2001-10-06, 14:37
Medlem
Hemliga tunnlar?

Tin Tragul:
Finns stora utrymmen under Triangeln, men det är inget spännande. Det mesta är parkeringshus, och tillhörande serviceutrymmen.

Helsingborgaren:
Fanns för ett par år sedan en ungdomslokal som faktiskt inrymts i en gammal militär sambandscentral i Lund. Jag bodde i närheten men var för lat för att masa mig dit. Sambandscentralen ligger i södra lund, längs en väg som heter Tornavägen. Man kan se en del antenner och sånt skit som avslöjar ungefär var den finns. Jag vet inte om den fortfarande är öppen.
Citera
2001-10-07, 21:09
Medlem
Hemliga tunnlar?

svårt att veta vad du vill veta men.. mellan Hallonbergens och Kistas tunnelbane stationer finns det en tunnelbanestation som har byggts men som ALLDRIG har använts.. mitt ute på järvafältet finns det ett hål man kan krypa ner i så hamnar man där.. ganska coolt!
Citera
2001-10-07, 21:33
Medlem
Hemliga tunnlar?

Jo, jag känner till ett flertal övergivna/oanvända tunnelbanestationer. Men jag vill ju ha tag i uppgifter som t.ex. kartor och så ... :)

Bl.a. ska det finns förberett för förlängningar av ALLA tunnelbanor och ett antal småtunnlar för utrymning etc.
Citera
2001-10-07, 22:08
Medlem
Hemliga tunnlar?

En sak som inte heller är så allmänt känt är att det på många ställen finns jättelika underjordiska bassänger med vatten i ,dessa ligger oftast centralt i stor bostadsområden under ex fotbollsplaner och liknande.Dem skall användas i händelse av krig och katastrofsitationer då det vanliga brandpostsystemet har blivit utslaget eller ej räcker till.
Jag stöte själv på en sådan här i samband med grävning för kabelarbete för några år sedan i närheten av en fotbollsplan.
Det finns alltså mer än man anna under marken.
Citera
2001-10-07, 23:37
Hemliga tunnlar?

Ingen som kan berätta mer om tunnlarna i Örebro? Hur långt de sträcker sig, om de används till nåt m.m.
Citera
2001-10-08, 04:04
Medlem
Hemliga tunnlar?

Att tunnlar under jorden är intressanta har inte kunnat undgå någon. Något som jag har funderat över är om man inte skulle kunna sätta ihop en grupp människor som utforskar dessa system. Som det har sagts några ggr så går det att hitta intressanta installationer under jord. Desutom så borde det väll inte vara för farligt att klätra där nere, dom brukar ju trots allt vara byggda för att människor skall kunna vistas där.

Jag minns att några vänner till mig har varit i tunnlar under Göteborg; om det är av något intresse så skulle jag kunna be dem ge mig bilderna och dela med mig dom här.

Citera
2001-10-08, 10:29
Medlem
Hemliga tunnlar?

Låter helt klart intressant! Hur stor koll har de/ni? Finns möjlighet att lägga ut karta och märka ut var bilderna är tagna?
Citera
2001-10-08, 18:48
äldre konto (old)
Ej medlem
Hemliga tunnlar?

K = Kombinerat avlopp och dricksvatten
Citera
2001-10-08, 23:57
Hemliga tunnlar?

hittat på nätet:

"Enligt polisen finns det dock många stickspår och tunnlar att gömma sig i längs spåren. De bekräftar till exempel uppgiften från graffititidningen Underground Production att det går ett parallellspår från Medborgarplatsen till Slussen, ett utrymme som i alla fall tidigare använts till att måla graffiti. Det ska också finnas ett utrymme ovanför spåren vid Slussen där man lätt kan ta sig ner och där det varit en utställning med bland andra konstnären Akay.
"
Citera
2001-10-10, 23:13
Medlem
Hemliga tunnlar?

Ge mig en plats där jag kan ladda upp bilderna så får ni se dem. Har tyvärr ej tid att skapa ett konto någonstans.
Citera
2001-10-12, 17:08
Medlem
Hemliga tunnlar?

skicka bilderna till min mail kid_m@polisen.nu så läggre jag upp dem på 10min och sprider adressen här och på lite andra ställen
Citera
2001-10-21, 23:14
Medlem
Hemliga tunnlar?

De finns en del tunnlar i Örebro. Det finns tunnlar under hela Campus området vid Universitet som förbinder de olika husen och skyddsrummen med varandra samt olika servicetunnlar. Även svt är förbindet med tunnlarna under Campus samt några hus på Studentgatan.

Från Krämaren går det tunnlar till ett stort skyddsrum under Stortorget samt till Stadsbiblioteket.

Nära karlslund finns det en stor underjordisk vattendepå, vad den används eller skall användas till vet jag inte men jag skulle tippa på att den kan ha nått med brandförsvaret att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in