Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-05, 14:48
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Så man skulle rent hypotetiskt kunnat sitta där i flera dagar i sträck och tänka? Det finns ingen restriktion alls?
Troligen ingen exakt maxgräns i tid som finns inskriven i någon regelbok och mäts av en klocka. Däremot säkert någon form av rimlighetsbedömning som görs av Rille som efter 15-30 minuters tänkande av den tävlande säger att nu har du 3 minuter på dig att bestämma dig. Sedan klipps det allra mest av detta bort inkl Rilles uppmaning och man får bara se de sista minutrarna innan den tävlande avger sitt svar.
Citera
2024-10-05, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Troligen ingen exakt maxgräns i tid som finns inskriven i någon regelbok och mäts av en klocka. Däremot säkert någon form av rimlighetsbedömning som görs av Rille som efter 15-30 minuters tänkande av den tävlande säger att nu har du 3 minuter på dig att bestämma dig. Sedan klipps det allra mest av detta bort inkl Rilles uppmaning och man får bara se de sista minutrarna innan den tävlande avger sitt svar.

Så då finns det en form av ungefärlig maxgräns? Är den specificerad i tävlingsreglerna för de tävlande eller är det när programledaren själv tröttnar?

Det är ju en tävling som borde ha klara och likvärdiga regler för alla. Det känns ju inte rimligt att man ska förlora pengar på programledarens godtycklighet. Om man till exempel inte svarar alls under den tiden programledaren kräver ett svar. Vad händer då? Är ett icke-svar att betrakta som ett felaktigt svar efter en viss tid?

Jag förstår att all dötid klipps bort. Det känns ju rimligt eftersom det blir dålig tv. Men då det är en tävling om pengar borde det ju rimligtvis finnas en maximal tidsgräns specificerad. Annars skulle man ju kunna sitta där i en evighet med rätt att göra så enligt spelet.
Senast redigerad av flashbackdasen 2024-10-05 kl. 14:57.
Citera
2024-10-05, 15:16
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Så då finns det en form av ungefärlig maxgräns? Är den specificerad i tävlingsreglerna för de tävlande eller är det när programledaren själv tröttnar?

Det är ju en tävling som borde ha klara och likvärdiga regler för alla. Det känns ju inte rimligt att man ska förlora pengar på programledarens godtycklighet. Om man till exempel inte svarar alls under den tiden programledaren kräver ett svar. Vad händer då? Är ett icke-svar att betrakta som ett felaktigt svar efter en viss tid?
Jag känner inte till om någon exakt tidgräns finns inskriven i en regelbok utan det är nog som sagt fråga om en rimlighetsbedömning av Rille. Likadant är det ju i program som Alla Mot Alla och På Spåret där ingen explicit maxtid finns men där programledaren efter ett tag kommer att säga att de vill ha ett svar (i dessa program kan man ju dock inte vinna pengar utan bara äran). Sedan kan man ju i dessa program också låta bli att svara (gissa) vilket ju inte förekommer i Postkodmiljonären där man alltid avger ett svar om man inte stannar och hoppar av.

Det rimliga om man väntar för länge med att svara i Postkodmiljonären och inte heller svarar efter Rilles uppmaning är väl att det då räknas som att man har stannat och hoppat av. Om det mot förmodan skulle hända kan Rille meddela den tävlande detta och de kan sedan spela in en liten snutt där den tävlande säger att de hoppar av som de klipper in i programmet.

Frågor i dessa typer av program är ju dock inte sådana att det lönar sig att tänka någon extremt lång tid. Det rör sig ju inte om svåra mattetal som man skall lösa i huvudet eller liknande. Efter en viss (ganska kort) tid har man nog fått upp all sparad kunskap om frågan som man har i huvudet och det är dags att avge sitt svar.
Citera
2024-10-05, 15:43
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Så man skulle rent hypotetiskt kunnat sitta där i flera dagar i sträck och tänka? Det finns ingen restriktion alls?

Tvingas då programledaren och publiken sitta där i flera dygn i sträck och vänta?
Självklart kan man inte sitta där och tänka i flera dagar. Det är en svindyr produktion med ett tydligt körschema. Varje sekund kostar x-antal kronor.

