2008-09-28, 17:46
Medlem
tar 3,5 mg varje imovane varje natt sedan 3 år för att kunna sova. Mår nu lite bättre och tänkte försöka bli av med skiten.

Jag vet att detta inte är en speciellt hög dos och knappast handlar om drogrehabilitering. Men det är ändå samtidigt så att jag inte sover utan imovane... så nåt slags beroende är det ju ändå. Men vi struntar i hela detta med att håna mig för att jag postar om en så låg dos.

Mina frågor:
1. Jag har kört samma dos i tre år utan att behöva höja. Betyder det att jag skulle kunna somna utan dem bara det att jag blir "orolig" av abstinensen eller den uteblivna effekten när jag inte tar dem?
2. Är det sant att det verksamma ämnet i tex imovane och stillnoct är det mest beroendeframkallande vi har inom läkemedel i sverige? Läste det nånstans. verkade lite skumt.

3. Egentligen viktigaste frågan: Har någon ett förslag på ett schema hur jag ska trappa ner? En tablett varannan natt eller börja joxa och dela på tabletterna? (som redan är delade 7 mg tabletter).
Citera
2008-09-28, 18:11
Medlem
dinmorsas avatar
3.5mg = Slua helt, du fixar det,
ev.lite orolig sömn första nätterna
Citera
2008-09-29, 01:48
Medlem
fuckedupmaniacs avatar
3.5mg, jag kommer att låta dryg nu men det är doser man ger till barn, det är nog så långt ner du kan komma. Jag har käkat Imovane upp och ner mellan 7.5mg till 22.5mg, jag är inte beroende av just Imovane men jag är beroende av något som hjälper mig att somna.

Jag har vid flera tillfällen abrupt slutat utan att känna suget eller behovet av Imovane.

Men 3.5mg, be om theralen de första nätterna om du verkligen inte kan. Theralen hjälper vid abstinensbesvär väldigt ofta, men du vill nog hellre sluta utan för ja, du blir helt jävla seg i huvudet av theralen.
Citera
2008-09-29, 02:22
Medlem
tack för svaren. ja detta låter ju bra!

ska tilläggas att det är nåt fel på mig. kan tex inte dricka några större mängder kaffe eller alkohol utan att må riktigt kass. gick in i väggen för 3 år sen yada yada yada...

En gång blev jävligt förvånad över att jag inte kunde sova och verkligen låg och ångestsvettades hela natten fastän jag hade tagit min sömntablett. Jag var helt säker på det. När jag vaknade lågen givetvis kvar där på bordet brevid sängen.
Slutsatsen jag drog av det var att jag behöver tabletterna för att sova. Men man kanske skulle testa vad som händer efter en vecka...
Citera
2008-09-29, 18:22
Medlem
zopiklon och stillnoct är ett nervgift.

sjuka piller....vill hellst bara glömma dom..abstinensen är förjävlig.. flera 100 gånger värre än abstinensen när du slutat med cigg.men eftersom detta bara är låtsas benzo som folk säger så är abstinensen värre.dessa piller är tillomed giftigare än riktig benzo.vem som hellst förstår väll att om folk vaknat mitt i natten och gjort saker och man får ett rus så klassas det som narkotika.
Citera
2008-10-02, 15:42
Medlem
jag har aldrig fått abstinens av stillnoct eller imovane,bara svårt att sova om jag tagit dom varje dag under enlängre tid. av benzo får jag abstinens.

det är möjligt att dom är giftigare än benzo för benzo är inte särskilt giftig
antidepp är mycket giftigare än benzo ,och stillnoct. skulle inte utsätta kroppen för såna ,håller mej till benzo o stillnoct.
Citera
2008-10-03, 11:30
Bannlyst
Jag brukade komplettera mitt skyhöga bensointag med 40 mg Stinnoct alternativt 30 mg Zopliklone (tog olika beroende på vad jag fick tag på) för att kunna sova. När jag ändå avgiftades från allt annat tyckte sjukvården att jag även skulle vänja mig av med sömntabletter och jag fick trappa ner med zolpediem (samma som Stilnoct). I slutet låg jag på 10 mg/natt, sen från en dag till en annan bestämde läkaren helt plötsligt att jag inte ska få några sömntabletter mer (delvis eftersom jag började äta en ny epelepsimedicin som enligt honom även skulle hjälpa mig att sova bättre).

