Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-15, 10:43
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ok. Själv hoppas jag att hon aldrig kommer tillbaka. Inte för att jag har något emot henne, men för att det är det bästa grepp de gjort på väldigt många år att ta in Jonas.

Tyvärr tror jag inte att Jonas är permanent då han benämndes som "vikarie" i första programmet han var med i.
Citera
2023-10-15, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Tyvärr tror jag inte att Jonas är permanent då han benämndes som "vikarie" i första programmet han var med i.

Antagligen inte, men det behöver inte betyda speciellt mycket. Inte säkert att det från början var bestämt till 100% heller, kan ju varit sagt ett par avsnitt från början, sedan bestämmer de hur det blir baserat på hela bilden, vad han tycker själv, hur Jan, Hanna och Rikard tycker att samarbetet med honom funkar, etc. Men, absolut, man får givetvis vara beredd på att han kan försvinna.
Citera
2023-10-15, 11:36
Medlem
Herrejävlar vilka busenkla frågor 18-åringen fick.

Jag valde att gå igenom de senaste 10 programmens frågor upp till 100 000.
18-åringen fick definitivt betydligt enklare än de andra.

Ungen här hemma, som är 14, kunde nästan allihop.
Citera
2023-10-15, 12:04
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Herrejävlar vilka busenkla frågor 18-åringen fick.

Jag valde att gå igenom de senaste 10 programmens frågor upp till 100 000.
18-åringen fick definitivt betydligt enklare än de andra.

Ungen här hemma, som är 14, kunde nästan allihop.

Nästan räcker inte om man vill åt miljonen - och det är ju inte alltid livlinorna förlänger livet i tävlingen. Stjärnpanelen är ju lite av ett lotteri att fråga, 50/50 förutsätter att man har en idé om vad som kan tänkas vara det riktiga svaret och väljer man att ringa en vän gäller det att formulera frågan snabbt, tydligt, enkelt och hoppas vännen hänger med.

Hur skeptisk jag än är till yngre deltagare i tävlingarna, så tycker jag trots allt 18-åringen imponerar. Nu hoppas jag han tar miljonen.
Citera
2023-10-15, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Nästan räcker inte om man vill åt miljonen - och det är ju inte alltid livlinorna förlänger livet i tävlingen. Stjärnpanelen är ju lite av ett lotteri att fråga, 50/50 förutsätter att man har en idé om vad som kan tänkas vara det riktiga svaret och väljer man att ringa en vän gäller det att formulera frågan snabbt, tydligt, enkelt och hoppas vännen hänger med.

Hur skeptisk jag än är till yngre deltagare i tävlingarna, så tycker jag trots allt 18-åringen imponerar. Nu hoppas jag han tar miljonen.

Jag är inte imponerad av 18-åringen, Han fick busenkla frågor ända upp till 100k. Så fort de blev lite klurigare var han tvungen att börja använda livlinorna.

Att han kommit så långt beror just på att han fick jätteenkla frågor. Det kan ingen förneka.
Citera
2023-10-15, 12:36
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Citat:
Jag är inte imponerad av 18-åringen, Han fick busenkla frågor ända upp till 100k. Så fort de blev lite klurigare var han tvungen att börja använda livlinorna.

Att han kommit så långt beror just på att han fick jätteenkla frågor. Det kan ingen förneka.

Tycker varken saltfrågan, musikfrågan, nobelfrågan eller religionsfrågan kan kategoriseras som 'busenkla' för en 18-åring? Rejäl risk för att slås ut - även vid användning av livlinor.

Placera dig i hans sits, du som 18-åring - hade du klarat av att komma så långt? Själv är jag övertygad om att jag hade åkt ut eller sagt stopp och tagit vad nu för summa jag hade garanterats.
Citera
2023-10-15, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Tycker varken saltfrågan, musikfrågan, nobelfrågan eller religionsfrågan kan kategoriseras som 'busenkla' för en 18-åring? Rejäl risk för att slås ut - även vid användning av livlinor.

Placera dig i hans sits, du som 18-åring - hade du klarat av att komma så långt? Själv är jag övertygad om att jag hade åkt ut eller sagt stopp och tagit vad nu för summa jag hade garanterats.

NaCl kan alla i den ålder som går natur (som han gör).
Även litteraturfrågan, då detta är något man går igenom på lektionerna i samband med Nobel.

