2008-09-28, 16:00
Medlem
Zapplines avatar
Hejsan.
Vet inte om jag postar detta i rätt forum men i alla fall.

Det är så att jag stött på ett ganska irriterande problem med min laptop.
Jag kan inte koppla upp mig till mitt trådlösa nätverk. Det fungerade tidigare men efter en formatering av datorn p.g.a stul med DVD läsaren, virus och annat klyddm upphörde det helt enkelt att fungera. Ska försöka förklara hur det hela ser ut.

Jag änvänder som sakt en laptop (Advent 7201 tror jag den heter) med windows vista. Den har en inbyggd trådlös mottagare.
men när jag går in på: Connect to finns där inget trådlöst nätverk att koppla upp sig mot. Så jag gick in på Control Panel --> Network and sharing center --> Manage network connections. Kan det bara hitta Local Area Connection som är kopplat med nätverkssladd. Sen finns där inte mer. men det bör finnas en likadan connection som är till det trådlösa men som sakt finns den inte där.
Eftersom jag inte heller vet vad nätverkskortet heter vet jag inte var jag ska hitta drivrutiner eller liknande.

Någon som stött på detta problemet tidigare? Någon som vet hur man får rätt på det? Tacksam för svar.

//Zappline
Citera
2008-09-28, 16:05
Medlem
Tycker du ska kolla på tillverkarens hemsida, efter drivrutiner.
Citera
2008-09-28, 16:12
Medlem
talip_ks avatar
Om du högerklickar på den här datorn och väljer hantera och väljer enhetshanteraren i nästa meny bör du kunna se all hårdvara som är installerad på datorn.
Om du sedan tittar under nätverkskort så borde du kunna se om du har drivrutiner för ditt trådlösa nätverkskort. Om du inte hittar något där och istället har ett gult utropstecken brevid något som heter ethernetkort eller något liknande så saknas drivrutinerna.
Det du får göra då är att google på Advent 7201 drivers eller något liknande och leta fram drivrutinerna till vista.

Hoppas att detta hjälper
Citera
2008-09-28, 17:58
Medlem
Zapplines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talip_k
Om du högerklickar på den här datorn och väljer hantera och väljer enhetshanteraren i nästa meny bör du kunna se all hårdvara som är installerad på datorn.
Om du sedan tittar under nätverkskort så borde du kunna se om du har drivrutiner för ditt trådlösa nätverkskort. Om du inte hittar något där och istället har ett gult utropstecken brevid något som heter ethernetkort eller något liknande så saknas drivrutinerna.
Det du får göra då är att google på Advent 7201 drivers eller något liknande och leta fram drivrutinerna till vista.

Hoppas att detta hjälper

Jag kollade under Device Manager och hittade Network Adapters. Under det pluset, finns det något som heter Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC. Den programvaran fungerar korrekt och jag misstänker att det är där jag kopplat in nätverkssladden till datorn så att säga. Sen finns där inte fler alternativ. Så jag hittar inget kallat ethernetkort.

har googlat efter Advent 7201 men hittar bara olika prislister och information om datorn, av någon anledning kan jag hitta deras hemsida heller
Citera
2008-09-28, 18:16
Medlem
talip_ks avatar
RaLink RT2561/RT2661 802.11a/b/g Wireless LAN , heter ditt trådlösa nätverkskort enligt http://www.uktsupport.co.uk/advent/laptop/7201.htm
Hade gärna hjälpt dig men har lite ont om tid just nu. Loggar in i kväll igen och kollar om du inte har hittat något tills dess
Citera
2008-09-28, 18:34
Medlem
Zapplines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talip_k
RaLink RT2561/RT2661 802.11a/b/g Wireless LAN , heter ditt trådlösa nätverkskort enligt http://www.uktsupport.co.uk/advent/laptop/7201.htm
Hade gärna hjälpt dig men har lite ont om tid just nu. Loggar in i kväll igen och kollar om du inte har hittat något tills dess

Tack så mycket det va precis det jag letade efter. efter jag fått reda på vad mitt nätverkskort hette var det inga problem att hitta drivisar, nu e jag i gång med att konfiguera nätverket och det verkar som allt löser sig.

tack så mycket
M.v.h
Zappline
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in