Efter tre veckor i princip utan sömn gav jag upp och började äta imovane (som jag skaffar själv då) igen. Håller mig nu (oftast) till 7.5 mg/natt, och kompletterar med maxdos av ett receptfritt läkemedel som heter Neurol och verkar lugnande/sövande. Faktiskt så är Neurol hyfsat bra och det är det enda vettiga receptfria lugnande jag känner till, det är nåt slags naturläkemedel och ska inte vara skadligt alls. Eftersom du ligger på så låga doser imovane så kanske det fungerar på dig att sluta med imovane helt och gå över till Neurol. Första nätterna blir kanske tuffa, men sen när du sover bättre så sänker du Neuroltabletterna tills du slutar helt.

Sen så finns det även en ny sömntablett som heter Melatonin och som inte ska vara vanebildande, som du kan be att få utskriven istället för imovane om det inte går att sluta med dina sömntabletter.
Citera
2008-10-03, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Jag brukade komplettera mitt skyhöga bensointag med 40 mg Stinnoct alternativt 30 mg Zopliklone (tog olika beroende på vad jag fick tag på) för att kunna sova. När jag ändå avgiftades från allt annat tyckte sjukvården att jag även skulle vänja mig av med sömntabletter och jag fick trappa ner med zolpediem (samma som Stilnoct). I slutet låg jag på 10 mg/natt, sen från en dag till en annan bestämde läkaren helt plötsligt att jag inte ska få några sömntabletter mer (delvis eftersom jag började äta en ny epelepsimedicin som enligt honom även skulle hjälpa mig att sova bättre).

Efter tre veckor i princip utan sömn gav jag upp och började äta imovane (som jag skaffar själv då) igen. Håller mig nu (oftast) till 7.5 mg/natt, och kompletterar med maxdos av ett receptfritt läkemedel som heter Neurol och verkar lugnande/sövande. Faktiskt så är Neurol hyfsat bra och det är det enda vettiga receptfria lugnande jag känner till, det är nåt slags naturläkemedel och ska inte vara skadligt alls. Eftersom du ligger på så låga doser imovane så kanske det fungerar på dig att sluta med imovane helt och gå över till Neurol. Första nätterna blir kanske tuffa, men sen när du sover bättre så sänker du Neuroltabletterna tills du slutar helt.

Sen så finns det även en ny sömntablett som heter Melatonin och som inte ska vara vanebildande, som du kan be att få utskriven istället för imovane om det inte går att sluta med dina sömntabletter.

grymt svar!

ska kolla upp både neurol och melatonin!
Jag har för övrigt gått ner från 3,5 mg till at köra 2,5 mg per natt och märker (inte helt oväntat) ingen som helst skillnad.

Appropå sömnbesvär osv. Är det någon som har kört hela racet med terapi, avslappning, meditation, promenader, fysisk aktivitet.....
jag menar den hårda vägen :-)
Citera
2008-10-03, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Heja Turkarna
grymt svar!

ska kolla upp både neurol och melatonin!
Jag har för övrigt gått ner från 3,5 mg till at köra 2,5 mg per natt och märker (inte helt oväntat) ingen som helst skillnad.

Appropå sömnbesvär osv. Är det någon som har kört hela racet med terapi, avslappning, meditation, promenader, fysisk aktivitet.....
jag menar den hårda vägen :-)
Jo det har jag... och nu avgiftas jag från benzo

Melatonin har jag haft och huruvida det är speciellt nyttigt för kroppen att få ett tillskott av det egenproducerade sömnhormonet tvistar de lärda.

Sov inte speciellt bra på det så jag kommer förmodligen börja käka 15mg imovane till natten igen...
Citera
2008-10-03, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zniffe
Jo det har jag... och nu avgiftas jag från benzo
Hur går det för dig? jag lider verkligen med dig..., läste precis om din nedtrappning i en annan tråd.
Citera
2008-10-03, 13:59
Medlem
NinjaTomtes avatar
Gå upp klockan 5 varje morgon så sover ni fint på kvällen sen
Citera
2008-10-03, 14:15
Medlem
ja det är klart att det hjälper att gå upp på fasta tider och tidigt osv.
problemet är att det utvecklar sig oftast såhär.

----------------------------------------
man försöker sova men somnar först kl 04.00 och sover en orolig timme.

Sen går man upp kl 05 och har en för djävlig dag.

kl 22 går man och lägger sig men är så uttmattad att det är skitjobbigt att somna för man är utmattad och får bara obehagskänslor. man "sover" några fördjävliga timmar mellan 02 och 05

föregående upprepas några nätter.

Till slut orkar man inte kämpa mer och sover mellan 02 och 12 av ren utmattning i alla fall.

tillbaka till början.
----------------------

det är klart att det går att bryta mönster och komma in in nya men när problemet är sömnlöshet i allmänhet så är inte dygnsrytm så lätt att fixa då problemet är just att man har svårt att sova på beställning...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in