Han fick jätteenkla frågor jämfört med vad de andra tävlande brukar få.
Citera
2023-10-15, 13:25
Medlem
dexterss avatar
Citat:
NaCl kan alla i den ålder som går natur (som han gör).
Även litteraturfrågan, då detta är något man går igenom på lektionerna i samband med Nobel.

Han fick jätteenkla frågor jämfört med vad de andra tävlande brukar få.

18 åringens frågor är helt upplagt för att han skall klara av upp till 100k. Löjeväckande frågor! Hycklandet från Tv4 luktar lång väg och att tävlingen inte är rättvis överhuvudtaget blir fullkomligt synligt.

🤮🤮
Citera
2023-10-15, 16:42
Medlem
Zyxel04s avatar
Lite snack kring om frågorna var enkla eller svåra.

Jag skrev i ett tidigare inlägg: Att det känns som om frågorna är anpassade efter deltagarna. Kanske vill man hjälpa folk, lol?

Men ja, som det också har sagts. Den tidigare deltagaren fick en fråga om vilket landskap Ängelholm är i och färger på Nederländernas flagga. Även kuben i Mekka är relativt enkel. Det var också en ung deltagare i det skeendet, hon juristen som spelat amerikansk fotboll i Örebro.

De fem första frågorna är ju vanligen ganska enkla. Men.. ofta brukar de komma något "gammalt" ord där betydelsen efterfrågas. Sånt kan vara svårt för yngre, men de fick inte den killen.

Den sjätte frågan handlade om "salt" och den visste han eftersom han pluggade natur.

Den sjunde frågan hade han ingen personlig anknytning till, men... att koppla ihop soja och tofu är väl en "ok" fråga för den nivån.

Åttonde frågan handlade om fotboll och det var något som han gillade. Alltså.. dessa fotbollsfrågor blir väldigt speciella då någon som är fotbollsintresserad kan det lätt. Förra säsongen, när det också var en ung deltagare, så fick han frågan "Varifrån kommer Kvaraselia" som TRETTONDE fråga. Det är ju lite som Lewandowski-frågan, dock högre upp. Tidigare har också Jose Mourinhoshemland efterfrågats, lol. Men

Nionde frågan var om Tory i Storbritannien.. ja jag vet inte... Den är väl inte överdrivet svår men inte överdrivet lätt.

Men reagerade väl på tionde frågan, att han får en nobelpristagare från 2022 (!). Dessutom har han flax med att dom pratat om det i skolan. Om det är någon nobelpristagare som han hade kunnat lista ut så är det ju någon i mer modern tid, hade det varit någon från 2010 eller tidigare så hade det varit betydligt svår. Det känns liksom som om produktionen tycker synd om honom eller vill ge han en "ärlig chans" och därför kommer den frågan.

Att han har tydliga luckor syntes u på fråga nr 11 där han inte ens hade hört talats om Scorpions. Så det är tveksamt om han klarat en enda nobelrpistagare i litteratur förutom den från 2022.

Nu sa han förvisso att han har svårt för kulturfrågor, typ film, litteratur, musik (osv). Och när han väl får en litteraturfråga så är det någon sån.

Alltså, jag vet inte, jag har väl inte så mycket åsikter om honom. Han är kanske trevlig (eller inte). Men känns som att han kommer tro att han är "något" när han kommer tillbaka till skolan och har dominerat i postkodmiljonären. Men vem vet...

Jag har svårt att se honom gå hela vägen till miljonen. Det beror förvisso lite på flax med frågor, men mm... Jag tror han har för stora kunskapsluckor.

"Ring en vän" har han kvar som livlina och han har säkert någon finnig kompis som sitter och googlar. Därmed lär han kunna ta sig minst en nivå till.

50/50 är mer väl mer tveksamt at than kan använda, beror på om han har en aning.

En sån ung kille lär inte våga chansa.
Citera
2023-10-15, 21:15
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ok. Själv hoppas jag att hon aldrig kommer tillbaka. Inte för att jag har något emot henne, men för att det är det bästa grepp de gjort på väldigt många år att ta in Jonas.
Han är ju vikarie så antar att de tar tillbaka Titti. Min poäng var att det är väldigt orättvist att i ett program så kan man ha världsmästaren i minne som vunnit programmet enkelt=dvs nästan garanterat att man får rätt svar om man använder den livlinan. Jämfört med de som får ha nån annan där garantin att man får rätt svar till 99% sjunker betydligt. Är ju också lite orättvist med de som får musikfrågor jämfört med de som inte får när Gradvall sitter där. Hela programmet hade kunnat vara så otroligt mycket bättre. Återigen: gör som i brittiska.

