Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-29, 07:26
  #1
Medlem
Så vitt jag förstår får man 2500kr av CSN som Studiebidrag (Ej extra tillägg) varje månad. Kravet är att man genomför 15 högskolepoäng varje termin för att få detta. Säg att jag fram till Januari inte kommer få 15 högskolepoäng. Kommer jag från och med Februari (Nästa period) inte få något bidrag? Eller blir jag skyldig CSN pengarna dom betalade till mig?
Citera
2008-09-29, 07:50
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av philiphan
Så vitt jag förstår får man 2500kr av CSN som Studiebidrag (Ej extra tillägg) varje månad. Kravet är att man genomför 15 högskolepoäng varje termin för att få detta. Säg att jag fram till Januari inte kommer få 15 högskolepoäng. Kommer jag från och med Februari (Nästa period) inte få något bidrag? Eller blir jag skyldig CSN pengarna dom betalade till mig?


Nu är du yr lilleman.


För att få fullt studiemedel på högskolenivå per termin sett ska du studera 30 hp [20 gamla poäng], men det räcker med att ta 75% av 30 hp [22.5 hp alt. 15 poäng].

Om du inte tar 75% av poängen du fått studiemedel för så kommer du inte få något studiemedel för nästa period du söker för, om inte några speciella skäl ligger till grund.

Ett tips är att du söker studiemedel för två terminer i taget eftersom det är lättare att ordna till eventuella snedsteg under ett år. Sedan är CSN ganska snälla första året då du som student endast behöver ordna 37.5 hp av 60 hp första året.
Citera
2008-09-29, 08:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frankelius
Nu är du yr lilleman.


För att få fullt studiemedel på högskolenivå per termin sett ska du studera 30 hp [20 gamla poäng], men det räcker med att ta 75% av 30 hp [22.5 hp alt. 15 poäng].

Om du inte tar 75% av poängen du fått studiemedel för så kommer du inte få något studiemedel för nästa period du söker för, om inte några speciella skäl ligger till grund.

Ett tips är att du söker studiemedel för två terminer i taget eftersom det är lättare att ordna till eventuella snedsteg under ett år. Sedan är CSN ganska snälla första året då du som student endast behöver ordna 37.5 hp av 60 hp första året.


Jag började läsa Ekonomisk Historia nu i Augusti och den håller på fram tills mitten på Januari. Jag har även sökt bidrag för Civil.Ekonom programmet från Januari (Dvs 2 perioder totalt med Eko.Hist inräknat). Jag kommer förmodligen få kanske 7.5hp från Eko.Hist. Menar du att jag kan fortfarande klara mig?

Förresten du sa 75%, menar du inte 45 hp av 60? Hur blir det från och med andra året?
Citera
2008-09-29, 15:44
  #4
Medlem
Deannas avatar
Du ska alltså minst läsa 15 p under en hel termin för att få några pengar (då får du ett halvt studiemedel om du läser med 50% studietakt), läser du 30 p på en termin får du helt studiemedel.. Läser du exempelvis 7,5 poäng på en termin men gör det under 5 veckor så får du helt studiemedel.. Det räknas dels i hur många veckor du läser kurser och dels i vilken studietakt.

Är din kurs i ekonomisk historia på 15 poäng så får du alltså halvt studiebidrag är den 30 kan du få helt.. Skulle du inte sökt bidrag för vårterminen skulle du vara tvungen att klara 7,5/15 poäng (50%) av dessa så vida det är första terminen du läser, annars gäller 75% klarade kurser..
Om du nu har sökt för både höst- och vårterminen så räknas allt ihop och du är tvungen att klara 50% av de kurser du ska ha läst under HT08 och VT09 (så vida det är första gången du läser...)

Du blir sällan återbetalningsskyldig om du läst kurserna men inte klarat. det är oftast då man hoppar av utan att meddela CSN som man får betala tillbaka.
Citera
2008-09-30, 10:46
  #5
Avstängd
Stockinvestors avatar
Hur mkt får man tjäna för att vara berättigad detta bidrag?
Citera
2008-09-30, 18:23
  #6
Avstängd
Stockinvestors avatar
Har kollat runt lite nu och förstått att det här fri beloppet är max 70k nånting för ett helt kalenderår. Gissar att de menar brutto då också.. så ja, studiestöd är bara att glömma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback