Citat:
Ursprungligen postat av Attjagorkar
Hej, jag har fastnat lite för jamaicansk ital food, men tråkigt nog har jag inte hittat så mycket recept. Har sökt runt på både google och flashback utan uppnått resultat. Jag kan väl inte vara den enda som är nyfiken på deras sätt att laga mat?
Så om ni vet om något recept, eller har ett par länkar i bakfickan så posta dom mycket gärna här.
Ett enormt plus är om receptet är på svenska! Och maträtten ska vara vegetarisk, dvs inga fisk/skaldjur/kyckling/köttprodukter.
Tack på förhand
/Attjagorkar
Jag kan rekomendera en bok som heter Culinaria Karibien. Den är slutsåld och gått ur produktion men du kan hitta den på bibliotek, det går ju att fjärrlåna också om just ditt bibliotek inte har den. Den innehåller mat ifrån hela västindien däribland Jamaica, samt två sidor som är dedikerade till just Ital Food.
Varför är du nyfiken på Ital Food? För att det verkar gott eller rent ideologiskt?
Anledningen till att jag frågar är just att kärnan i tanken med Ital Food handlar om icke besprutade och närodlade grödor, och isfåfall fungerar ju inte alltid de västindiska recepten eftersom vi har helt andra typer av grödor här i sverige.
Annars kan man ju säga att det handlar om strikt vegansk mat, icke konserverat. Mycket ris, bönor, kokosmjölk, sötpotatis, nötter osv osv. Man undviker ofta salt men det är många som använder det också.
Rice and Peas är ju en klassiker som är fantastiskt gott i sin enkelhet. Och en av Bob Marleys favoriträtter.
Jag brukar göra den såhär: Sautera lite finhackad scharlottenlök i lite matolja. Tillsätt mängden ris och låt den fräsa med löken en liten stund. Slå sedan på hälften till en tredjedel av vätskan. Jag använder mig av grönsaksfond eller oxfond men är du ute efter veganskt så är det ju förståss första alternativet som gäller. Slå sedan på resten av vätskan som är kokosmjölk. Rör ihop och låt sedan sjuda på låg värme precis som med vanligt ris.
Titta till så inte all vätska absorberas så det blir för torrt, ska vara lite kladdigt. När riset är färdigkokt så tillsätt kidneybönor och rör om.
Till detta serverar jag fried dumplings och grillad fisk. Istället för fisken kan du ju t.ex. ha klyftad och ungsbakad sötpotatis eller bara lite sallad.
Dumplings gör du genom att slänga ihop ca 7dl mjöl, 3tsk bakpulver, 3dl vatten. Om du tycker det är ok med salt så tillsätt lite. Rulla till bollar, platta till något och stek dessa sedan i olja eller smör. Inte kanske traditionellt Ital men traditionellt Jamaicanskt så det stänker om det. Kan göras med en del majsmjöl också.