Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Jag brukade komplettera mitt skyhöga bensointag med 40 mg Stinnoct alternativt 30 mg Zopliklone (tog olika beroende på vad jag fick tag på) för att kunna sova. När jag ändå avgiftades från allt annat tyckte sjukvården att jag även skulle vänja mig av med sömntabletter och jag fick trappa ner med zolpediem (samma som Stilnoct). I slutet låg jag på 10 mg/natt, sen från en dag till en annan bestämde läkaren helt plötsligt att jag inte ska få några sömntabletter mer (delvis eftersom jag började äta en ny epelepsimedicin som enligt honom även skulle hjälpa mig att sova bättre).
Efter tre veckor i princip utan sömn gav jag upp och började äta imovane (som jag skaffar själv då) igen. Håller mig nu (oftast) till 7.5 mg/natt, och kompletterar med maxdos av ett receptfritt läkemedel som heter Neurol och verkar lugnande/sövande. Faktiskt så är Neurol hyfsat bra och det är det enda vettiga receptfria lugnande jag känner till, det är nåt slags naturläkemedel och ska inte vara skadligt alls. Eftersom du ligger på så låga doser imovane så kanske det fungerar på dig att sluta med imovane helt och gå över till Neurol. Första nätterna blir kanske tuffa, men sen när du sover bättre så sänker du Neuroltabletterna tills du slutar helt.
Sen så finns det även en ny sömntablett som heter Melatonin och som inte ska vara vanebildande, som du kan be att få utskriven istället för imovane om det inte går att sluta med dina sömntabletter.
grymt svar!
ska kolla upp både neurol och melatonin!
Jag har för övrigt gått ner från 3,5 mg till at köra 2,5 mg per natt och märker (inte helt oväntat) ingen som helst skillnad.
Appropå sömnbesvär osv. Är det någon som har kört hela racet med terapi, avslappning, meditation, promenader, fysisk aktivitet.....
jag menar den hårda vägen :-)