, men bibeln och andra myter säger tvärtom att vi var smartare förut för att vi var närmare gud.

det betyder att dagarna inte syftar på 24 timmars dagar. koranen säger också att världen skapades i 7 dagar, men muslimer tar det inte bokstavligt.

många andra överlevde också. gilgamesh till exempel. gilgamesh historien säger dock att endast gilgamesh' familj överlevde...

tänk på att noa inte behövde ta alla djur, han behövde bara ta några ursprungliga djur som sedan kunde förvandlas till många andra typer av djur genom mikroevolution. vissa djur, som elefanter och giraffer (och dinosaurier) är väldigt stora, men noa skulle inte behövt ta dom allra största, han kunde ha tagit barn, de skulle inte ta så mycket plats.

http://img186.imageshack.us/img186/6752/dinogd4.jpg

om jag inte minns fel finns det över 200 andra flod myter i världen.

Har vi Guds son på tråden?
Citera
2008-11-06, 17:20
Medlem
Uncle Dukes avatar
Kanske inte det mest ologiska, men en av de ologiska sakerna som fått störst konsekvenser, underbart illustrerad i The Brick Testament:
http://www.thebricktestament.com/the_law/false_prophets/dt13_01.html

Lustiga saker som Jesus har sagt:

Citat:
Ursprungligen postat av Jesus
Men jag säger er: den som blir vred på sin broder undgår inte sin dom, och den som okvädar sin broder undgår inte att ställas inför rådet, och den som förbannar honom undgår inte helvetets eld (...) Och den som hör dessa mina ord men inte handlar efter dem är som en dåre som byggde sitt hus på sand.

Citat:
Ursprungligen postat av Jesus
Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som stänger till himmelriket för människorna. Ni går inte själva in, och dem som vill komma dit in släpper ni inte in(...)
Ni blinda dårar, vilket är förmer, guldet eller templet som har gjort guldet heligt? (...)
Ormar, huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till helvetet?

Om inte snubben hade varit Guds son hade en sådan här varit på sin plats:
Senast redigerad av Uncle Duke 2008-11-06 kl. 17:23.
Citera
2008-11-08, 18:20
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Den här typen av argument finner jag lustiga. Verkar som det florerar en form av mall bland ateister som anger hur kristen en person är. Denna mall är graderad till hur bokstavligt man tolkar 1 Mosebok. Alltså ju mer bokstavlig desstu mer troende är man.
Jag tror ateister lätt läser in sin egen rigida ståndpunkt i hur kristna måste resonera, och dom har ju rätt när det gäller dom bokstavstrogna, men sen finns det ju en herrans massa andra kristna som tar bibeln lite mer avslappnat och fokuserar på själva grundbudskapet, och dom rår man inte på genom att hånskratta åt berättelser om Noak och Jona etc.
Citera
2008-11-08, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Om inte snubben hade varit Guds son...
Alla är inte bröder till Jesus, utan bara de människor som den himmelske Faderns vilja.

För övrigt omnämns inte helvetet i grundtexten, grundtexten säger Gehenna.
Citera
2008-11-08, 18:49
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel F
(1) Alla är inte bröder till Jesus, utan bara de människor som den himmelske Faderns vilja.

(2) För övrigt omnämns inte helvetet i grundtexten, grundtexten säger Gehenna.

(1) Det första stycket förstår jag inte riktigt, särskilt inte vad det har för relation till mitt inlägg.

(2) Det är mycket möjligt, men eftersom jag inte kan koinegrekiska och antog att majoriteten flashbackare inte heller kan det valde jag att citera den svenska översättningen.
Citera
2008-11-12, 21:10
Medlem
Bästa ologiska sak...

