Citat:
Ursprungligen postat av
jenlov
Ok. Själv hoppas jag att hon aldrig kommer tillbaka. Inte för att jag har något emot henne, men för att det är det bästa grepp de gjort på väldigt många år att ta in Jonas.
Han är ju vikarie så antar att de tar tillbaka Titti. Min poäng var att det är väldigt orättvist att i ett program så kan man ha världsmästaren i minne som vunnit programmet enkelt=dvs nästan garanterat att man får rätt svar om man använder den livlinan. Jämfört med de som får ha nån annan där garantin att man får rätt svar till 99% sjunker betydligt. Är ju också lite orättvist med de som får musikfrågor jämfört med de som inte får när Gradvall sitter där. Hela programmet hade kunnat vara så otroligt mycket bättre. Återigen: gör som i brittiska.
För övrigt tycker jag inte 18-åringens frågor var lättare än för någon annan. Det beror på lite vad man kan. Som någon skrev tidigare är det ju exempelvis skitenkelt att kunna var Lewandowski kommer ifrån om man är lite fotbollsintresserad men är man inte det är det svårt. Och det var på en låg nivå. När jag var 18 år kunde jag fan knappt treans gångertabell eller visste vad Finlands huvudstad heter (överdriver lite) men skulle idag säga att jag är mer allmänbildad än snittet.
Såhär skulle programmet vara som bäst (det mesta taget från brittiska versionen):
Något som aldrig kommer hända: 1. Bort med lotteriet. Att se nån jävla kändisfjolla dela ut checkar till människor är HELT JÄVLA OINTRESSANT. Det kan vara ett separat program och inte inbakat i tävlingen. Förstår att postkodlotteri-maffian vill tjäna pengar så det lär ju aldrig försvinna men det är vidrigt att de kapat ett program för det.
2. Höj prissumman!! Kollar man på brittiska eller amerikanska (antar att det är liknande i resten av världen) där de klarar frågan för 100k $ eller £ som är vanligt så har de alltså redan där vunnit mer än vad man gör i Sverige om man klarar alla frågor vilket sker väldigt sällan.... Att vinna 100k SEK i brittiska eller amerikanska är ju skitenkelt, svara rätt på de första enkla frågorna till första säkerhetsnivån så har du 100k. I Sverige krävs betydligt mer för att nå dit. Blir roligare för oss tittare när prissumman är större.
Något man kan göra:
1. Byt till en mer karismatisk programledare. I UK har de Jeremy Clarkson.
2. Ändra livlinorna till samma som i brittiska versionen. Två ring en vän istället för en, vännerna har folk från produktionen hos dem som kollar att de inte använder något som att googla exempelvis för att ge rätt svar. Då slipper vi de hemska googlarna och det blir mer intressant ifall det är en kunnig vän snarare än om det är en vän som kan använda internet, dessutom två försök då alltså. 50/50 kvar. Sista livlinan är "fråga programledaren" där beror det på vilken programledare man har. I UK med Jeremy är det oerhört roligt när han ska försöka gissa för han är så kass och ibland gör han bort sig. Men hittar man ingen bra programledare kan "byt fråga" vara kvar istället.
3. Låt deltagaren sätta andra säkerhetsnivån. I brittiska är det en säkerhetsnivå på 10k GBP (efter lika många frågor som svenska versionen där det är 10k sek) Sen inför varje fråga efter det får man själv bestämma var den andra säkerhetsnivån ska vara. Man måste då klara frågan för att ha det som sin andra säkerhetsnivå. Alltså kan man teoretiskt sätta andra säkerhetsnivån på näst sista frågan. Generellt är det ju smart att sätta på nästa fråga om du bränt dina livlinor på frågan innan exempelvis. Mer spännande för oss tittare då folk är beredda att gambla mer då.
Ett fantastiskt program från början som äckliga TV4 förstört som med allt annat och låtit postkodmaffian infiltrera.