2001-09-30, 14:58
Medlem
Hemliga tunnlar?

"Bara ha informationen eftersom jag/vi är tunnelfetischister" duger inte antar jag? ;)
Nä, sanningen ... tro mig eller inte ... är att jag bara är jävligt nyfiken på hur det ser ut.
Citera
2001-09-30, 15:58
Medlem
Hemliga tunnlar?

Tycker också det är intresant med tunnlar.
Kloaksystemet under Stockholm skall visst vara ganska enormt och nyligen byggdes en tunnel som om jag mins rätt skulle vara 20 meter bred,fem meter hög och flera mil lång som skall fyngera som dreneringstunnel vid skyfall.
Dessa tunnlar lär knappast vara larmade,det fins mycket att upptäcka genom att lyfta på luckor i marken,t.e.x runda gatulock med bokstaven A på är helt ointresant,bara skitiga avloppsrör från toaletter.

Runda lock med bokstaven K är lite bättre,ofta större rör och mindre snusk.

De klart intresantaste luckorna brukar vara de som är fyrkantiga eller avlånga ibland med ett sketet hänglås på,stora luckor som är byggda för att klivas ned i och då fins det också något att kliva ned till,ofta är det här stora tunnlar inte sällan med kablar.

Små runda luckor är bara tänkta att köra ned sugslangar från slambilar i.

Det fins några risker att tänka på i tunnlar,i en avloppstunnel för avföring kan det bildas en kraftfull gas som är kvävande och explosiv.
I en kabelkulver i vilken det går stora bara metallskenor på väggarna är strömmen tänkt att brytas innan en reperatör skickas ned,precis som på tågtak kan strömmen hoppa flera meter.Är det bara isolerade kablar och inga bara skenor så borde det vara relativt ofarligt,men ta inte på kablarna,de kan ha skador och har ofta mycket hög spenning.

Det fins naturligtvis kartor på allt men det kan ju väcka vissa misstankar,det bästa är nog att själv gå på upptäcktsfärd.

SJ:s tunnlar kan nog tänkas vara larmade,men knappast de flesta andra tunnlar,det här kan vara mycket intresant specielt beträffande det som kan tänkas vara byggt ovanpå en del av tunnlarna!

Och sist men inte minst:om du skall gå ned i en tunnel för regnvatten,glöm inte att kolla väderprognosen först!
Citera
2001-09-30, 16:43
Medlem
Hemliga tunnlar?

Vad står A och K:et för på brunnarna?
Citera
2001-09-30, 18:42
Medlem
Hemliga tunnlar?

Nä, SJs tunnlar är inte larmade ... antagligen inte SLs heller ... Det är ju SLs tunnlar som är mest intressanta, SJs har mer eller mindre bara plats för spåret/spåren och ev någon nödutgång.
Citera
2001-09-30, 19:36
Medlem
Hemliga tunnlar?

Jag har öppet hus i mitt avlopp Söndagskvällar....
Citera
2001-09-30, 22:24
Medlem
Hemliga tunnlar?

... och du brukar ha fullt med folk? *asg*
Citera
2001-09-30, 22:51
Medlem
Hemliga tunnlar?

Jag sprang runt i en del tunnlar för en massa år sedan. Vid en nedgång (via en plåtlucka) gick man ned 40-50 meter. Där nere fanns räls och kartor som visade att rälssystemet gick från norrort till centrum. Jag hittade tyvärr aldrig tåget, men nån kompis påstod att han gjorde det. På den tiden (typ 20 år sedan) var det bara en lucka som behövde öppnas med en trekantsnyckel. Efter att varit där några vändor (och fått med oss lite verktyg och hjälmar....) så byggde de ett galler med ståldörr nedanför luckan, tyvärr.
Citera
2001-10-01, 00:01
Medlem
Hemliga tunnlar?

Vad står A och K:et för på brunnarna?
Svar A = Avlopp och K = ?????
Citera
2001-10-01, 10:27
Medlem
Hemliga tunnlar?

Det lät som en av servicetunnlarna för vattenverket det qwertyuiop ? Har du nåt minne av hur spåret såg ut? Välanvänt? Ungefär hur stor spårvidd det var?
Citera
2001-10-01, 21:40
Medlem
Hemliga tunnlar?

Om jag minns rätt var spåret halvrostigt som de brukar vara. Spårvidd ca 60 cm (+/- 10cm). Det gick en massa kablar efter väggarna. Bredd på tunneln ca 10 meter, höjd ca 5-6 meter. En bit fram hittade vi även nån slags vatten-reservoar (tror jag att det var). Detta tunnelsystem hade flera nedgångar, bla en som låg nån kilometer bort, men där gick vi aldrig ned då det var i närheten av bostadshus.
Har även varit nere i en annan typ av tunnel. Denna hade en infart format som ett valv (typ 5-6 meter hög, 10 meter bred). Där var det dock beckmörkt så vi var för fega för att gå allt för långt :)
Härliga gamla tider.....
Citera
2001-10-01, 22:04
Medlem
Hemliga tunnlar?

Är é nån som vet om dé finns nåra tunnlar i Linköping?
Citera
2001-10-02, 00:39
Medlem
Hemliga tunnlar?

Jo qwertyuiop, men då var det ett valigt 600-spår (dvs 600 mm:s spårvidd). Det finns/fanns x antal olika användningsområden. Vanligast var att trafikera med arbetståg med ackumulatorlok för olika ändamål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in