Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2001-09-09, 21:44
Medlem
Svensk Lagboken på Internet?

Det räcker väl inte med bara misstanke...???
Borde finnas någon bevisbörda här också, eller?

/Hast
Citera
2001-09-10, 13:15
Medlem

Näe, det behövs inte. Man gör det p.g.a säkerhetsskäl.
Citera
2001-09-10, 16:12
Medlem

Då är alltså Charles Dungeons uttalande fel:

"Får då butikspersonal skyddsvisitera dig? I 99% av fallen är svaret nej. De kan BE DIG
att få titta i din väska (t.ex.) men allt som oftast inte tvinga dig."

/Hast
Citera
2001-09-10, 19:04
Medlem

Det beror på hur man ser det. Eller rättare sagt det beror på hur nojig butikspersonalen är. Hon/han gör inget fel så länge hon/han kollar efter vapen. Men som sagt om man "råkar" hitta något annat än vapen som man kan bevisa är stöldgods så är det bara till att beslagta och vänta på polisen. Som alltid SKALL tillkallas efter ett envarsgripande.
Citera
2001-09-10, 21:12
Medlem

Det här med lagar är som ni märker inte alltid det lättaste. Vad skulle vi annars ha jurister till?

Butikspersonalen BÖR inte skyddsvisitera dig därför det inte finns skäliga motiv att göra det. Det finns ingen anledning att tro att en snattare eller simpel tjuv skulle gå omkring med skarpladdade skjutvapen, bajonetter eller andra tillhyggen (personalen måste dessutom frukta att vederbörande kan tänkas använda dessa för att skada sig själv eller andra). Då skulle de antagligen ägna sig åt bankrån istället för att sno chokladkakor eller kläder eller vad det nu kan vara. I mina ögon skulle en visitation i detta läge vara omotiverad, alltså, EJ lagligt tillåten.

Butikspersonalen KAN däremot skyddsvisitera dig om den är (för att använda Honken Larssons uttryck) är tillräckligt nojig och situationen i övrigt är abnorm. Jag satte sannolikheten för detta till 1 på 100 ("Får då butikspersonal skyddsvisitera dig? I 99% av fallen är svaret nej. De kan BE DIG
att få titta i din väska (t.ex.) men allt som oftast inte tvinga dig").

Kontentan kan bli:

Får butikspersonal skyddsvisitera dig?
I teorin ja. I praktiken nej.

C. Dungeon

Citera
2001-09-10, 23:01
Medlem

Det hela är en gråzon. Men självklart så får dom skyddsvisitera vid gripande av brottsling!
Därom råder ingen tvekan. En jävla massa av dom som snattar går omkring med knivar och en massa annan jävla skrot. Man är med all rätt lite orolig på vad dom har på sig. Visst man kan vänta på att polisen kommer och gör det. Men då kan det ju vara försent!

Bättre att förekomma än att förekommas.
Citera
2001-09-11, 17:43
Medlem

Jaha... ni verkar ha delade åsikter om när man bör/får skyddvisitera, det råder det ju ingen som helst tvekan om i alla fall.
Själv så tycker jag att Charles motivering låter mest trolig...

/Hast
Citera
2001-09-12, 21:51
Medlem

Jag känner att jag inte tillföra debatten mer och kommer inte göra fler uttalanden. Sånt här går ju snacka om i evigheter.
Citera
2001-09-13, 09:37
Medlem

Charles Dungeon. Sant, hur som helst, dina övriga inlägg var mycket bra!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in