Citat:
Ursprungligen postat av Olaus Magnus
Varför väljer du en förklaringsmodell som uppenbarligen inte håller måttet? (Ja, jag vet svaret: ideologi). Den athenska ekonomin var slavbaserad, visst. Men det var väl precis alla andra ekonomier i regionen och även den romerska? Så hur förklarar din (på marxistiska grunder) slavfokuserade teori varför vissa slavbaserade samhällen levde, frodades och blev till imperier, medan andra, som Athen, gick under? Det gör den givetvis inte. Vidare finns det inget inneboende olönsamt med slavekonomi. Det visade Robert W Fogel redan 1974 beträffande slaveriet i den amerikanska Södern på 1800-talet.
För det första: Jag har inte påstått att slaveriet inte är lönsamt, snarare bygger mitt resonemang på motsattsen; det är så lönsamt att man inte anser sig behöva utveckla mer humana metoder.
Teorin håller i alla fall måttet i internationell forskning, så den håller måttet även för mig. Angående ditt lite mer rationella argument, utvecklingen i samhällen som domineras av slaveri som arbetskraft har drivits framåt genom andra faktorer än ren effektivitetssträvan, exempelvis militär, religiös eller social motivation. Vad gäller effektiviserande av produktionsprocessen stod exempelvis det medeltida jordbruket i det närmaste helt stilla under hela faodalismen, teknologiskt (kvalitativt) sett. De stora utvecklingarna som skedde var kvantitativa. Ingen teori är emellertid ofelbar, undantag kommer alltid finnas. Grekland är emellertid inte ett av dem.
Vad gäller den amerikanska södern tycker jag att det är lustigt att du tar exemplet. Även om Fogel blivit kritiserad för sin anakronistiska syn från flera håll som erkänner till och med han att södern inom agrikulturen låg långt efter nord teknologiskt och, framför allt, vad gäller infrastruktur. Jag tycker att jämförelsen är relevant.