Citat:
Ursprungligen postat av
torkskap1
Jag noterar 50/50 i varenda avsnitt, och om det skulle bli så att 50/50 missgynnade deltagaren så skulle jag bli så förvånad att jag minns det enbart därför.
Om du själv inte noterat det så kanske du har sämre uppmärksamhet när det gäller sådant bara. Jag kan dock garantera dig att det inte är något jag "fått för mig", är inte en sådan som "killgissar". Som sagt, hitta tre avsnitt där 50/50 missgynnade deltagaren. Borde inte vara så svårt för dig om du tror jag har fel.
Det är förövrigt många i denna tråd som påpekat detta angående 50/50. Vore lite märkligt om vi alla har helt fel och inbillat oss detta.
Ok, envis och nyfiken som jag är bestämde jag mig för att anta utmaningen. Jag har även bollat med chatgpt för att försäkra mig om att mina antaganden om sannolikheter och liknande är korrekta plus att jag även frågade om hur det ligger till med lagar och regler och liknande, men det kan vi återkomma till.
Jag har gått igenom de två säsonger som ligger ute i dagsläget men gjorde även ett halvtaskigt försök att hitta fler gamla säsonger utan att lyckas. Jag har inte tagit med kändisspecialerna.
Jag satt och kollade via miniatyrvyn i tidslinjen för avsnitten online för att snabbare kunna hitta alla 50/50 situationer vilket gjorde det ganska smidigt. Annars hade det nog tagit för lång tid och jag hade inte pallat.
Jag kan så klart också ha missat något tillfälle eller gjort andra misstag men jag har försökt att vara noggrann.
Vid 12 tillfällen så har den tävlande antingen inte resonerat alls kring alternativen eller bara nämnt ett alternativ som de tror på (som varit det korrekta). Dessa tillfällen har jag räknat bort.
Två tillfällen var svårbedömda då deltagaren resonerade lite kring alla möjliga alternativ så dessa är uteslutna (ena kunde möjligtvis ha varit något i den tävlandes favör och det andra något negativt för deltagaren men i vilket fall svårt att ha med i någon sannolikhetsbedömning).
Övriga situationer är 24 stycken till antalet och de presenteras i en ny post så att inte den här blir alldeles för lång.