Citat:
Ursprungligen postat av bay123
Just tidsperioderna vet jag inte. Så som jag tror att det är så ska man jämföra Atens/Romarrikets demokrati med den som vi har idag, frågan är en MVG fråga men jag tycker den är svårformulerad precis som du säger. Vilka svagheter hade demokratin? nackdelar med den demokratin jämfört med dagens osv. Själv har jag inte en blankaste förutom det du sa ovan att Aten var en slavstat och att vad jag tror var demokratin krånglig. I Rom kunde rika köpa folkets röster osv, kvinnorna hade ingen rösträtt. Brainstormar bara lite fritt nu
Okej, då antar jag att du ska jämföra den romerska republiken med den atenska demokratin. Jag vill påpeka att jag nedan enbart presenterar min syn på det hela, även om jag naturligtvis har gjort min tolkning genom att läsa seriös forskning.
I Grekland fick alla fria män rösta, och om vi ska förenkla det hade de hade alla lika stora chanser att påverka (förmåga är en annan sak). Man turades om med att utföra viktiga, administrativa arbeten, och man bytte så ofta att en fri man hade en chans på över 50% att få sitta i ett av de högre råden. Observera att denna positiva bild inte står oifrågasatt.
I Rom å andra sidan var systemet mer oligarkiskt. För att få sitta med i senaten var man i början tvungen att köpa sig in, vilket resulterade i en styrande elit. Man hade något som kallades klientsystem, vilket innebar att mäktiga människor (i detta sammanhang kallade patroner) samlade på sig anhängare som stödde dem i utbyte mot det skydd patronens auktoritet innebar (detta har för övrigt ansetts vara grunden till den beryktade maffiakulturen, framför allt då på sicilien. Spännande detalj tycker jag). Senare upprättades något som kallades folktribuner, en slags organisationer som skulle arbeta för vanliga människor, i vilka folket i alla fall fick någon form av chans att komma till tals. De representerades på detta sätt i beslutsfattningsprocessen, men i verkligheten var tribunalerna ofta ett politiskt verktyg i den byrokratiska maktkampen. Mannen på gatan hade sällan en verklig chans att påverka.
I allmänhet är det något romerskt politik präglades av. Korruption och maktkamp mellan ett fåtal rika, till den grad att det blev så ineffektivt att vanligt folk ofta hade det bättre under starka ledare som centraliserade makten (läs: diktatorer, exempelvis Augustus). Det var en blodig kamp mellan olika markägare, generaler och liknande högdjur. I Aten (men inte i exempelvis Sparta, kom ihåg det) var åtminstonde alla fria män någorlunda jämnbördiga i den politiska processen. Folk valdes in till det omröstande, representativa rådet med hjälp av lottning. Ska vi ta upp en märkbar likhet så vill jag nämna de respektive samlingarnas (rådet och senatens) funktion som domstol. I båda systemen avgjordes rättstvister framför samlingen beslutsfattare, och retorik var viktigt eftersom man alltid representerade sig själv. Eftersom vi bara är inne på de politiska systemen antar jag att det är onödigt att ta upp ekonomiska och sociala skillnader/likheter.
Om vi ska se på det hela ur ett lite bredare perspektiv så var egentligen inget av systemen demokratiskt med dagens mått mätt. Kvinnor och slavar, en majoritet av befolkningen, hade inget att säga till om i Grekland, och i Rom hade inte ens de fria männen samma privilegier som beslutsfattarna. Båda systemen byggde på slaveri, men till vilken grad kan diskuteras. Många har påstått att åtminstonde det systemet skulle ha varit möjliga även utan slaveri. Några har gått så långt att säga samma sak om Rom, men det motsätter jag mig med hänvisning till bristen på slavar som en bidragande orsak till Roms fall.
Du har fanimej tur att jag har tenta på det här om en vecka och behöver plugga.