Tycker det är bäst att de flesta kristna idag menar att historien om Adam och Eva ska läsa allegoriskt eftersom det innebär att gud offrade Jesus på grund av något som i sig inte stämmde

Sen är det ologiska saker med korsfästningen:
Varför dör Jesus samma dag istället för efter flera dagar?
Varför krossar man inte benen på honom som brukligt?
Varför anser man honom vara död när han blöder från lansen?
Varför har en köpman långt bort ifrån köpt en grav i närheten?
Varför använder man aloe-vera och myrra (aseptiska och sårläkande medel) till kroppen när man normalt sett inte behandlade döda så?
(Dvs - en bunt tecken på att han levde när han togs ned... )
Citera
2008-11-12, 23:10
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palle Nuh

Sen är det ologiska saker med korsfästningen:
Varför dör Jesus samma dag istället för efter flera dagar?
Varför krossar man inte benen på honom som brukligt?
Varför anser man honom vara död när han blöder från lansen?
Varför har en köpman långt bort ifrån köpt en grav i närheten?
Varför använder man aloe-vera och myrra (aseptiska och sårläkande medel) till kroppen när man normalt sett inte behandlade döda så?
(Dvs - en bunt tecken på att han levde när han togs ned... )
Låter som du borde läsa "Fallet Jesus" med Lee Strobel. Boken svarar på samtliga dina frågor och mer därtill.
Här är ett kort utdrag ur boken.

Citat:
Brev nio
Var Jesu död humbug och uppståndelsen en bluff? Han kanske bara svimmade? Sammanfattning av intervjun med Alexander Metherell som har Medicinsk examen, doktorsexamen i teknik mm.

Tortyren före korset
Han förklarar först att när Jesus var i Getsemane var det alls inte otroligt att Jesus svettades blod. Det är ett känt medicinskt tillstånd som kallas för hematidros. Inte särskilt vanligt men förknippat med stark psykisk stress. Svår ångest utlöser kemikalier som bryter sönder svettkörtlarnas kapillärer. Följden blir en liten blödning i körtlarna och när svetten kommer fram är den blodfärgad.

För Jesus innebar detta att huden blev extremt skör. När han sedan dagen därpå piskades var huden ytterst känslig. Det romerska spöstraffet var känt för att vara förfärligt brutalt. Det brukade bestå av trettionio piskrapp men ofta många fler. Soldaten använde en piska av flätade läderremmar med inflätade metallkulor. När piskan träffade huden gjorde kulorna djupa blåmärken som sprack när de träffades fler gånger. På piskan fanns det också vassa benbitar som skar sönder huden svårt. Ryggen var så söndertrasad att en del av ryggraden ibland blottlades av de djupa såren. Piskrappen utdelades hela vägen från axlarna ner till ryggen, skinkorna och benens baksida. En läkare som har studerat romersk prygel har sagt: ”Efterhand som piskandet fortskred, slet piskrappen in i den underliggande skelettmuskulaturen och åstadkom darrande strimlor av blödande kött.” En historiker vid namn Eusebios från 200 talet beskrev ett spöstraff genom att säga: ”Offrets vener blottläggs, liksom muskler, senor och tarmar.”

Många människor dog av piskrappen innan de hann korsfästas. Det minsta som hände vara att offret erfor en fruktansvärd smärta och drabbades av en hypovolemisk chock. (personen lider av effekten av en stor blodförlust). Detta medför fyra saker: För det första skenar hjärtat för att pumpa blod som inte finns. För det andra sjunker blodtrycket och orsakar att man svimmar eller säckar ihop. För det tredje slutar njurarna producera urin för att behålla den volym som finns och för det fjärde blir personen mycket törstig eftersom kroppen behöver vätska för att ersätta det blod den mist. Detta ser men också när Jesus stapplade längs vägen till avrättningsplatsen och när han sa att han var törstig.

På grund av de fruktansvärda effekterna av prygeln råder det ingen tvekan om att Jesu tillstånd var allvarligt eller kritiskt redan innan man slog spikarna igenom hans händer och fötter.

--------------------------------------------------------------------------------

BREV TIO
Var Jesu död humbug och uppståndelsen en bluff?
Fortsättning av intervjun med Alexander Metherell som har Medicinsk examen, doktorsexamen i teknik mm.

