2008-09-29, 02:53
Medlem
Attjagorkars avatar
Hej, jag har fastnat lite för jamaicansk ital food, men tråkigt nog har jag inte hittat så mycket recept. Har sökt runt på både google och flashback utan uppnått resultat. Jag kan väl inte vara den enda som är nyfiken på deras sätt att laga mat?

Så om ni vet om något recept, eller har ett par länkar i bakfickan så posta dom mycket gärna här.

Ett enormt plus är om receptet är på svenska! Och maträtten ska vara vegetarisk, dvs inga fisk/skaldjur/kyckling/köttprodukter.

Tack på förhand

/Attjagorkar
Citera
2008-09-29, 07:59
Medlem
Papa Dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attjagorkar
Hej, jag har fastnat lite för jamaicansk ital food, men tråkigt nog har jag inte hittat så mycket recept. Har sökt runt på både google och flashback utan uppnått resultat. Jag kan väl inte vara den enda som är nyfiken på deras sätt att laga mat?

Så om ni vet om något recept, eller har ett par länkar i bakfickan så posta dom mycket gärna här.

Ett enormt plus är om receptet är på svenska! Och maträtten ska vara vegetarisk, dvs inga fisk/skaldjur/kyckling/köttprodukter.

Tack på förhand

/Attjagorkar

Jag kan rekomendera en bok som heter Culinaria Karibien. Den är slutsåld och gått ur produktion men du kan hitta den på bibliotek, det går ju att fjärrlåna också om just ditt bibliotek inte har den. Den innehåller mat ifrån hela västindien däribland Jamaica, samt två sidor som är dedikerade till just Ital Food.

Varför är du nyfiken på Ital Food? För att det verkar gott eller rent ideologiskt?

Anledningen till att jag frågar är just att kärnan i tanken med Ital Food handlar om icke besprutade och närodlade grödor, och isfåfall fungerar ju inte alltid de västindiska recepten eftersom vi har helt andra typer av grödor här i sverige.

Annars kan man ju säga att det handlar om strikt vegansk mat, icke konserverat. Mycket ris, bönor, kokosmjölk, sötpotatis, nötter osv osv. Man undviker ofta salt men det är många som använder det också.

Rice and Peas är ju en klassiker som är fantastiskt gott i sin enkelhet. Och en av Bob Marleys favoriträtter.

Jag brukar göra den såhär: Sautera lite finhackad scharlottenlök i lite matolja. Tillsätt mängden ris och låt den fräsa med löken en liten stund. Slå sedan på hälften till en tredjedel av vätskan. Jag använder mig av grönsaksfond eller oxfond men är du ute efter veganskt så är det ju förståss första alternativet som gäller. Slå sedan på resten av vätskan som är kokosmjölk. Rör ihop och låt sedan sjuda på låg värme precis som med vanligt ris.

Titta till så inte all vätska absorberas så det blir för torrt, ska vara lite kladdigt. När riset är färdigkokt så tillsätt kidneybönor och rör om.

Till detta serverar jag fried dumplings och grillad fisk. Istället för fisken kan du ju t.ex. ha klyftad och ungsbakad sötpotatis eller bara lite sallad.

Dumplings gör du genom att slänga ihop ca 7dl mjöl, 3tsk bakpulver, 3dl vatten. Om du tycker det är ok med salt så tillsätt lite. Rulla till bollar, platta till något och stek dessa sedan i olja eller smör. Inte kanske traditionellt Ital men traditionellt Jamaicanskt så det stänker om det. Kan göras med en del majsmjöl också.
Citera
2008-09-29, 09:13
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Lite länkar, tyvärr är de flesta recepten på engelska men de är lätta att översätta.

http://www.earthcultureroots.com/recipes.html

http://www.matblogg.se/archives/2008...nsk-ital-food/

http://rastafarism.free.fr/italrecipes.htmlv

http://members.aol.com/PraizeJAH/Ital.html
Citera
2008-09-29, 10:41
Medlem
Attjagorkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papadan
Varför är du nyfiken på Ital Food? För att det verkar gott eller rent ideologiskt?

Först och främst vill jag tacka dig (och AnnaAndersson likaså!) enormt för tipsen!

Varför jag vill prova på ital är väl i grund och botten för att jag (som vegetarian) tröttnat på "svensk" vegetarisk mat och länge varit nyfiken på jamaicansk mat, och kände att det var dags att testa det!
Jag är nyfiken på deras sätt att laga rätter på, och de recept jag hittat och maträtter jag har sett, har sett otroligt goda ut.

Även folket har väl ett finger med i spelet. Jag är nyfiken på hela kulturen kan man säga, maten, tron och musiken. Men jag har inte ens orkat försöka lära mig om tron, dvs rastafari än, då det som står på wikipedia är svårt att förstå för mig. Så jag antar att jag ska låta det vara för ett tag, så får vi se om jag är mer intresserad om ett tag. Man ska inte läsa bibeln om man är blind, eller hur?

Återigen tack så hemskt mycket för receptet, uppskattas enormt!
Citera
2008-09-29, 19:55
Medlem
kalaas avatar
Två recept från min jamaicanska kokbok:

Salade i-tal aux quatre haricots
(6 pers)

200 gr brytbönor
200 gr bruna bönor
200 gr haricots verts
200 gr gula skärbönor
20 cl limesaft
färska myntablad

Blanda bönorna i en skål. Tillsätt limesaften och blanda försiktigt tills saften är jämnt fördelad. Täck med plast, låt marinera i kylen i två timmar. Dekorera med myntablad och servera.

Ragoût de lêgumes i-tal
(6 pers)

2 stora tomater, hackade
2 potatisar, skalade och skurna i stora bitar
1 sötpotatis, skalad och skuren i stora bitar
3 morötter, skalade och skurna i skivor
2 medelstora lökar, hackade
60 gr bok choi
2 schalottenlökar, hackade
1,5 l grönsaksbuljong eller vatten
1 tsk hackad timjan

Lägg alla ingredienser i en stor gryta. Koka på medelstark värme tills potatisen är klar.

Jag har flera kokböcker med karibiska recept. Den specifikt jamaicanska innehåller faktiskt inte så många rent vegetariska recept, men i de flesta fall borde man kunna byta ut de icke-vegetariska proteinkällorna mot quorn eller sojaprotein.

Kan gärna ta och skriva ner en bunt med recept om folk är intresserade, dock kommer det att ta mig en stund eftersom jag måste översätta från franska.

Kan även tillägga att en extremt fräsch dressing jag lärde mig göra på Guadeloup bestod av limesaft, pressad vitlök, och salt. Kommer inte ihåg de exakta proportionerna, man får prova sig ram...
Citera
2008-09-29, 20:18
Medlem
Attjagorkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalaa
Två recept från min jamaicanska kokbok:

Tack! Jag är chockad över att du tog dig tiden att skriva av de två ovanstående recept ens, det var tom mer än vad jag vågat hoppas på! Jag är mycket intresserad utav fler recept, men dock vill jag inte begära det utav dig, det skulle känna extremt själviskt. Om fler än jag vill ha mer recept får du gärna skriva ner ett par, men om ingen mer anmäler sig kan du skippa det. Som sagt, detta var mer än vad jag hoppats på. Tack igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in