För övrigt tycker jag inte 18-åringens frågor var lättare än för någon annan. Det beror på lite vad man kan. Som någon skrev tidigare är det ju exempelvis skitenkelt att kunna var Lewandowski kommer ifrån om man är lite fotbollsintresserad men är man inte det är det svårt. Och det var på en låg nivå. När jag var 18 år kunde jag fan knappt treans gångertabell eller visste vad Finlands huvudstad heter (överdriver lite) men skulle idag säga att jag är mer allmänbildad än snittet.

Såhär skulle programmet vara som bäst (det mesta taget från brittiska versionen):

Något som aldrig kommer hända: 1. Bort med lotteriet. Att se nån jävla kändisfjolla dela ut checkar till människor är HELT JÄVLA OINTRESSANT. Det kan vara ett separat program och inte inbakat i tävlingen. Förstår att postkodlotteri-maffian vill tjäna pengar så det lär ju aldrig försvinna men det är vidrigt att de kapat ett program för det.
2. Höj prissumman!! Kollar man på brittiska eller amerikanska (antar att det är liknande i resten av världen) där de klarar frågan för 100k $ eller £ som är vanligt så har de alltså redan där vunnit mer än vad man gör i Sverige om man klarar alla frågor vilket sker väldigt sällan.... Att vinna 100k SEK i brittiska eller amerikanska är ju skitenkelt, svara rätt på de första enkla frågorna till första säkerhetsnivån så har du 100k. I Sverige krävs betydligt mer för att nå dit. Blir roligare för oss tittare när prissumman är större.

Något man kan göra:
1. Byt till en mer karismatisk programledare. I UK har de Jeremy Clarkson.
2. Ändra livlinorna till samma som i brittiska versionen. Två ring en vän istället för en, vännerna har folk från produktionen hos dem som kollar att de inte använder något som att googla exempelvis för att ge rätt svar. Då slipper vi de hemska googlarna och det blir mer intressant ifall det är en kunnig vän snarare än om det är en vän som kan använda internet, dessutom två försök då alltså. 50/50 kvar. Sista livlinan är "fråga programledaren" där beror det på vilken programledare man har. I UK med Jeremy är det oerhört roligt när han ska försöka gissa för han är så kass och ibland gör han bort sig. Men hittar man ingen bra programledare kan "byt fråga" vara kvar istället.
3. Låt deltagaren sätta andra säkerhetsnivån. I brittiska är det en säkerhetsnivå på 10k GBP (efter lika många frågor som svenska versionen där det är 10k sek) Sen inför varje fråga efter det får man själv bestämma var den andra säkerhetsnivån ska vara. Man måste då klara frågan för att ha det som sin andra säkerhetsnivå. Alltså kan man teoretiskt sätta andra säkerhetsnivån på näst sista frågan. Generellt är det ju smart att sätta på nästa fråga om du bränt dina livlinor på frågan innan exempelvis. Mer spännande för oss tittare då folk är beredda att gambla mer då.

Ett fantastiskt program från början som äckliga TV4 förstört som med allt annat och låtit postkodmaffian infiltrera.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2023-10-15 kl. 21:17.
Citera
2023-10-15, 21:19
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dexters
18 åringens frågor är helt upplagt för att han skall klara av upp till 100k. Löjeväckande frågor! Hycklandet från Tv4 luktar lång väg och att tävlingen inte är rättvis överhuvudtaget blir fullkomligt synligt.

🤮🤮

Ja, de i denna tråd som påstår att de inte var enkla kan inte ha sett många andra program.
Citera
2023-10-15, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Han är ju vikarie så antar att de tar tillbaka Titti. Min poäng var att det är väldigt orättvist att i ett program så kan man ha världsmästaren i minne som vunnit programmet enkelt=dvs nästan garanterat att man får rätt svar om man använder den livlinan. Jämfört med de som får ha nån annan där garantin att man får rätt svar till 99% sjunker betydligt. Är ju också lite orättvist med de som får musikfrågor jämfört med de som inte får när Gradvall sitter där. Hela programmet hade kunnat vara så otroligt mycket bättre. Återigen: gör som i brittiska.

