2001-10-02, 23:21
äldre konto (old)
Ej medlem
Hemliga tunnlar?

Under Stockholm finns det gott om tunnlar. Bland annat samma system som "qwertyuiop" beskrev har jag varit i. Det är ett stort tunnelsystem som används för fjärrvärme och kablage. (läs:gamla Sthlm Energi) Detta system sträcker sig över stora delar av norrort (akalla, husby, kista mm) Det finns även förbindelse in till det liknande systemet inne i stan. En av de stora körportarna har sin infart från sveavägen (vid vanadisbadet). Där har du också tågräls (med tillhörande servicetåg) Därifrån kan du med enkelhet ta dig till johanneshov tex.
Dessa tunnlar är mycket bra att ta sig fram i, och en cykel kan vara ett lämpligt transportmedel om man inte hittar tåget ;)

Allt är somsagt skalskyddat, men invändigt är det inte så mycket att hänga i granen. Dock bör man tänka på att inbrott i tunnelsystemen får hög prio, då det räknas som "...mot rikets säkerhet"
Citera
2001-10-03, 03:32
Medlem
Hemliga tunnlar?

Uffe : Det finns tunlar under linköping .Man kan gå ner i dem från sjukhuset . Går flera mil . Var där för många år sedan . Går nog någon mil . Tror det finns upp till A! I¤ omvådet också
Citera
2001-10-03, 10:58
Medlem
Hemliga tunnlar?

Det finns väl lite tunnlar här och var under de flesta städer antar jag, men Stockholm har av någon anledning intresserat mig särskilt mycket. Tydligen så finns visst intresse bland er övriga med eftersom tråden blivit så lång? :)
Citera
2001-10-03, 15:22
Medlem
Hemliga tunnlar?

Finns inga tunnlar under Linköping. Det som finns är en ledningscentral och radarcentral, samt gamla SAAB-fabrikens reparationsbunkrar. Båda var avsedda att användas vid kärnvapenkrig. Lita på mig, jag har varit i båda: Det är inte värt besväret, allt som finns därnere är ett sjuhelvetes lager med bakelittelefoner, och det är många lås att brya upp innan man kommer in. Dessutom är det larmat, men bara på vissa ställen. Under US finns inga större tunnlar, men det finns ju lite källare förstås. Hur vet jag nu detta då? Har jobbat med underhåll och tillsyni Linköpings Tekniska verk.
Citera
2001-10-04, 00:47
Medlem
Hemliga tunnlar?

Hm ... det finns en del intressant i flera städer med andra ord. Hur är det med t.ex Göteborg? Det finns ju en hel del spårvägstunnlar som kanske har blindgångar/förråd etc?
Citera
2001-10-04, 09:00
Medlem
Hemliga tunnlar?

Under min militära karriär bedrev vi viss verksamhet under huvudstaden. Bla går det utmärkt att promenera från kaknästornet in till stureplan. Dessutom vimlar det av militära installationer (låt vara osagt var ;-) under mark i centrala stan.
Likaså i GBG finns det flera tunnlar som går under älven, inte bara tingstadstunneln. Annan kuriosa; Hela chalmers vilar på ett enormt kulvertnät som knappt någon känner till. Hur många gångar som helst.
Under Örebros "stortorget" finns ett enormt skyddsrum som rymmer tusentals personer. Ingången ligger under stenläggningen och måste brytas fram. Men det går även att ta sig in via gamla polishuset (gick förr iaf).
Citera
2001-10-04, 13:47
Medlem
Hemliga tunnlar?

Alla vet väl att A på en brunn betyder Avsky/Avundsjuka och K betyder Kärlek. Akta er för A-brunnar.
Citera
2001-10-04, 14:09
Medlem
Hemliga tunnlar?

"Hemliga" tunnlar i Helsingborg, är det någon som vet något om detta? Inte långt från Kärnan finns två tunnlar på slänten som är urgrävda rakt ur berget, och som skulle kunna härstamma ända sedan stenålderna vilket jag dock betvivlar, vars ingångar är inte på något sätt är låsta, men man får leta bland buskar för att hitta dom. Är det någon som vet vad detta är? Och är det någon som vet mer om "hemliga" tunnlar i Helsingborg, Malmö eller Lund?
Citera
2001-10-04, 22:13
Hemliga tunnlar?

I Malmö håller dom minnsan på att bygga en tunnel, citytunneln...;-)
Nä, skämt o sido...fan det låter juh kul detta, ingen som känner till om det finns några "hemliga tunnlar" i Malmö?
Har läst för ett par år sedan i nån dagstidning att det ska finnas en lokal under trianglen som är ungifär lika stor som en fotbollsplan.
Citera
2001-10-05, 09:04
Hemliga tunnlar?

Jag har en vän som prao:ade på lindhska bokhandeln vid stortorget och från den butiken kunde man komma ner i något stort tunnelsystem, jag vet bara att han berättade att han varit inne bara en liten bit i dem.

Han berättade även att det finns tunnlar under regionsjukhuset där han varit flera ggr, då hans mamma jobbar där.

Förresten gissar jag på står för Kablage.

Väldigt udda, men intressant diskussion!
Citera
2001-10-05, 16:11
Medlem
Hemliga tunnlar?

Jag har hört att K står för Kommun, dvs kommunala servicetunnlar. Nån som vet mer om det?
Citera
2001-10-05, 18:38
Medlem
Hemliga tunnlar?

Gissar att "K" står för kloak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in