2008-09-28, 09:07
Medlem
Octavianuss avatar
Som jag skrivit om i en annan tråd, så blev min stora lamstek lite skämd. Nu är frågan bara, är den ätbar?
Den har legat 4 dagar över vad som stod på inplastningen när jag fick den av slaktarn. Men en stor stek bör väll klara det va? Den luktade lite konstigt, och jag skar bort de bitar som såg lite konstiga ut.
Nu har jag beslutat mig för att göra en fårfiol av den, så den ligger just nu i saltlake, och sa ligga där ngn dag till innan jag steker den igenom.
Så kommer den smaka illa också, eller behöver jag itne oroa mig?
Citera
2008-09-28, 09:10
Medlem
dePauls avatar
Om jag mot all förmodan låter köttet bli lite halvdåligt så brukar jag tvätta det i ljummet vatten. Om det trots allt fortsätter att lukta så brukar jag kassera det. Om lukten i samband med denna behandling försvinner så brukar jag använda det.

~Paul~
Citera
2008-09-28, 09:14
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Om jag mot all förmodan låter köttet bli lite halvdåligt så brukar jag tvätta det i ljummet vatten. Om det trots allt fortsätter att lukta så brukar jag kassera det. Om lukten i samband med denna behandling försvinner så brukar jag använda det.

~Paul~
ok, nu har jag iofs inte gjort det så nu vet jag inte. Men när jag luktar på det när det legat i saltlake ett dygn, så luktar det inte. Då kanske det är lugnt, eller så är det bara saltet som har gjort så det inte luktar med det smakar dåligt iaf?
Citera
2008-09-28, 10:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
ok, nu har jag iofs inte gjort det så nu vet jag inte. Men när jag luktar på det när det legat i saltlake ett dygn, så luktar det inte. Då kanske det är lugnt, eller så är det bara saltet som har gjort så det inte luktar med det smakar dåligt iaf?
Torka köttet och låt det stå i kyl i en halvtimme eller så. Lukta på det igen. Luktar det trots allt så får du slänga det.

~Paul~
Citera
2008-09-28, 12:45
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Torka köttet och låt det stå i kyl i en halvtimme eller så. Lukta på det igen. Luktar det trots allt så får du slänga det.

~Paul~
OK, hur är det annars, om det luktar? Man blir inte sjuk antar jag då det kommer bli genomstek ordentligt. Men kommer det smaka prutt annars eller?
Citera
2008-09-28, 13:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
OK, hur är det annars, om det luktar? Man blir inte sjuk antar jag då det kommer bli genomstek ordentligt. Men kommer det smaka prutt annars eller?
Du kommer inte att kunna äta det eftersom smaken är ganska vidrig.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in