För övrigt tycker jag inte 18-åringens frågor var lättare än för någon annan. Det beror på lite vad man kan. Som någon skrev tidigare är det ju exempelvis skitenkelt att kunna var Lewandowski kommer ifrån om man är lite fotbollsintresserad men är man inte det är det svårt. Och det var på en låg nivå. När jag var 18 år kunde jag fan knappt treans gångertabell eller visste vad Finlands huvudstad heter (överdriver lite) men skulle idag säga att jag är mer allmänbildad än snittet.

Såhär skulle programmet vara som bäst (det mesta taget från brittiska versionen):

Något som aldrig kommer hända: 1. Bort med lotteriet. Att se nån jävla kändisfjolla dela ut checkar till människor är HELT JÄVLA OINTRESSANT. Det kan vara ett separat program och inte inbakat i tävlingen. Förstår att postkodlotteri-maffian vill tjäna pengar så det lär ju aldrig försvinna men det är vidrigt att de kapat ett program för det.
2. Höj prissumman!! Kollar man på brittiska eller amerikanska (antar att det är liknande i resten av världen) där de klarar frågan för 100k $ eller £ som är vanligt så har de alltså redan där vunnit mer än vad man gör i Sverige om man klarar alla frågor vilket sker väldigt sällan.... Att vinna 100k SEK i brittiska eller amerikanska är ju skitenkelt, svara rätt på de första enkla frågorna till första säkerhetsnivån så har du 100k. I Sverige krävs betydligt mer för att nå dit. Blir roligare för oss tittare när prissumman är större.

Något man kan göra:
1. Byt till en mer karismatisk programledare. I UK har de Jeremy Clarkson.
2. Ändra livlinorna till samma som i brittiska versionen. Två ring en vän istället för en, vännerna har folk från produktionen hos dem som kollar att de inte använder något som att googla exempelvis för att ge rätt svar. Då slipper vi de hemska googlarna och det blir mer intressant ifall det är en kunnig vän snarare än om det är en vän som kan använda internet, dessutom två försök då alltså. 50/50 kvar. Sista livlinan är "fråga programledaren" där beror det på vilken programledare man har. I UK med Jeremy är det oerhört roligt när han ska försöka gissa för han är så kass och ibland gör han bort sig. Men hittar man ingen bra programledare kan "byt fråga" vara kvar istället.
3. Låt deltagaren sätta andra säkerhetsnivån. I brittiska är det en säkerhetsnivå på 10k GBP (efter lika många frågor som svenska versionen där det är 10k sek) Sen inför varje fråga efter det får man själv bestämma var den andra säkerhetsnivån ska vara. Man måste då klara frågan för att ha det som sin andra säkerhetsnivå. Alltså kan man teoretiskt sätta andra säkerhetsnivån på näst sista frågan. Generellt är det ju smart att sätta på nästa fråga om du bränt dina livlinor på frågan innan exempelvis. Mer spännande för oss tittare då folk är beredda att gambla mer då.

Ett fantastiskt program från början som äckliga TV4 förstört som med allt annat och låtit postkodmaffian infiltrera.

Jag ger inte upp hoppet om Jonas, även om du antagligen har rätt i att han är vikarie. Förstår din invändning att det blir för lätt, men tycker ändå att det är givet att han ska vara kvar, givetvis förutsatt att han själv vill. Skälet är att hans inträde är den första uppgraderingen av frågesporten de gjort på typ 20 år, allt annat de gjort har devalverat den.

Håller i princip med om resten av inlägget. Att de tar bort lotterna kan vi som sagt glömma. Hyser dock en avlägsen, och naiv förhoppning, att de någon gång slutar visa vinstutdelningarna, utan endast i början eller slutet av programmet redovisar vilket postnummer och postkod som har vunnit. Finns det verkligen någon som vill titta på vinstutdelningar till främmande människor vecka efter vecka? Antagligen, annars hade de inte visat dessa vinstutdelningar varje vecka i så här många år. Men jag förstår verkligen inte vem som vill se det. Bingolotto är/var liknande, men där avgjordes vinsterna åtminstone i sändning, där kunde tittarna bänka sig och drömma om att denna gång är det deras tur att vinna storkovan. I postkodmiljonären är allt inspelat, alla vet att de inte har vunnit, och att det inte heller är favoritfastern Gunhild som vunnit, det hade de också med största sannolikhet vetat innan sändning. Men tydligen finns det folk som vill titta, fast de vet att det är vinnare som inte intresserar dem. För mig totalt obegripligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in