Här är en superintressant video med behind-the-scenes från Postkodmiljonären. Rekommenderas varmt:
https://youtu.be/2xT9B4knxKU?t=288

Notera att det står "snabbt slut" på Rickards skärm. Det är alltså producenten som kommunicerar med Rickard kring betänketid - när det är dags att runda av frågor, osv.
Senast redigerad av peterZiipen 2024-10-05 kl. 15:46.
Citera
2024-10-05, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Självklart kan man inte sitta där och tänka i flera dagar. Det är en svindyr produktion med ett tydligt körschema. Varje sekund kostar x-antal kronor.

Här är en superintressant video med behind-the-scenes från Postkodmiljonären. Rekommenderas varmt:
https://youtu.be/2xT9B4knxKU?t=288

Notera att det står "snabbt slut" på Rickards skärm. Det är alltså producenten som kommunicerar med Rickard kring betänketid - när det är dags att runda av frågor, osv.

Jo, min fråga handlar då om man som deltagare struntar i att skynda sig. Vad blir påföljden? Är det någon som är insatt kring vad påföljden blir.

Ponera att jag sitter i stolen och ska svara på frågorna.

Programledaren: Det är dags för dig att svara nu. Du har suttit och funderat i en timme.
Jag: Jag vill fortsätta fundera.
Programledaren: Nu får du nog ta och svara.
Programledaren: Nu måste du antingen gissa på något eller avbryta

Vem har enligt reglerna makten?

Jag förstår att det programledarna bara kan avbryta i "skämtprogram" som alla mot alla där inga pengar är inblandade. Men sitter jag på miljonfrågan och vill ta all tid jag kan (sitta och fundera i flera timmar). Vad ska de göra åt det?
Citera
2024-10-05, 16:28
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Jo, min fråga handlar då om man som deltagare struntar i att skynda sig. Vad blir påföljden? Är det någon som är insatt kring vad påföljden blir.

Ponera att jag sitter i stolen och ska svara på frågorna.

Programledaren: Det är dags för dig att svara nu. Du har suttit och funderat i en timme.
Programledaren: Nu får du nog ta och svara.
Programledaren: Nu måste du antingen gissa på något eller avbryta

Vem har enligt reglerna makten?

Jag förstår att det programledarna bara kan avbryta i "skämtprogram" som alla mot alla där inga pengar är inblandade. Men sitter jag på miljonfrågan och vill ta all tid jag kan (sitta och fundera i flera timmar). Vad ska de göra åt det?
Som sagt, producenten har makten och bestämmer över programmet. Den tävlande får givetvis inte sitta och fundera på varje fråga i över en timme. Det är helt orimligt och skulle bli alldeles för kostsamt. Som Dr.King säger så handlar det förmodligen om common sense och en rimlighetsbedömning.
Citera
2024-10-05, 16:30
Medlem
SodaFointains avatar
Inte fan kom de till min ort de sa ju de skulle det grrr. Linköping arg. Need cashen!
Citera
2024-10-05, 19:59
Medlem
serotonins avatar
Nu såg jag bara slutet av dagens program så jag vet inte svårigheten på alla frågor, men denna kvinna verkar vass. Hoppas hon går hela vägen!
Citera
2024-10-05, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Nu såg jag bara slutet av dagens program så jag vet inte svårigheten på alla frågor, men denna kvinna verkar vass. Hoppas hon går hela vägen!
Hon är kunnig absolut . Dock inga livlinor kvar så hon behöver ha maxflyt med dom 2 sista frågorna
Citera
2024-10-05, 20:04
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Hon är kunnig absolut . Dock inga livlinor kvar så hon behöver ha maxflyt med dom 2 sista frågorna

Har hon fått någon fråga om gamla regenter ännu (mitt hatämne nummer ett)? Får för mig att det alltid kommer någon sådan om man ska upp till miljonen.
Citera
2024-10-11, 19:37
Medlem
Vågat av Meeri att våga gambla ändå även om svaret var fel .

Hon hade varit värd miljonen
Citera
2024-10-11, 19:37
Medlem
Keysors avatar
Kudos att hon vågade chansa, det är alldeles för många som fegar ur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in