Pinan på korset
När Jesus kom fram till korsfästelseplatsen lade man ner honom med utsträckta armar och spikade fast hans händer vid tvärbjälken. Romarna använde sig av grova spikar som var mellan fem och sju tum långa som smalnade av i en vass spets. De slogs in i handleden cirka tre cm nedanför handflatan, ett hållbart ställe som låste handen. Smärtan var outhärdlig eftersom spiken gick igenom medianusnerven, som är den största nerven som går till handen.

Jesus hissades upp, i och med att man fäste tvärbjälken vid pålen, och sedan slogs spikarna igenom Jesu fötter. Nerverna i fötterna krossades också och smärtan var av liknande slag. Armarna sträcktes genast ut ca 15 cm och båda axlarna gick ur led.

Dödsorsaken
När en människa hänger upprätt är korsfästelsen i grund och botten en mycket plågsam död genom kvävning. Anledning är att påfrestningarna på musklerna och diafragman placerar bröstkorgen i inandat läge. För att andas ut måste personen i fråga trycka sig upp med hjälp av fötterna så att muskelspänningen lättar ett ögonblick. När han gjorde det slet spiken sönder foten och fastnade så småningom mot vristbenen.

När man lyckats andas ut kunde personen så slappna av och sjunka ner igen och andas in ett andetag till. Sedan skulle man på nytt tvingas trycka sig upp för att andas ut och skrapa sin blodiga rygg mot det grova träet i korset. Detta pågick tills man var fullständigt utmattad och inte orkade trycka upp sig och andas längre.

När en människas andning sen avtar går hon in i vad som kallas respiratorisk acidos – koldioxiden i blodet löses upp och bildar kolsyra vilket ökar blodets surhetsgrad. Det leder så småningom till oregelbunden hjärtrytm och man avlider.

Till och med innan Jesus dog skulle den hypovolemiska chocken ha gett upphov till ihållande hjärtklappning. Den bidrog till att hjärtat stannade, vilket ledde till att vätska samlades i hinnan runt hjärtat och även runt lungorna. Detta var betydelsefullt på grund av det som hände när soldaten stack in sitt svärd i Jesu högra sida. Ögonvittnet Johannes beskriver det som en klar vätska, som vatten, och det följdes utav en stor mängd blod som kom ut ur Jesus.

Det råder ingen som helst tvekan på att Jesus verkligen dog på ett kors.
Senast redigerad av SleepaZ 2008-11-12 kl. 23:14.
Citera
2008-11-13, 00:03
Medlem
Om Jesus...

Intressant info. Var har han hittat de rättsmedicinska journalerna?
(Lät spydigt men var en seriös fråga - var kommer den detaljerade infon ifrån.)
Citera
2008-11-13, 00:13
Medlem
piratkaptens avatar
När jag som liten fick höra berättelsen om noaks ark förstod jag aldrig riktigt hur man fick ihop alla djuren. Isbjörnar, tigrar och renar exempelvis bor ju knappast i mellanöstern.
Citera
2008-11-13, 13:28
Medlem
Fox Mulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
När jag som liten fick höra berättelsen om noaks ark förstod jag aldrig riktigt hur man fick ihop alla djuren. Isbjörnar, tigrar och renar exempelvis bor ju knappast i mellanöstern.

Sen finns det så otroligt många djurarter men det visste väll man inte när man skrev "the good book"
Citera
2008-11-13, 15:28
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palle Nuh
Intressant info. Var har han hittat de rättsmedicinska journalerna?
(Lät spydigt men var en seriös fråga - var kommer den detaljerade infon ifrån.)
Vi har goda historika kunskaper både från romerska,krista, samt Judiska källor om korsfästelser och dess utformning.

På den medicinska sidan så råder det vissa delade meningar om hur snabbt döden intar hos en korsfäst. Frederick Zugibe har utfört tester med frivilliga studenter där man "binder" fast dem på kors för att se om man får andningsproblem. Och man fann då att det gick ganska bra att andas.
Men att få grova spikar rätt igenom handen, samt genom fötterna är såklart inget man testat, och bör vara "betydligt" mer smärtsamt sätt att hänga uppe på ett kors, lägger man till en romersk prygling också innan korsfästelsen så blir det hela ännu värre.

Det står mer info här.
http://www.centuryone.org/crucifixion2.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in